EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU-8-57 – DERIVACE FUNKCE XIII
Advertisements

EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 07 Průběh funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
EU-8-59 – DERIVACE FUNKCE XV
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Základy infinitezimálního počtu
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-46 – DERIVACE FUNKCE II
PRŮBĚH FUNKCE Autor: RNDr. Věra Freiová
DERIVACE A MONOTÓNNOST, LOKÁLNÍ EXTRÉMY Autor: RNDr. Věra Freiová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Použití derivací. a f(a) T t 1) Tečna ke grafu funkce
EU-8-52 – DERIVACE FUNKCE VIII
EU-8-51 – DERIVACE FUNKCE VII
EU-8-64 – DIFERENCIÁLNÍ POČET
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Kuželosečky - opakování
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_89.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-53 – DERIVACE FUNKCE IX
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_92.
9.přednáška vyšetřování průběhu funkce
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jméno autora Zdeňka Sudová název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony III/2 Inovace.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Derivace funkce. Velikost populace v čase t 0 je N (t 0 ). Velikost populace v čase t  t 0 je N ( t ). Přírůstek populace za jednotku času je [N(t) –
Derivace funkce. Velikost populace v čase t 0 je N (t 0 ). Velikost populace v čase t  t 0 je N ( t ). Přírůstek populace za jednotku času je [N(t) –
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
PRŮBĚH FUNKCE.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_88.
9. Vlastnosti funkcí – rostoucí a klesající funkce - příklady
12. Průsečíky se souřadnými osami
Gottfried Wilhelm von Leibniz
6. Graf funkce – kvadratická funkce
DERIVACE A MONOTÓNNOST, LOKÁLNÍ EXTRÉMY. ROLLEOVA VĚTA: Mějme funkci , která má tyto vlastnosti: a) je spojitá v uzavřeném intervalu ‹a,b› b) v každém.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák FUNKCE – lineární Co znamená lineární? Jak souvisí lineární funkce s přímou.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
FUNKCE TANGENS A KOTANGENS. Definice funkcí tangens a kotangens Funkce tangens a kotangens 2 Funkcí tangens nazýváme funkci, která je dána rovnicí Funkcí.
FUNKCE 18. Exponenciální funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Předpokládejme, že velikost populace v čase t  0 lze vyjádřit vztahem
Derivace funkce Přednáška 2.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
RÝSOVÁNÍ KOLMIC A ROVNOBĚŽEK
Směrnicový tvar rovnice přímky
Vzájemná poloha paraboly a přímky
8. Vlastnosti funkcí – monotónnost funkce
Vzdálenost bodu od přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Matematika Funkce - opakování
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI Škola: Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0616 Název projektu: Inovace výuky Číslo a název šablony klíčové aktivity: EU-8 - Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Tematická oblast: Volitelný předmět matematika (matematický seminář) EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI (průběh funkce - asymptoty) Anotace Asymptoty jako nástroj zpřesnění rýsování grafu funkce v úlohách o průběhu funkce. Animace a obrázky názorně ukazují problematiku asymptot funkce. Asymptoty bez směrnice, asymptoty se směrnicí, jejich zjišťování. Autor PaedDr. Milan Rieger Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák chápe význam asymptot při rýsování grafu funkce, dovede určovat asymptotu bez směrnice pomocí nevlastní jednostranné či oboustranné limity v bodě nespojitosti funkce či asymptotu se směrnicí, dovede vypočítat koeficienty a, b v rovnici asymptoty y = a x + b. Klíčová slova Asymptota grafu funkce, asymptota bez směrnice, asymptota se směrnicí. Druh učebního materiálu Pracovní list / Animace / Obrázky / Testy Druh interaktivity Aktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední vzdělávání Typická věková skupina 17 – 19 let Datum vytvoření 22. 12. 2013

PŘIPOMENUTÍ 1 - GEOMETRICKÝ VÝZNAM DERIVACE FUNKCE f(x) V BODĚ x0 směrnice tečny t směrnice kTL sečny TL Derivace funkce f(x) v bodě x0 udává směrnici tečny t (kt) k funkci f(x) v bodě T[x0; f(x0)]. Rovnice tečny t: y – f(x0) = f'(x0) (x – x0).

PŘIPOMENUTÍ 2 – směrnice přímky, směrnicový tvar rovnice přímky – SMĚRNICE k PŘÍMKY p – SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY p Přímky rovnoběžné s osou y nemají definovanou směrnici.

a je směrový úhel přímky), takové přímky jsou různoběžné s osou ASYMPTOTY GRAFU FUNKCE jsou přímky, které zpřesňují sestrojení grafu funkce asymptoty bez směrnice jsou asymptoty, které nemají definovanou směrnici (k = tg a; je-li a = 90, potom tg a není definováno), takové přímky jsou rovnoběžné s osou y asymptoty se směrnicí jsou přímky určené rovnicí y = a x + b (a = tg a, kde a je směrový úhel přímky), takové přímky jsou různoběžné s osou y a protínají ji v bodě [0; b] asymptota bez směrnice asymptota se směrnicí k = tg 0 = 0

ASYMPTOTA BEZ SMĚRNICE grafu funkce f je přímka o rovnici x = a tehdy, když má funkce f v bodě a aspoň jednu jednostrannou nevlastní limitu. Příklad: Funkce f není definována v bodě x = 1. Funkce f má asymptotu bez směrnice o rovnici x = 1.

DEFINICE ASYMPTOTY SE SMĚRNICÍ grafu funkce f Přímka y = a x + b se nazývá asymptota se směrnicí grafu funkce f, jestliže . Určení konstant a, b v rovnici přímky y = a x + b:

DEFINICE ASYMPTOTY SE SMĚRNICÍ grafu funkce f Přímka y = a x + b se nazývá asymptota se směrnicí grafu funkce f, jestliže . Určení konstant a, b v rovnici přímky y = a x + b:

DALŠÍ PŘÍKLADY ASYMPTOT SE SMĚRNICÍ grafu funkce f Přímka o rovnici y = a x + b je asymptotou se směrnicí grafu funkce f právě tehdy, když existují limity nebo

ILUSTRATIVNÍ ÚLOHA 1 Je dána funkce f. Určete: definiční obor funkce, průsečíky funkce s osami souřadnými, asymptoty funkce, monotónnost funkce a lokální extrémy. Narýsujte graf funkce. Funkce f má asymptotu bez směrnice o rovnici x = 2, asymptota se směrnicí je určena rovnicí y = 3 x. Funkce f je rostoucí v intervalech (–; 1>, <3;+), klesající v intervalech <1; 2), (2;3>. V bodě 1 má funkce f ostré lokální maximum, f(1)=0. V bodě 3 má funkce f ostré lokální minimum, f(3)=12.

ÚLOHY K PROCVIČENÍ p1) p2) p3) p4) p5) p6) Je dána funkce f. Určete: definiční obor funkce, průsečíky funkce s osami souřadnými, asymptoty funkce, monotónnost funkce a lokální extrémy. Narýsujte graf funkce. p1) p2) p3) p4) p5) p6) MATEMATIKA PRO GYMNÁZIA – Diferenciální a integrální počet, 1. vydání, Dag Hrubý, Josef Kubát, 1997 vydalo nakladatelství Prometheus, spol. s r.o., v roce 1997, strana 82, úloha 3.12. ISBN 80-7196-063-2. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milan Rieger.