VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Téma: Ztracená generace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
VY_32_INOVACE_1C2 FUTURISMUS.
Česká poezie po r VY_32_INOVACE_31-15 V. Hrabě, E. Bondy.
VY_32_INOVACE_31-11 Česká poezie po r Oldřich Mikulášek.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_31-08 Skupina 42 Jiří Kolář.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
VY_52_INOVACE_DEK_48 Futurismus
Česká meziválečná literatura
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
VY_32_INOVACE_31-09 Skupina 42 Josef Kainar.
Portréty literárních osobností světové literatury.
VY_32_INOVACE_31-12 Česká poezie po r Karel Šiktanc.
Victor Hugo ( ).
Umělecké směry 20. století
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
ČESKÁ POEZIE 2. POL. 20. STOLETÍ
FUTURISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Období stalinismu Pavel Šupka
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Poezie ve světové literatuře
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Umělecké směry 20. století
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
Česká literatura 2. poloviny 20. století
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Evropské umění počátku 20. století
Futurismus.
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
21 Září 2015 Marek Parvonič C3B Walter Whitman a Stébla Trávy.
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I.
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Divadlo mezi válkami.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Česká meziválečná literatura
Česká společnost
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_12_INOVACE_Jir_I_10 Jaroslav Seifert
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
otázky a úkoly k textům a obrázkům
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
CIVILISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska

Skupina 42 činnost 1942 – do r. 1948 – únorový převrat Členové: Jindřich Chalupecký, Jiří Kolář, Ivan Blatný, Josef Kainar Kamil Lhoták – malíř, Jiřina Hauková (žena Chalupeckého)

Nejvýraznější díla: J. Kolář – Dny v roce (Sb, veršovaný deník, 1948) Ivan Blatný – Tento večer (Sb., 1945) Josef Kainar – Nové mýty (Sb., 1946)

Vliv civilismu všední věci, moderní civilizace, technický pokrok zakladatel Walt Whitman

Vliv futurismu (odmítání tradic, minulosti, pohled do budoucna, technika, kladně vnímána uspěchanost kladně vnímána např. válka (přináší změnu)

v literatuře netradiční postupy např. tzv. osvobozená slova slova volně kladena mimo kontext (S.K.Neumann, Filippo Marinetti) poezie všedního života x proti poezii abstraktní – „věčných hodnot“

téma velkoměsta, pracujících, továren, městských periferií město a pokrok – není vnímáno výhradně ani kladně (civilismus, futurismus) ani záporně (tradiční oslava venkova např. impresionismus)

Je popisováno jako fakt – plusy i minusy (krása moderní doby x komplikace – odlidštění, příroda) popisuje typické městské postavy – např. dělníky

Manifest + program Jindřich Chalupecký – Svět, v němž žijeme – esej v programu Divadla D 40 „Umění objevuje skutečnost, vytváří skutečnost, odhaluje skutečnost, ten svět, v němž žijeme“

Vzorem není francouzská literatura X ale literatura americká (Walt Whitman, Thomas Stearns Elliot) Nástupci Skupiny 42 moderní básníci a prozaici – E. Bondy, B. Hrabal, O. Mikulášek

Autor DUM: Mgr. et Mgr. Jakub Snášel Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. et Mgr. Jakub Snášel