Psychologie v dopravě 8 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Řízení motorových vozidel
Společná akce pro děti „Dopravní bezpečnost a výchova“
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Prevence dětských dopravních úrazů
Prázdninový provoz Ing. Martin Farář
Lidský faktor v dopravě!
V této dopravní soutěži prověříme vaše znalosti, které jste zatím získali a které dodržujete když se pohybujete venku a to nejenom na kole. Vašim úkolem.
Bezpečnost silničního
Dopravní a liniové stavby
Psychologie v dopravě 7 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Vysoká rychlost největším zabijákem Při každé padesáté nehodě, kterou způsobí řidič „závodník“, zemře jeden člověk. V roce 2008 tak zahynulo 432 lidí,
Psychologie v dopravě 9 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Psychologie v dopravě 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D.
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
Pravidla provozu vozidel na pozemních komunikacích platná od
Dopravní a liniové stavby
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
Shrnutí nebezpečných míst v Kravsku s fotkami. Místo mezi dvěma autobusovými zastávkami před školou Na takto důležitém místě chybí přechod pro chodce.
126.1 Jednoduché křižovatky, pravidlo pravé ruky
124.1 Dopravní výchova – dopravní prostředky, jedeme autem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_175.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
I. Rok 2008 Celkem dopravních nehod Zjištěný alkohol DN s hmotnou škodou DN se zraněním alkohol a DN hmotná škoda4 918 alkohol.
Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
ŘÍZENÍ PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH Řízení provozu na pozemních komunikacích Provoz na pozemních komunikacích se řídí: - světelnými, případně i.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v. Upravené značky A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
Školení CDV 1 Značení je vizuální prostředek komunikace pro vysílání sdělení cílové skupině použitím symbolů, znaků nebo obrázků. Základní principyviditelnosti.
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
VÝVOJ DOPRAVNĚ BEZPEČNOSTNÍ SITUACE NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK LEDNA 2011 KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
VY_32_INOVACE_06_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_1_DOPRAVNÍ ZNAČKY Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní družina, Duchcov,
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Autor: Mgr. Radana Marelová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov
Tisková konference ÚO Děčín Krajské ředitelství Ústeckého kraje
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Nehodovost na okrese ZNOJMO
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Prázdniny bezpečnější
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Hloubková analýza dopravních nehod elektrokol
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Přírodovědecká fakulta UJEP Katedra matematiky
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Rodičovství biologické a pěstounské
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Psychologie v dopravě 8 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Prevence není bez šance Omezení rychlosti omezuje i nehodovost Vyšší rychlost znamená větší duševní zátěž, vyžaduje intenzivnější koncentraci, bleskové zpracování informací, mění se zorný úhel. Přeskok pohledu z vozovka na tachometr a zaregistrování údajů trvá 1,5-1,9 s. Při střetu chodce s autem jedoucím rychlostí 60 km/h umírá 9 z 10, při rychlosti 50 km/h umírá 5 z 10. Vstoupí-li chodec do dráhy auta jedoucího rychlostí 50 km/h na vzdálenost na kterou stačí zastavit, pak při rychlosti 60 km/h naráží do chodce rychlostí 40 km/h. Rychlost km/h m/s délka zastavení m 30 8, , , ,1240

Prevence není bez šance Sebepoznání – otázky k sobě před jízdou: 1.Stala se mi dnes nějaká nepříjemnost? 2.Mám nevyřešené problémy? 3.Nevyspal jsem se dost? 4.Dostal jsem se dnes do sporu? 5.Neměl jsem na jídlo ani pomyšlení? 6.Jdou mi lidé na nervy? 7.Necítím se ve vlastní kůži? 8.Vadí mi, že jsem nestačil dokončit práci? 9.Musím vyřídit něco, do čeho se mi nechce? 10.Nic se mi nedaří a musím na to myslet? Již při třech kladných odpovědích by měl být řidič opatrný a jet s vědomím, že nejsem duševně fit.

Prevence není bez šance Barvy a bezpečnost Vidět a být viděn. Barva může psychiku povzbudit nebo naopak utlumit. Výběr auta podle barvy?

