Vyhodnocení ankety „Kde a jak hledáte odborné informace?“
Změny v hledání odborných informací od r do současnosti Výsledky anket z let 2000, 2003, 2008
2000 „Poskytuje vám počítač knihovnické informace?“ (1131 respondentů) 2003 „Využíváte elektronické informační zdroje?“ (1712 respondentů) 2008 „Kde a jak hledáte odborné informace?“ (2056 respondentů)
Využívání tištěných dokumentů (monografie, sborníky, skripta, právní dokumenty, výzkumné zprávy atd.)
Změny v oblastech: využívání internetových vyhledávačů vyhledávání v odborných databázích vyhledávání v elektronických katalozích knihoven rozdíly mezi informačním chováním studentů a vyučujících (věd. pracovníků) a doktorandů)
Využívání internetových vyhledávačů na UP:
Vyhledávání v odborných databázích
Vyhledávání v elektronických katalozích knihoven
Rozdíly mezi informačním chováním studentů, vyučujících (věd. pracovníků) a doktorandů Práce s odbornými databázemi
Využívání Googlu jako prvního zdroje pro vyhledávání informací z hlediska kategorie respondentů
Využívání Googlu Scholar jako prvního zdroje pro vyhledávání informací z hlediska katagorie respondentů
Vyučující (doktorandi) - s odbornými databázemi pracují soustavněji, - prostřednictvím personalizace využívají nadstandardní služby, které databáze nabízejí, - problémy konzultují se specialisty v Česku i v zahraničí, - kontaktují autory odborných statí, - získávají přístupy na speciální webové stránky odborných společností, - sledují webové stránky institucí, výzkumných ústavů a škol, které se zabývají jejich specializací.
Studenti - upřednostňují české zdroje, - více pracují s tištěnými knihami než vyučující, - mnohem méně čtou tištěné odborné časopisy než vyučující, - více vyhledávají v elektronických katalozích knihoven, - s odbornými databázemi pracují výrazně méně než vyučující, - nadstandardní služby databází využívají spíše nárazově, - inklinují k využívání prvků webu 2.0 více než vyučující, - často hledají odborné informace nejen v KUP a VKOL, ale také v knihovnách v místě svého bydliště.
ZÁVĚR: