1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva ČD Cargo Pavel Habarta, pověřený řízením Správy železniční dopravní cesty
2 O deset miliard méně na dopravu v příštím roce Škrty ve státním rozpočtu pro rok 2011 nejvíce postihnou resort dopravy: 2010: 32,1 mld. Kč 2011: 21,5 mld. Kč meziročně pokles o 33 % Ministr dopravy je nucen šetřit na výdajích na výstavbu nové infrastruktury i na provozu a údržbě stávající Šetřit je nutné bez výjimek – jak na silnicích, tak na železnici Nejen snižování výdajů, současně i mnohem vyšší tlak na efektivitu využívání vynaložených prostředků
3 O 500 milionů korun méně pro ČD Ministerstvo dopravy pro příští rok nezvýší o inflaci (1 %) úhradu ztráty ze závazků ve veřejné drážní dopravě - ušetří tím 66 mil. Kč (40 mil. Kč dálková, 26 mil. Kč regionální doprava) Zrušení úhrad za vlaky EC/IC ve výši cca 250 mil. Kč – České dráhy je nadále budou provozovat na své podnikatelské riziko Snížení státní podpory doprovodného sociálního programu pro zaměstnance ČD z dříve plánovaných 248 mil. Kč na 63 mil. Kč Trend, který bude pokračovat i v dalších letech
4 Nové ceny za využívání tratí – zvýhodnění nákladu Změna úhrad za využívání železniční dopravní cesty pro osobní vlakovou dopravu SŽDC bude Českým drahám účtovat o cca 270 mil. Kč ročně více Zlevnění železniční cesty pro nákladní dopravu o 11 % ČD Cargo na poplatcích SŽDC ušetří cca 270 mil. Kč Snížení poplatků se týká zejména jednotlivých zásilek v kombinované přepravě Důvod: postupné narovnání vztahu mezi dosud silně dotovanou osobní vlakovou dopravou a do nynějška relativně zatíženou nákladní dopravou Cíle: podpora přesunu části nákladní dopravy ze silnic na železnici, zvyšování efektivity Českých drah
5 Dopady na zákazníky ČD: žádné České dráhy nebudou ani po omezení dotací v příštím roce plošně zdražovat základní jízdné Kvalita služeb nabízených v osobní dopravě neklesne, nedojde ani k výraznějšímu omezování počtu spojů České dráhy zvýšení ceny za využívání tratí a snížení dotací a úhrad od MD kompenzují vnitřními úsporami a zvýšením své efektivity
6 Motivace využívat železnici Mýtné za využívání dálnic, rychlostních komunikací a silnic I. tříd se zvyšuje 2011: +25 % 2012: +25 % Postupné rozšiřování mýtného systému na další silnice I. tříd, případně i vybrané úseky silnic II. a III. tříd Cena za využívání železničních tratí pro nákladní dopravu klesá 2011: –11% v rozpočtu SFDI na rok 2012 vyčleněny prostředky na rozvoj multimodality dopravy, především podpory přepravy zboží využívající pro delší vzdálenost železnici a na rozvoz v místě silniční dopravu Firmy by měly investovat do kombinované přepravy a postupně přesunout část svého nákladu na koleje
7 Kontakty: Tiskové oddělení Ministerstva dopravy Mob:
8 DOTAZY Děkujeme za pozornost