Zdravotní tělesná výchova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Požadavky k získání známky
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Zdravotní tělesná výchova (ZTV) ÚVOD
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Zdravotní tělesná výchova (ZTV) ÚVOD
ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Psychické stavy.
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Žena a sport.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Cesta k udržení mobility a soběstačnosti seniorů
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Tělesné sebepojetí.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
TALENT ..
Zdravotní tělesná výchova
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Hygiena prostředí Hygiena … z řeckého Hygieia, bohyně zdraví, dcera boha lékařství, symbolem je had, obtáčející tělo bohyně, a miska, ze které had pije.
Zhoubné nádory dětí a sport Jan Novotný, Hana Hrstková*, Martina Novotná Pedagogická fakulta MU, Brno *Lékařská fakulta MU, Brno.
MUDr.Kateřina Kapounková
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Tělesná kultura a tělesná výchova – součásti výchovy ke zdravému životnímu stylu.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Aplikovaná zdravotní TV OSP
DMO dětská mozková obrna
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Didaktika tělesné výchovy
ANTROPOMOTORIKA.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
DMO (dětská mozková obrna)
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Zdravotní tělesná výchova Úvod Zdravotní tělesná výchova

Charakteristika ZTV forma řízené pohybové aktivity je určena zdravotně oslabeným jedincům (Zdravotní oslabení = trvalé nebo dočasné odchylky tělesného vývoje, tělesné stavby a zdravotního stavu) podle tělovýchovně lékařské kvalifikace je určena jedincům tzv. III. zdravotní skupiny

Charakteristika zdravotních skupin Skupina, charakteristika zdravotního stavu, povolené pohybové aktivity I. Jedinci zdraví, přiměřeně vyvinutí, s vysokým stupněm trénovanosti Školní TV a sport v plném rozsahu bez omezení, vyjma omezení podle věku a pohlaví II. Jedinci zdraví, méně trénovaní III. Jedinci oslabení s trvalými nebo dočasnými odchylkami tělesného vývoje Školní TV s úlevami a zdravotní TV výjimečně sportovní činnost dle stupně oslabení IV. Jedinci nemocní Léčebná TV, zákaz tréninku, závodění i školní TV

Cíle zdravotní TV zprostředkovat vliv specificky zaměřené pohybové aktivity v rozsahu, který odpovídá zdravotnímu stavu a úrovní tělesné zdatnosti oslabeného jedince dbát na zlepšení pohybové a funkční výkonnosti organismu spolu s dosažením optimálního tělesného, duševního a pohybového rozvoje.

Úkoly ZTV úkol zdravotní předcházení nejrůznějším psycho-somatickým poruchám získáním adekvátních a optimálních pohybových návyků a tím eliminování důsledků negativního životního stylu pozitivní ovlivňování stupně zdravotního oslabení až k jeho vymizení či kompenzaci stimulací funkcí jednotlivých tkání, orgánů a organismu zvyšování funkční výkonnosti organismu a celkovou zdatnost působení na udržování stálosti vnitřního prostředí v mezích zdravotních možností

úkol vzdělávací úkol výchovný vybavení cvičence základními pohybovými dovednostmi a návyky z oblasti adekvátních a doporučených pohybových činností s ohledem na stupeň oslabení prohloubení jejich znalostí o vlastním oslabení, o možnostech jeho ovlivňování úkol výchovný vytvoření pozitivního vztahu k pohybové aktivitě, který povede k trvalému pohybovému režimu a k dalším hygienickým návykům, které se stanou součástí péče o vlastní tělo utváření pocitu sebedůvěry ve vlastní síly a schopnosti, k životnímu optimismu, který pomáhá překonávat dočasné, případně i trvalé zdravotní obtíže a přináší radost a uspokojení

Přehled všech zdravotních oslabení: Oslabení hybného systému Oslabení trupu: Kyfózy, lordózy,skoliózy, vertebrogenní poruchy, poúrazové a pooperační stavy Oslabení dolních končetin: Ploché nohy, vrozené luxace kyčelních kloubů, dětská obrna, parézy a jiné deformity, poúrazové a pooperační stavy Oslabení horních končetin: Dětská obrna a parézy, poúrazové a pooperační stavy

2. Oslabení respiračního systému Bronchitidy, astma bronchiale, stavy po zápalu plic 3. Oslabení kardiovaskulárního systému Srdeční vady a stavy po operacích, hypertenze, ortostatický syndrom, ICHS, stavy po IM 4. Metabolické a endokrinologické poruchy Diabetes: typu I. a II. Obezita: Do 20% hmotnosti, nad 20% hmotnosti (dle Brockova indexu) Endokrinní poruchy

5. Gastrointestinálního systému Funkční poruchy, organické poruchy 6.Gynekologická Poruchy menstruačního cyklu, zánětlivé stavy, stavy po operacích, klimaktérium Gravidita a šestinedělí 7. Nervová a neuropsychologická Nervová oslabení: zánětlivé stavy, záchvatovité stavy, stavy po mozkových příhodách, mozkové nádory a stavy po operacích Psychické choroby: neurózy

Neuropsychická oslabení LMD, epilepsie Mentální oslabení  8. Smyslová Poruchy zraku: šeroslepost, barvoslepost, zbytky zraku Poruchy sluchu Poruchy řeči 9. Starší věk Osteoporóza, artrózy, oslabení smyslů, poruchy srdečního rytmu

Didaktický proces v ZTV Úroveň pedagogického procesu ovlivňují tyto činitelé: projekt výchovy a vzdělávání (osnovy, učební texty) subjekt výchovy (cvičitel) objekt výchovy (oslabený jedinec) podmínky Účinnost pedagogického procesu ovlivňují přímou úměrou vztahy mezi uvedenými činiteli (tj. čím je mezi nimi větší soulad, tím je větší předpokládaný efekt).

Struktura vyučovací hodiny Ve zdravotní TV jsou uplatňovány tyto organizační formy: pravidelné cvičební jednotky domácí cvičení půldenní, jednodenní, dvoudenní a víkendové akce rekondiční ozdravné pobyty

Cvičební jednotka může trvat 45 – 60 minut, dle možností i více. Záleží to na zdravotním stavu cvičenců, jejich výkonnosti, ale často na materiálních podmínkách. měly by probíhat v týdnu několikrát, doporučeno je 2x – 3x, aby byl účinnější efekt působení kvalitou pohybu i intenzitou.

Části cvičební jednotky Úvodní část Hlavní část: vyrovnávací – vyrovnávací cvičení, kterými působíme a ovlivňujeme biologickou strukturu organismu; ty cíleně zaměřujeme do jednotlivých oblastí dle konkrétního cíle, kterého chceme v té jedné cvičební jednotce dosáhnout rozvíjející – rozvoj pohybové dovednosti, zvýšení pracovní kapacity funkčních systémů organismu, čímž se ovlivní tělesná zdatnost a výkonnost; zařazujeme také činnosti, o které mají cvičenci zájem, abychom podpořili pocit sportovního prožitku Závěrečná část - v návaznosti na obsah přecházejících částí vedeme cvičence k uklidňování, kompenzujeme činnosti, které byly fyzicky náročnější

DĚKUJI ZA POZORNOST 