Prevence není bez šance Psychologie na silnicích Dopravní prostředí, kvalita komunikací, svislé a vodorovné dopravní značky a jejich umístění, SSZ a další mají psychologickou dimenzi. Výzkumem se prokázalo, že např. dopravní značky Dej přednost v jízdě si ve vzdálenosti 35 m od křižovatky všimlo 45 % řidičů 15 m 85 % 5 m 30 % Pozitivně na řidiče působí přírodní prostředí v blízkosti komunikace. Vnímání značek prospěje kontrastní podklad (pozadí), delší viditelnost, zdvojení po stranách komunikace nebo na portálu. Více než 3 značky nemohou být současně vnímány, přemíra informací (reklamy). Psychologická přednost na křižovatce. Nevhodná délka červeného signálu (dynamické řízení, doba řízení). Zkracování vzdáleností mezi šipkami směrem ke křižovatce, akustické brzdy, vodící proužky, reflexní vedení aj.

Prevence není bez šance Psychologie na silnicích Schopnost koncentrace řidiče klesá cca po 100 km, Schopnost vidět a vnímat klesá se zhoršujícími se podmínkami, Efekt „železné košile“ – i po sjetí z dálnice řidič nemění styl jízdy, Technická závada na vozidle je identifikovatelná předem – palubní přístroje, vinu na DN má zpravidla cca kolem 1 % ze všech DN, Reklamy odvádějí pozornost, umístění v malé vzdálenosti a způsob upevnění může být příčinou DN.

Prevence není bez šance Telefonování Za jízdy zvyšuje pravděpodobnost vzniku DN až čtyřnásobně, i když řidič nedrží mobil v ruce. Při telefonování dochází ke změnám rychlosti, sjíždění ke kraji nebo ke středu vozovky, prodlužuje se doba reakce. Rizikovější pro jízdu je manipulace s mobilem, než samotný hovor, zde záleží na tématu. Poutání se Při střetech v obci má upoutaný asi 6 x vyšší šanci přežít, 3 x nižší pravděpodobnost těžkého a 2 x lehkého úrazu. Zranění lebky při nárazu do čelního skla při rychlosti 50 km/h je u nepřipoutaného obdobné, jako při pádu z výšky 4. poschodí. Důležité je poutání dětí, nákladu, stabilizace mazlíčků. Užívání bezpečnostních pásů v dálkových autobusech (?).

Srovnání užívání pásů

Prevence není bez šance Doučování po autoškole Literatura, audiovizuální prostředky, systém doučování profesionálů, a hlavně neprofesionálů! Prostředí v automobilu Hudba, nikoliv příliš hlasitá, která ohrožuje sluch, znemožňuje komunikaci posádky i mezi řidiči. V přehledné dopravní situaci nemá hudba žádný vliv (uklidňuje), ale v ve složité a nepřehledné má vliv negativní. Sauna v autě Vedro působí negativně na každý lidský organismus – zrychlení krevního oběhu, pocení má důsledkem je houstnutí krve (vyšší námaha srdce). Dodržování pitného režimu – pít v menších častějších dávkách. Doplňovat vitaminy.

Prevence není bez šance Řidič a trest Cílem je odrazení dalších řidičů od podobných přestupků a příznivé ovlivnění dopravního chování. Trestné body, pokuta, odebrání ŘP, nové proškolení, ve světě nálepky na autech rizikových řidičů, zveřejnění jména v tisku, víkendové kurzy, psychologické a psychiatrická vyšetření aj. Zdraví není předpokladem pro úspěšné řízení v provozu. Dopravně-psychické vyšetření – informuje o: -osobnostní struktuře a vlastnostech, potřebných k řízení, -inteligenci a schopnostech, koncentraci, vnímání, hodnocení, rozhodování, reagování, paměti aj., -pracovně-psychické způsobilosti pro různé dopravní prostředky, -dopravním charakteru a dopravním chování v běžných a stresových situacích, -sklonu k selhání, -možnostech kompenzace nedostatků, trénink schopností.