VY_32_INOVACE_CJK42160ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky Anglie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Pitronová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Advertisements

Beatnici (zbitá generace)
Lidé pro manželství nevhodní
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Zdraví a nemoc Kód VM:VY_52_INOVACE_01 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
Život na vesnici v 18. století.
Portréty literárních osobností světové literatury.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/15/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Portréty literárních osobností světové literatury
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_CJK4_2460_Z EM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
VY_32_INOVACE_22_20 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Vikingové – postrach Evropy v 9. stol. Anotace – Žáci se formou.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Portréty literárních osobností světové literatury.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
VY_32_INOVACE_CHK4_5760ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Portréty literárních osobností světové literatury.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/19/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Allen Ginsberg ALEŠ DLOUHÝ. Obsah  Život  Beat generation  Kvílení  Král majálesu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Vypracoval: Mgr. Milan Pilař
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_732_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Putování s českými básníky první poloviny 20.st. „Jejich stopy“
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Název Václav Hrabě Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
VY_32_INOVACE_CJK4_2260_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Portréty literárních osobností světové literatury.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektu školyInovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2Inovace.
DÝCHACÍ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
LAWRENCE FERLINGHETTI
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
NázevCharlotta Brontëová Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky 8 pro základní.
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Mgr. Lenka Zedníková
VY_20_INOVACE_SVF20960DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
NázevJosef Škvorecký Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky 8 pro základní.
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Smyslová ústrojí člověka
70 př. K. – 19 př. K.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci.
Beat generation, rozhněvaní mladí muži
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Jack Kerouac – Na cestě Název : VY_32_inovace_14 Český jazyk a literatura.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CJK42160ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor:Mgr. Petra Zemánková Určeno pro předmět:Literatura Tematická oblast:Světová literatura 2. pol. 20. století Obor vzdělání:Kosmetické služby (69-41-l/01) 4. ročník Název výukového materiálu: BEAT GENERATION – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 45 minut

jedná se o generační hnutí v USA v 50. letech, které se vzbouřilo proti konzumnímu ideálu prosperující americké poválečné společnosti ÚKOL č. 1 Vysvětli cizí slova v definici beat = zbitý, unavený životem, stejně tak znamená blažený byli proti tradičním hodnotám – bohatství, rodině, národní hrdosti

nechtěli být pohlceni stylem života, který jim byl předkládán jako správný - žili si tzv. po svém a prezentovali tím, jak je možné žít jinak rychlá jízda džezová hudba (tehdy byla moderní nová, rocková hudba) tuláctví nadměrné užívání alkoholu vědomé užívání drog s cílem dostat se do extáze sexuální nevázanost – promiskuita, příp. homosexualita či bisexualita vulgární vyjadřování i chování odlišný zevnějšek – dlouhé vlasy, vousy ÚKOL č. 2 Které ze světových hnutí vám to připomíná? Čím?

HNUTÍ HIPPIES Protijaderný znak, který se později stal symbolem míru Obr. 1 Obr. 2

dva beatnické pojmy: hipster = beatnik squares = spořádaný člověk šlo o to, aby se z hipster nestal squares „Beat znamená být na dně, být totálně vyřízený, ale plně přesvědčený o své vnitřní svobodě... a o tom, že ten velký, bezpečný, vypasený, chladný svět je potřeba si držet pořádně od těla.“ (Herbert Gold, spisovatel)

Hlavní literární představitelé:  Allen Ginsberg Allen Ginsberg Allen Ginsberg  Jack Kerouac Jack Kerouac Jack Kerouac  Williams Seward Burroughs Williams Seward Burroughs Williams Seward Burroughs  Charles Bukowski Charles Bukowski Charles Bukowski  Ken Kesey Ken Kesey Ken Kesey  Lawrence Ferlinghetti Lawrence Ferlinghetti Lawrence Ferlinghetti

Allen Ginsberg americký básník, homosexuál, král majálesu v Praze v roce 1965 protože beatnici se snažili najít vztah mezi autorem básní a adresátem, recitovali své verše veřejně – v barech, kavárnách, galeriích aj. – takto vznikla i skupina beat generation – Ginsberg pozval do jednoho baru „šest andělů“ a přečetl zde báseň Kvílení, napsanou dva týdny předtím pod kombinovaným účinkem tří drog ÚKOL č. 3 Ve skriptech na str. 38 si přečtěte úryvek z této básně a najděte co nejvíce znaků, typických pro tuto skupinu Obr. 3

v roce 1956 se tato báseň dostala k soudu – Ginsberg byl obviněn z toho, že tato báseň není uměním, ale pouze urážením a propagací drog a alkoholu soud rozhodl o tom, že díla mají uměleckou hodnotu, nesmějí být tudíž diskriminována ÚKOL č. 4 Mohlo by se to stát i dnes? Znáte jiný případ knihy, která byla řešena před soudem? A jak to dopadlo? Obr. 4 Obr. 5

Jack Kerouac třikrát ženatý – 1. manželství trvalo 2 měsíce – vzal si ji z vděčnosti za to, že ho vyplatila z vězení, 2. manželství 6 měsíců měl intimní vztah i s Ginsbergem byl ve vězení za krytí vraždy – křivé svědectví z vojny propuštěn pro psychické problémy – označili ho za schizofrenika Obr. 6 Obr. 7

v roce 1946 se Jack setkal s Nealem Cassadym, což navždy ovlivnilo jeho tvorbu jezdí stopem po USA a příležitostně pracuje jako brzdař, česáč bavlny, nádražní nosič, silniční dělník, požární hlídač aj. v roce 1956 vychází jeho román Na cestě, dostává za něj hodně peněz, začíná pít zemřel na následky alkoholismu, na krvácení jícnových křečových žil ve 47 letech Obr. 8 Obr. 9

