Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_PEK.2.14 Písemnosti při porušování obchodních smluv Vytvořeno: Ověřeno: Třída:NS 2
Písemnosti při porušování obchodních smluv Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět:Písemná a elektronická komunikace Ročník:2. Autor:Ing. Petra Litošová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:reklamace, urgence, upomínka Anotace: Materiál je určen k seznámení s písemnostmi, které se používají při porušování obchodních smluv, jak prodávajícím, tak kupujícím. Konkrétně se věnuje reklamaci, urgenci a upomínce.
jedná se o písemnosti používané při nepravidelném plnění obchodních smluv: 1. reklamace 2. urgence 3. upomínka
uplatňuje kupující, jestliže zjistí v dodávce rozdíly proti uzavřené smlouvě nebo jiné nedostatky: závady při přejímce zboží (např. poškození, bylo dodáno jiné zboží, jiné provedení) – kontrola dle objednávky a DL, projevily se vady v záruční době, byly zjištěny chyby v účetních dokladech (např. fa).
prodávající reklamaci: a) uzná a omluví se, b) neuzná a odpoví, proč nemůže reklamaci přijmout.
reklamace obsahuje: 1. úvodní zdvořilostní větu, 2. přesný popis závady, 3. návrh na odstranění závady, v závažných případech odstoupení od smlouvy
vyhotovuje se, jestliže prodávající nedodá nebo kupující neodebere zboží ve smluveném termínu
urgence obsahuje: 1. oslovení (v případě, že s dodavatelem dosud nebyly žádné problémy), 2. odvolání na dosavadní dobrou spolupráci (existovala- li), 3. důvod nespokojenosti (např. problémy ve výrobě), 4. žádost o urychlené splnění dodávky, 5. přesvědčení, že se situace nebude příště opakovat.
odpověď na urgenci je zaslána obratem a obsahuje: 1. omluvu, 2. vysvětlení důvodů zdržení, 3. lhůtu vyřízení.
posílá se, jestliže kupující nezaplatí za zboží ve lhůtě splatnosti stanovené ve faktuře zasílá se doporučeně upomínat je možné 3x
1. upomínka obsahuje: 1. upozornění na prošlou lhůtu splatnosti faktury (uvedení čísla, částky, data splatnosti), 2. stanovení nového data pro zaplacení, 3. omluva pro případ, že odběratel fa zaplatil, a žádost o sdělení údajů o úhradě.
2. upomínka obsahuje: 1. odvolávka na zaslanou upomínku, 2. stanovení nové lhůty pro zaplacení (cca 7 – 10 dnů), 3. upozornění na úrok z prodlení (penále).
3. upomínka – pokus o smír obsahuje: 1. odvolání na předchozí upomínky, 2. stanovení nové lhůty pro zaplacení (cca do 3 dnů), 3. vyčíslení celkové pohledávky (dlužná fa + penále + upomínací výdaje – např. poštovné), 4. upozornění na možnost soudního vymáhání dluhu. většinou sestavuje právník
1.Ve kterých případech se vyhotovuje urgence? vyhotovuje se, jestliže prodávající nedodá nebo kupující neodebere zboží ve smluveném termínu 2.Kolik upomínek je možno zaslat a jak nazýváme poslední upomínku? upomínat je možné 3x, 3. upomínka je pokus o smír.
Sestavte reklamaci na základě následujícího zadání: Knihkupectví Dobrovský, s.r.o. v Liberci reklamuje u nakladatelství FORTUNA, Ostrovní 30, Praha 1, chybnou vazbu učebnic Písemná a elektronická komunikace. Na základě telefonické dohody vrací 150 ks učebnic k bezplatné opravě. Zároveň žádají o proplacení faktury za přepravné, kterou přikládají.
Použité zdroje FLEISCHMANNOVÁ, Emílie a spol. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost – 2. díl. 1. vyd. Praha: nakladatelství FORTUNA, 2005, ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.