Práce s textovými konektory
Odstraňte nevhodné opakování týchž slov (nahraďte zájmeny, synonymy, nadřazenými pojmenováními, vynecháním): Kytara je drnkací strunný nástroj (chordofon) s hmatníkem. Tón kytary vzniká rozechvěním struny napjaté mezi dvěma pevnými body – nultým pražcem a vložkou kobylky. Kytarové struny jsou rozechvívány drnkáním prsty nebo plektrem (lidově trsátko). Hmatník kytary umožňuje získávat další tóny zkracováním chvějné délky struny přitlačením struny na pražec. Z hlediska akustického patří kytara mezi nástroje s doznívajícím tónem. Kytara je akordický nástroj – umožňuje jednohlasou i vícehlasou hru. Klasická kytara má šest strun povětšinou laděných takto: ehgdae. Často se také používají kytary dvanáctistrunné, kde je každá struna zdvojena. Dvanáctistrunné kytary mají bohatší zvuk a používají se především v country hudbě. Existují také některé varianty devítistrunných kytar, kytara se sedmi strunami a podobně. Další výjimkou jsou kytary basové a kytary havajské, které se ladí do akordu a vyžadují tedy odlišný styl hraní.
Seřaďte vhodně uvedené informace Lata jednoduchý, hroznovitý, květenství, hlavní osa, nejdelší, nést, kratší, rozvětvený, postranní osy, spodní, mohutnější, vrchol, postupně, zjednodušovat, zkracovat
Porovnejte svůj text s definicí: Lata jednoduchý, hroznovitý, květenství, hlavní osa, nejdelší, nést, kratší, rozvětvený, postranní osy, spodní, mohutnější, vrchol, postupně, zjednodušovat, zkracovat Lata (panicula) je jednoduché hroznovité květenství, jehož hlavní osa je nejdelší a nese kratší rozvětvené postranní osy, z nichž spodní jsou mohutnější a k vrcholu se postupně zjednodušují a zkracují (např. u ptačího zobu, šeříku). Jde o vývojově nejpůvodnější typ hroznovitého květenství. (wikipedia.org)
Spojte informace gramatickými konektory do výpovědi: (spojky, koncovky slovesných přísudků, mluvnické kategorie sloves) Náš jezevčík René - má rád trávníky, chybí mu v trávníku nory, jezevčíci jsou norníci, nikdo ho neuhlídá, je tvrdohlavý a hrabavý Anglický trávník - je hustý, pevný, je na něm znát mnohaletá každodenní péče, vyznačuje se hustou a svěží travou, po zásahu jezevčíka připomíná tankodrom Tatínek - nemůže pracovat, musí číst noviny, sledovat televizi, rozčilovat se u zpráv Naše maminka - má přání, chce mít kolem našeho domu anglický trávník, ví, kdo se má o trávník starat, náležitou péči trávníku poskytne tatínek, sestra a já Sestra - ráda se učí, nevychází z pokoje, šustí listy učebnic, saje z učebnic vědomosti Já - mám se starat o trávník, nic prý nedělám, vynáším smetí, luxuji, utírám prach
Doplňte do vzniklého textu konektory odkazující, kontaktové konektory, využijte lexikální konektory. Porovnejte jednotlivé vzniklé texty a zhodnoťte funkčnost řazení jednotlivých informací. Navrhněte informace, které by bylo nutné doplnit, aby text mohl být základem vypravování charakteristiky osobního dopisu