Na cestě– napsána jako „spontánní próza“ (podle Kerouacových slov) – literární experiment pod vlivem 40stránkového dopisu Neala Cassadyho o jedné ženě, napsaném jednou větou, píše během tří týdnů na 30metrovou roli japonského kreslicího papíru - spojil šest pětimetrových archů papírů, které našel na půdě, v dlouhou roli a tu pak vkládal do psacího stroje, pil jednu kávu za druhou, a psal… aniž by používal interpunkci, cokoliv po sobě četl traduje se, že přepsal jen poslední metr rukopisu, protože mu jej sežvýkal pes nemohl najít nakladatele, a tak byl nucen tam aspoň interpunkci doplnit – po 6 letech od napsání román teprve vychází Obr. 10 Obr. 11

Na cestě vypravěčem je Sal Paradise (sám Kerouac), který bydlí v New Yorku u své tety seznámí se s Deanem Moriartym z Denveru a spolu (nebo každý sám) jezdí stopem nebo ve vypůjčených autech po USA absolvují milostné románky, drogové a alkoholové večírky, občas někde pracují, aby si vydělali na další cestu, hledají vzrušení román nemá pevnou stavbu – je to spíše sled dialogů, úvah, epizod smyslem této koncepce i celého díla je ukázat, jak je možné užívat si nevázaného života příběh končí tím, že Sal se ožení a chystá se usadit v NY ÚKOL č. 5 Vysvětli význam jména (příjmení) hlavního hrdiny, najdi znaky beat generation v díle

William Burroughs nejskandálnější autor této skupiny – všechna díla jsou o životě pod vlivem drog a homosexualitě díla:Feťák Teplouš Nahý oběd -v něm je zpra- cována i scéna z Burroughsova života – svou druhou ženu omylem zastřelil, když si s ní – pod vlivem drog – hrál na Viléma Tella – na jednom bujarém večírku před zraky jejich syna jí chtěl sestřelit z hlavy šampusku) ÚKOL č. 6 Poznáte, kdo z beatniků sedí na fotce za Williamem Burroughsem? Obr. 12 Obr. 13

jeho první žena byla Židovka, kterou sňatkem zachránil pře koncentračním táborem, druhá žena byla taktéž závislá na drogách – měli spolu syna, ten zemřel o 16 let dřív než otec na rakovinu jater – také byl závislý na drogách v dětství trpěl halucinacemi ve čtyřech letech byl pohlavně zneužit partnerem své chůvy v dětství se vloupával s kamarády do cizích domů sám se přihlásil do armády – odtamtud byl propuštěn jako schizofrenik poté, co si sám uřízl poslední článek malíčku – důvodem byla neopětovaná láska kniha Nahý oběd se dostala až před soud pro obscenitu – po sedmi letech byl osvobozen byla zfilmována pod stejným názvem

Charles Bukowski svou tvorbou a dobou, v níž tvoří, nepatří k beatnikům přímo, ale navazuje na ně píše hlavně v 80. letech např. povídková kniha Všechny řitě světa i ta má Ken Kesey bývá považován za styčný bod mezi beatniky a hippies podle divadelní adaptace jeho prvního románu Vyhoďme ho z kola ven natočil v roce 1975 Miloš Forman celovečerní film Přelet nad kukaččím hnízdem Obr. 14 Obr. 15

Lawrence Ferlinghetti v San Francisku vlastnil od roku 1952 legendární nakladatelství a knihkupectví 'City Lights Bookshop' (název odvozen od filmu Charlieho Chaplina Světla velkoměsta Chaplin byl pro Ferlinghettiho symbolem svobody – dělal si věci po svém nakladatelství se zaměřovalo na vydávání knih beatniků Obr. 16

Děkuji vám za pozornost.

Použitá literatura k textu: PROKOP, V.: Přehled světové literatury 20. století. Sokolov SLANAŘ, O. a spol.: Obsahy a rozbory děl k literatuře – přehledu SŠ učiva. Třebíč KLIMEŠ, L.: Slovník cizích slov. Praha Obrázky [cit ]: Obr. 1 Dostupný pod licencí Creative CommonsDostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 2.0 Generic na autora-Zachovejte licenci 2.0 Generichttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:RussianRainbowGathering_4Aug2005.jpg Obr. 2 Obr. 0.2 Tento soubor je volným dílem, dostupným na Obr. 3 Dostupný pod licencí Creative CommonsDostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na g?uselang=csUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported g?uselang=cs Obr. 4 Dostupný jako Public Domain na

Obr. 5 Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora – Zachovejte licenciDostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora – Zachovejte licenci na Obr. 6 Dostupný pod licencí Creative CommonsDostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 2.0 Generic na autora-Zachovejte licenci 2.0 Generic Obr. 7 Dostupný jako Public Domain na Obr. 8 Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na ng=csCreative CommonsUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported ng=cs Obr. 9 Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na PG?uselang=csCreative CommonsUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported PG?uselang=cs Obr. 10 Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na oad.JPG?uselang=csCreative CommonsUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported oad.JPG?uselang=cs Obr. 11 Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unportedhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jack_Kerouac%27s_roll_On_The_Road.JP G?uselang=csCreative CommonsUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported

Obr. 12 Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora 2.0 Generic na uselang=csCreative CommonsUveďte autora 2.0 Generic uselang=cs Obr. 13 Dostupný jako Public Domain na Obr. 14 Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora 2.5 Generic na CommonsUveďte autora 2.5 Generic Obr. 15 Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na CommonsUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported Obr. 16 Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na CommonsUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported