Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Strojírenství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Advertisements

Palivová soustava vznětových motorů
Čerpadla Zubové čerpadlo Rotační zubové čerpadlo
Tato prezentace byla vytvořena
Točivá redukce pomocí parní turbíny
Spalovací motory zážehové
Tato prezentace byla vytvořena
Konstrukce, princip funkce a základní charakteristiky hydromotorů
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Prvky tekutinových mechanismů
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory vznětové
Spalovací motory.
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Čerpadla Druhy a jejich použití.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Přímočarý hydromotor – hydraulický válec Pohony hydraulického rýpadla
Tato prezentace byla vytvořena
Hydraulické mechanismy
Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek.
Tekutinové mechanismy
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
(čtyřdobý zážehový motor)
Strojírenství Stavba a provoz strojů Kinematické mechanizmy (ST41)
Spalovací motory s pístem
Strojírenství Stavba a provoz strojů Pružiny (ST23)
Strojírenství Stavba a provoz strojů Kinematické mechanizmy II (ST41)
30. Hydrostatické mechanismy
Strojírenství Stavba a provoz strojů Tekutinové mechanizmy (ST42)
Strojírenství Stavba a provoz strojů Hřídelové spojky ST26
Tato prezentace byla vytvořena
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Tato prezentace byla vytvořena
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Hydrodynamické mechanismy
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Název předmětu: Stavba a provoz strojů
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Hydraulické řízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Spalovací Motory Benzínové
Vytápění Ostatní zařízení otopné soustavy. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
Mechanické převody. Seznámení studentů se základními stavebními prvky strojů a strojního zařízení. Úvod do problematiky mechanických spojů.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceCharakteristika,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceCharakteristika,
VY_32_INOVACE_ROZ_18 Zvláštní provedení ventilových rozvodů.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Pneumatické řízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 2.Přednáška BW03 - STROJNÍ ZAŘÍZENÍIng. Svatava Henková, CSc.
ESZS Přednáška č.12.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Pístové spalovací motory
Klikový mechanismus Ing. Bc. Petra Řezáčová
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
E1 Přednáška č.7.
Transkript prezentace:

Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Strojírenství Název předmětu: Stavba a provoz strojů Název a ID tématu: Tekutinové mechanizmy II ST42 Zpracoval(a): František Volek

Pneumatické mechanizmy Pneumatický mechanizmus je každé zařízení, ve kterém se využívá k přenosu energie mezi hnacím a hnaným členem plynu, nejčastěji vzduchu. Hnacím členem pneumatického mechanizmu je generátor proudu plynu nesoucího příslušnou formu energie. Generátorem může být např. kompresor; vyvíječ plynu apod. Hnaný člen mechanizmu umožňuje převedení energie proudu plynu na jiný druh nositele energie, popřípadě může uskutečnit i přeměnu její formy. Pro hnané členy pneumatických mechanizmů se používá názvu pneumatický motor.

Výroba stlačeného vzduchu K výrobě stlačeného vzduchu slouží kompresory, které stlačují vzduch na požadovaný pracovní tlak. Podle principu činnosti se kompresory dělí na dva základní typy: První typ kompresorů pracuje na objemovém principu, stlačení se dosahuje nasátím vzduchu do prostoru, který je uzavřen a zmenšován. Na tomto principu pracují pístové kompresory .

Do této skupiny kompresorů se rovněž řadí rotační objemové kompresory - při rotačním pohybu jednoho nebo dvou rotorů - pístů dochází ke zmenšování pracovních prostorů se vzduchem a tím k  jeho stlačování - křídlový (lamelový) kompresor (při otáčení excentricky uloženého rotoru se komory se vzduchem zmenšují zásluhou posuvně uložených lamel), šroubový kompresor (vzduch je nasáván a vytlačován dvěma šroubovými vřeteny do sebe zapadajících šroubových ploch, které stlačují axiálním směrem vytlačovaný vzduch).

Druhý typ kompresorů je založen na rychlostním principu, kdy nasátý vzduch je urychlován a jeho kinetická energie je v difuzoru transformována na tlakovou energii. Kompresory, které pracují na tomto principu, se nazývají turbokompresory. Nasávanému vzduchu se jedním nebo více oběžnými koly udělí vysoká rychlost a tato kinetická energie se v následujícím pevném difuzoru mění na tlakovou. Schema axiálního turbokompresoru Schema radálního turbokompresoru

Pro malá pneumatická zařízení se používá mobilní agregát, obsahující pístový kompresor s  elekro nebo spalovacím motorem, vzdušníkem a automatickou regulací.

Ekonomicky výhodná je centrální výroba a rozvod stlačeného vzduchu Ekonomicky výhodná je centrální výroba a rozvod stlačeného vzduchu. Kompresory vytlačují vzduch do vzdušníku, který vyrovnává pulsující proud vzduchu a kryje špičkovou spotřebu zařízení. Množství vzduchu dodávané kompresorem se přizpůsobuje odběru vzduchu a tlak v síti je udržován co možná konstantní. Přípojky spotřebičů vedou od hlavního potrubí vždy vzhůru a jsou opatřeny uzavíracími kohouty. V nejnižších místech potrubí jsou odlučovače vody. Bezprostředně před spotřebičem je další odvodnění a čištění, regulace tlaku vzduchu (udržuje tlak na konstantní výši nezávisle na výkyvech v síti a na zatížení spotřebiče) a smíšení tlakového vzduchu s olejovou mlhou pro mazání pneumatických přístrojů.

Pneumatické pracovní prvky Tlakový vzduch se vede přes úpravárenská zařízení a řídicí prvky do pneumatických motorů (pneumotorů ), kde je energie stlačeného vzduchu transformována na mechanickou energii přímočarého nebo otáčivého pohybu. Mohou být: pístové (pneumatické válce), membránové, lamelové, zubové, v  principu shodné s hydromotory, a úderné pneumatické stroje - u nich volný píst koná kmitavý pohyb, mohou být: nárazové (píst je pevně spojen s pracovním nástrojem) a příklepné (píst přiklepává v dolní úvrati na stopku pracovního nástroje).

Největšího uplatnění v nejrůznějších strojích a zařízeních našly pneumatické válce. Základním typem je pneumatický válec dvojčinný s jednostrannou pístnicí. Pro malé zdvihy, řádově několik cm, kdy pneumatický válec by byl rozměrově nevýhodný, se používají válce, v  nichž je píst nahrazen membránou. Válce jsou pak jednočinné, s vratnou pružinou nebo dvojčinné.

Řídicí prvky Pneumatické řídicí obvody se skládají ze signálních členů, řídicích členů a výkonových (pracovních) členů. Signální a řídicí členy ovlivňují průběh činnosti výkonových členů a nazývají se rozvaděče nebo ventily. U pneumatických mechanizmů se často používá pojem „ventil“ jako společný název pro ventily i rozvaděče, ČSN však tyto dva termíny rozlišuje. Rozvaděče a ventily se dělí do pěti skupin: 1. rozváděče, 2. ventilová hradla, 3. tlakové ventily, 4. průtočné ventily, 5. uzavírací ventily Rozváděče jsou zařízení, která ovládají směr průtoku vzduchu ke spotřebiči (převážně pneumotoru).

Ventilová hradla slouží k hrazení průtoku převážně v jednom směru, zatímco ve druhém směru umožňují volný průtok. Tlakové ventily se používají k řízení velikosti tlaku na výstupu, který je konstantní , nezávislý na změnách vstupního tlaku (tlaku v rozvodné síti) - redukční ventily.

Prvky pro řízení průtoku (škrticí ventily) se používají k nastavení nebo řízení průtoku v obou směrech protékání. Uzavírací ventily slouží k ručnímu spojitému uzavírání a otevírání průtoku. V nejjednodušším provedení jsou známy jako „kohoutky“.

Děkuji za pozornost