Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace Název tematické oblasti: Ekonomie Název učebního materiálu: Inflace Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0217 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: 2. ročník Autor: Mgr. Michaela Osladilová Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: Popíše projevy inflace, uvědomuje si důsledky inflace a rozlišuje její jednotlivé stupně. Metodické poznámky:Materiál slouží k výkladu nového učiva a k frontálnímu opakování.
Inflace
oslabení reálné hodnoty dané měny vůči zboží a službám, které spotřebitel kupuje opakovaný růst cen v České republice měří Český statistický úřad
Pojmy: Dezinflace = pokles cen Deflace = většina cen v ekonomice delší dobu klesá
Stupně inflace Inflace mírná – cenová hladina roste max. o 10% – nevytváří vážnější potíže v ekonomice – považována za přijatelnou
Pádivá inflace – růst cenové hladiny v rozmezí 10 – 100 % – vyvolává vážné ekonomické potíže – lidé přestávají důvěřovat penězům
Hyperinflace – více než trojciferný roční růst míry inflace – peníze přestávají plnit funkci všeobecného ekvivalentu – poměrné ceny i reálné mzdy výrazně kolísají
Důsledky inflace pokles kupní síly peněz pokles reálných mezd znevýhodnění věřitelů - klesá hodnota vkladů a půjček
Zdroje: ◦Ze zdrojů autora