ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
ŠIKANA POŘADOVÉ ČÍSLO: Š III/2/6 VZ AUTOR: Mgr. Eliška KLEINOVÁ
Šikana označuje fyzické i psychické omezování či týrání jedince v kolektivu. Dochází k ní ve všech věkových i sociálních skupinách. Setkat se s ní můžeme teoreticky kdekoli. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Agresor šikany má zpravidla nad obětí fyzickou či početní převahu. Oběť si následky šikany odnáší do dalšího života. Šikanování se může realizovat různými způsoby, např. psychickým týráním, vydíráním, vyhrožováním, zesměšňováním, krádežemi, ničením majetku oběti (zničené sešity, oblečení, boty, vysypaný obsah aktovky do kaluže), vyčleňováním jedince z kolektivu, násilnými a manipulativními příkazy, fyzickým napadáním, znásilněním, pohlavním zneužíváním, omezováním osobní svobody (agresoři zamknou oběť na záchodě, v šatně, ve skříni apod.). ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Dr. Michal Kolář člení vývoj šikany ve skupině, či ve třídě, do pěti stupňů: První stupeň Jedná se o etapu, kdy šikana vzniká. Někdy stačí, aby vyučující častěji vytýkal nějakému dítěti jeho slabiny, neschopnost, snižoval jeho autoritu, nebo ho slovně urážel. Takové děti se okamžitě stanou terčem pro spolužáky a začnou zakoušet první, mírné, převážně psychické formy násilí. Jsou to různé vtípky, intriky a pomluvy. Ostatní se s ním nebaví, odstrkují jej, povyšují se nad ním a baví se na jeho účet. Takové dítě začíná přijímat roli utlačovaného a nedokáže se bránit. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Druhý stupeň Psychický nátlak přerůstá ve fyzickou agresi, přitvrzuje se manipulace s obětí. Agresor v této etapě zjišťuje, jak chutná moc, jaké uspokojení mu přináší bít, týrat a ponižovat slabšího. Dochází k prolomení posledních morálních zábran a šikana se rozjíždí ve větším rozsahu. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Třetí stupeň Je rozhodující. Pokud vznikne silná skupina, která zabrání agresorovi nebo agresorům v týrání oběti, pak k šikaně dále nedochází. Když se žádná skupina oběti nezastane, k agresorům se přidají další jednotlivci. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Šikana se rozjíždí v plném rozsahu. Působení agresorů je tak silné, že jejich praktiky přejímá celá skupina (například třída). V této fázi již oběť neklade odpor. I mírní a ukáznění žáci se začínají chovat krutě; aktivně se podílejí na šikanování spolužáka. I oni prožívají pocit uspokojení z ponížení, bolesti a útrap slabšího. Dělají to proto, aby se sami nestali týranými. Vliv učitelů na chování takové třídy je minimální, případně zprostředkovaný přes hlavního agresora. Čtvrtý stupeň ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Pátý stupeň Se zpravidla objevuje ve věznicích, výchovných ústavech, případně na středních školách. Charakteristické pro něj je to, že agresoři jsou vnímáni jako neomezení autoritářští vůdci, kdežto oběti jako podřadní jedinci. Vůdce tyranů zaujímá vedoucí pozici, rozhoduje o všem, co se ve skupině děje. Často tímto vůdcem bývá žák s výborným prospěchem, který ochotně pomáhá učiteli, nebo žák mající podporu třídního učitele. Oběť v tomto stadiu předstírá nemoci, má mnoho absencí, často i neomluvených, vyhýbá se škole a v nejhorším případě končí psychickým zhroucením nebo pokusem o sebevraždu. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
KONEC ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
ZDROJE Obrazový materiál pochází z vlastních zdrojů. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín