SZŠ a VOŠZ Rodina Zdravotnický asistent, druhý ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Zákon o sociálních službách
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Rodina.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Zdravotnický asistent, první ročník Sociální vyloučení Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina 6. ročník.
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Občanská výchova 7. ročník
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Sociální patologie SCPT SCPA
Zdravá škola.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Rodinné potřeby a ekonomika
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Zpracovala: Simona Hyková
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Multikultura stáří Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012.
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
ŽIVOTNÍ A EXISTENČNÍ MINIMUM
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Výchova k občanství RODINA
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Rodina a typologie rodin
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI Část 2. Mgr. Irena Kudláčková.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práva a povinnosti mezi manželi
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Číslo v digitálním archivu školy
Rodina jako sociální instituce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Socializace Kejřová.
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Školská sociální práce
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SZŠ a VOŠZ Rodina Zdravotnický asistent, druhý ročník Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012

Druh učebního materiálu Název sady Rodina  Tematická oblast  Psychologie Anotace  Výukový materiál pomáhá chápat žákům význam rodiny pro vývoj jedince Očekávaný výstup  Žáci pochopí význam rodiny pro vývoj jedince Autor  Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová  Druh učebního materiálu  Prezentace, pracovní list Cílová skupina  Žáci od 16 – 17let  Stupeň a typ vzdělávání   Střední odborné Vytvořeno  Jaro 2012 ZA, 2. ročník / Rodina a její význam pro vývoj jedince / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZA, 2. ročník / Rodina / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová = základní článek společnosti, její funkce spočívá v tom, že: uspokojuje důležité potřeby svých členů kromě základních životních potřeb uspokojuje potřebu sociálního styku a komunikace, vzájemné pomoci, lásky a jistoty a vytváří podmínky pro dosahování krátkodobých a dlouhodobých cílů, realizování životní cesty a nalézání smyslu života učí dítě komunikaci širší okolí rodiny (prarodiče, tety a strýcové, známí) nazýváme sociální síť rodiny díky komunikaci mezi jednotlivými členy rodiny, jejich vyprávěním zážitků a hodnocením situací a chování druhých lidí, se rozvíjí sociální vnímání dítěte, které si utváří vztahy k jiným lidem, přejímá názory dospělých, vytváří si postoj k přírodě, k národu, k práci, k jiným etnickým skupinám atd. ZA, 2. ročník / Rodina / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Typy rodin funkční rodina rodina v níž jsou dobré interpersonální vztahy a je schopna zajistit dobrý vývoj a výchovu dítěte rodina společně hovoří o blízké i vzdálené budoucnosti, plánuje společné činnosti, pomáhá dětem hledat zařazení ve společnosti a očekává, že dítě bude dále v životě rozvíjet to, co mu rodiče svou prací a výchovou předali problémová rodina dochází k přechodnému narušení osobních vztahů nebo k tíživé ekonomické či bytové situaci, ale není přitom ohrožen zdravý vývoj dítěte rodina je obvykle schopna situaci zvládnout sama nebo jen za pomoci malé společenské podpory např. matka s dětmi po rozvodu, dlouhodobá vážná nemoc matky, péče o dlouhodobě nemocné či postižené dítě ZA, 2. ročník / Rodina a její význam pro vývoj jedince / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Typy rodin dysfunkční rodina výchova dětí se nedaří, rodiče nejsou schopni zajistit sociální, někdy ani základní potřeby dítěte vývoj dítěte je ohrožen často jde o rodiny, kde došlo k narušení vzájemných vztahů mezi rodiči, kde dochází ke zneužívání drog, k nadměrnému užívání alkoholu, o rodiny s velmi nízkým příjmem, se špatnou úrovní bydlení rodiče často nejsou dost zodpovědní, nevyřídí pro rodinu ani sociální podpory a dávky (životní minimum, rodinné přídavky…), na které mají ze zákona nárok, rodina potřebuje pomoc sociál. institucí afunkční rodina rodina, která zcela ztratila svou funkci, děti jsou ohroženy, nutno zajistit náhradní péči mimo rodinu ZA, 2. ročník / Rodina a její význam pro vývoj jedince / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Typy rodin náhradní výchovná péče nemůže-li být dítěti z vážných důvodů zajištěna výchova v rodině, snaží se společnost (někdy ne příliš úspěšně) zajistit dítěti náhradní péči: adopce pěstounská péče dětské vesničky dětské domovy i když náhradní rodinná péče nemůže v plném rozsahu nahradit dobře fungující rodinnou péči, je pro fyzický a psychický vývoj dítěte cennější, než kdyby vyrůstalo v dysfunkční nebo afunkční rodině ZA, 2. ročník / Rodina a její význam pro vývoj jedince / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Rodina Funkce rodiny: a) biologicko-reprodukční – zabezpečení potřeb členů, reprodukční funkce b) společenská – jde o prostředí, ve kterém se daří pomocí úzkých vazeb formulovat vztahy a osobnost c) ekonomicko-zabezpečovací – ekonomické a materiální zabezpečení d) rekreační – způsob trávení volného času e) výchovná – odvíjí se od pohledu na výchovu a hodnoty rodičů   Styly rodinné výchovy: (málokdy je v rodině čistý styl, ale jeden je vždy dominantnější) a) autoritativní výchova - pevné vedení, hlavně příkazy a zákazy, základním mechanismem je odměna a trest, jedinec nebude dost iniciativní (je zvyklý na vedení a příkazy), bude toužit také někoho řídit (agresivita) b) demokratická výchova - předem dohodnutá pravidla a kompromisy, přijetí zodpovědnosti všech členů rodiny c) liberální výchova - volná výchova: a) jako důsledek nezájmu nebo nedostatku času (vede k zanedbání dítěte) b) z přesvědčení správnosti (vede k tomu, že děti si dělají, co chtějí  děti jsou netolerantní, egocentrické) ZA, 2. ročník / Rodina a její význam pro vývoj jedince / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Problematické typy výchovy: nejednotná výchova - rodiče se nedomluví (tzn. jedna strana něco zakáže a druhá to povolí) perfekcionistická výchova - rodiče mají přesné požadavky na dítě, takové dítě je úzkostlivé a rodičů se bojí, protože na něho kladou vysoké nároky, které dítě není schopno plnit nedostatečná výchova - jde o zanedbávání dítěte, v extrémních případech může vést až k týrání, násilí a zneužívání dětí ZA, 2. ročník / Rodina a její význam pro vývoj jedince / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Úloha jednotlivých členů rodiny při výchově úloha matky nejsilnější výchovný vliv na dítě, na změny chování matky dítě reaguje velmi citlivě (neklid, pláč, nechutenství…) je na ni odkázáno při uspokojování základních potřeb, jako je výživa, ošacení, teplo,… úloha otce jeho úloha je v pomoci matce v její výchovné práci, dodává jí jistotu, pevnost a pocit bezpečí učitel v praktických dovednostech a tělesné činnosti, často bývá pro dítě vzorem „životního hrdiny“ úloha sourozenců nespornou výchovnou úlohu mají vůči sobě také děti, příchod nového sourozence = žárlivost, ale i ochranné sklony vůči malému bezbrannému dítěti  které chování bude převládat, záleží na rodičích pro mladší dítě bývá většinou starší sourozenec vzor, autorita a ochránce úloha prarodičů působí ve zvláštní roli ochránců, usměrňují střety mezi vnuky a jejich rodiči jejich zásah by neměl snižovat autoritu nebo dokonce znehodnocovat rozhodnutí rodičů ZA, 2. ročník / Rodina a její význam pro vývoj jedince / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Složky výchovy tělesná rozumová mravní estetická pracovní směřuje k rozvoji tělesné zdatnosti, ke koordinaci pohybů rozumová rozvoj řeči, vědomostí o okolním světě a logické myšlení mravní upevňuje pravidla společenského chování (poděkovat, poprosit, požádat o pomoc, pomoc poskytnout, pozdravit), zásady spolupráce, dodržování norem a odpovědnosti estetická rozvoj estetického vnímání a cítění pracovní vede dítě k tomu, aby si navyklo vykonávat drobné každodenní práce, chápalo práci jako nezbytnou součást života, ocenilo práci druhých a naučilo se s nimi spolupracovat ZA, 2. ročník / Rodina a její význam pro vývoj jedince / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Výchova k jednotlivým lidským hodnotám sebeúcta vztah k sobě samému ohleduplnost úcta k druhým lidem, přírodě a všem co nás obklopuje sebedůvěra důležitá je zdravá sebedůvěra trpělivost když něčemu věnujeme čas a vytrvalost, můžeme dosáhnout téměř všeho ZA, 2. ročník / Rodina a její význam pro vývoj jedince / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Andriy_Sadovyy_with_family.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Thomas_kennington_orphans_1885.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bullying_Irfe.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Family-House-1969.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:African_Family.jpg ZA, 2. ročník / Rodina a její význam pro vývoj jedince / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová