Informační systém pro řízení školy s distančním vzděláváním s Class Serverem Jiří Laciga CCA Group a.s.
Obsah O CCA Group a.s. I.Distanční vzdělávání: Revoluce? II.Překážky širokého užití IT ve vzdělávání III.Microsoft a Class Server IV.Funkcionalita řídícího systému přidruženého ke Class Serveru V.Škola Online verze 3
Založení společnosti v roce 1991 Sídlo společnosti: Škrétova 12, Praha, ČR Počet zaměstnanců: 105 Základní kapitál: CCA64 mil. Kč EPe23 mil. Kč CCA Benelux 31 tis. € O CCA Group a.s. Expert & Partner Engineering CCA Group a.s. Praha, Plzeň, Brno CCA Benelux S.A. CCA Group Bratislava
RAMSES Course Designer RAMSES Akademie RAMSES ERP, informační systém pro podniky Datové sklady RAMSES – vlastní manažerský systém pro rozhodování a řízení založený na technologii Oracle Webová řešení na platformě „Oracle Portal“ RAMSES řešení pro organizace státní správy Portál Miesto.sk, nejnavštěvovanější slovenský portál Vývoj software na zakázku a internetových aplikací SkolaOnLine: –Portál – pro základní a střední školy –Žákovská – informace pro rodiče na webu –Katedra – IS pro školy Produkty CCA
I. Distanční vzdělávání: Revoluce? Distanční vzdělávání: Změna významu pojmu „Distanční vzdělávání“ na vzdělávání s užitím IT Revoluce? Nebo pomalá evoluce? V technologiích revoluce, v postojích pomalá evoluce - zatím. Jsme připraveni?
I. Distanční vzdělávání: Revoluce? Situace – jak jsme připraveni: Motivace k užití IT ve vzdělávání: -podniky vedou, jsou pod tlakem konkurence -univerzitní sektor se rozvíjí -základní a střední školství spí (až na výjimky) Trh: - Podniková sféra: tis. Kč/zaměstnance/rok = 20 mld v podnikové sféře -nekomerční sektor – trh tvoří fondy EU – mnoho projektů, které nebudou budovat jen klasickou školu. Technologie: -v podstatě vyřešena -v ČR chybí universální Learning Management Systém pro všechny druhy vzdělávacích institucí
II. Překážky širokého užití IT ve vzdělávání 1.Odpor učitelů a lektorů: -odpor ke změně -riziko vyšší kontroly, vyšší nároky na přesnost Heslo odporu: „Bez kontaktu studenta s lektorem to nejde“. Ano, ale jak velká část opravdu nejde. 2.Množství obsahu pro převod do e-learningové formy, v obecných znalostech je však již dost k dispozici. 3.Chybí metodické standardy a jednotné zvyklosti
Microsoft dává na trh „sklad“ výukových materiálů, pomůcku pro učitele a lektory s velmi jednoduchým řízením vzdělávacího procesu. Lze očekávat vyřešení některých základních otázek: 1.Nastolí standardy. 2.Usnadní převedení obsahu do e-learningové formy, neboť velké množství obsahu je již ve formátech Microsoftu. III. Microsoft a Class Server (CS)
Charakteristiky: 1.Globální přístup: nezajišťuje funkce lokálního charakteru 2.CS je především pomocníkem vlastních výukových činností 3.Plná kompatibilita s dalšími produkty Microsoftu (Exchange,…) 4.Neobsahuje běžné a většinou specifické evidence a administrativu škol a vzdělávacích institucí
Stručně, co umí Class Server: Využívat e-learningové materiály při výuce. Vytvářet testy a zpracovávat výsledky. Hodnotit práci studentů dle lokálních standardů. Vytvářet e-kurzy a úkoly. Přístup rodičům k výukovým materiálům. III. Microsoft a Class Server (CS)
Hlavní otázka: „Je Class Server řešením pro vzdělávací instituce?“ Odpověď: „Ano, ale ne úplným. Nutno doplnit celou řadu funkcí“ Které to jsou?
IV. Funkcionalita řídícího systému s CS Další potřebné/nutné agendy: Přihlašování, přijímací řízení, zápis žáků a studentů Evidence uchazečů/ žáků/ studentů Evidence učitelů / lektorů Výukové programy, předměty, kurzy, lekce, úkoly Skupiny studentů/ třídy a týmy Hodnocení Nástěnky – školní a skupinové Docházka Učebny, zdroje (učební pomůcky) Rozvrhy
IV. Funkcionalita řídícího systému s CS Požadavky na řídící systém: Dostupnost i slabším připojením Jazyková multifunkčnost Bezpečnost – ochrana osobních dat Možnost propojení on-line skupin, virtuálních tříd, týmů (konference) Unifikace dat pro výkaznictví a statistiky nadřízených složek
IV. Funkcionalita řídícího systému s CS Funkce a požadavky se liší podle druhu školy resp. vzdělávací instituce: Základní školy Střední školy Soukromé (vysoké) školy komerční Neziskové dotované školy Podnikové externí školy Podnikové externí vzdělávací instituce (školící firmy) Virtuální vzdělávací instituce Vyšší odborné školy
IV. Funkcionalita řídícího systému s CS Role, pro něž nutno rovněž modifikovat funkcionalitu a zajistit speciální přístupová práva: Žáci a studenti Učitelé a lektoři Vedení školy, management Zřizovatelé, majitelé, nadřízené instituce Administrativní personál školy, personalisté a garanti vzdělání Rodiče žáků a studentů
IV. Funkcionalita řídícího systému s CS Komerční modul musí zajistit: Vybrat školné dle přijetí a zápisu Přístupová práva do řídícího systému a k příslušnému obsahu Prodej jednotlivých výukových jednotek (lekcí, kurzů) Marketingovou komunikaci: -analýzu poptávky -nabídku nových kurzů a programů
V. Škola Online verze 3 Veřejnost AKADEMIE nástěnka, web, noviny přijímání a zpracování přihlášek zápis evidence lektorů a studentů management zařízení knihovna rozvrhy řízení speciálních akcí řízení virtuální on-line výuky AKADEMIE nástěnka, web, noviny přijímání a zpracování přihlášek zápis evidence lektorů a studentů management zařízení knihovna rozvrhy řízení speciálních akcí řízení virtuální on-line výuky KATEDRA Nástěnka agenda předmětů agenda rozvrhů, včetně suplování studijní plány plány zkoušení výsledky zkoušení a testů,….. docházka agenda učitelů agenda studentů agenda rodičů KATEDRA Nástěnka agenda předmětů agenda rozvrhů, včetně suplování studijní plány plány zkoušení výsledky zkoušení a testů,….. docházka agenda učitelů agenda studentů agenda rodičů Stránky pro veřejnost Rozcestník Informace o výukových programech Koncepce rozvoje školy Články a komentáře Informace o kvalifikacích školy Volné e-kurzy Stránky pro veřejnost Rozcestník Informace o výukových programech Koncepce rozvoje školy Články a komentáře Informace o kvalifikacích školy Volné e-kurzy ŽÁKOVSKÁ Nástěnka agenda předmětů rozvrhy studijní plány plány zkoušení výsledky zkoušení a testů,….. docházka ŽÁKOVSKÁ Nástěnka agenda předmětů rozvrhy studijní plány plány zkoušení výsledky zkoušení a testů,….. docházka KOMERČNÍ MODUL Vybírání školného Přístupová práva do řídícího systému a k příslušnému obsahu Prodej jednotlivých výukových jednotek (lekcí, kurzů) Marketingová komunikace analýza poptávky nabídka nových kurzů a programů (mailing) KOMERČNÍ MODUL Vybírání školného Přístupová práva do řídícího systému a k příslušnému obsahu Prodej jednotlivých výukových jednotek (lekcí, kurzů) Marketingová komunikace analýza poptávky nabídka nových kurzů a programů (mailing) Škola ONLINE verze 3 rodiče ředitelé učitelé žáci studenti zřizovatelé
AKADEMIE – část pro instituce Evidence a vyhodnocení výsledků Evidence a vyhodnocení výsledků Realizace a absolvování vzdělávacích akcí Realizace a absolvování vzdělávacích akcí Funkce zaměstnance Funkce zaměstnance Potřebné dovednosti Potřebné dovednosti Katalog školení a e-kurzů, intraweb, směrnice a pokyny, … E-learningové kurzy E-learningové kurzy Dodavatelé a nabídky externích kurzů a školení Dodavatelé a nabídky externích kurzů a školení Vlastní kurzy Vlastní kurzy Náklady a ceny Náklady a ceny AKADEMIE pokrývá klasické vzdělávání i e-learning Definice změny, plány kvalifikačního rozvoje zaměstnanců, firemní know-how, interní informace a směrnice Definice změny, plány kvalifikačního rozvoje zaměstnanců, firemní know-how, interní informace a směrnice V. Škola Online verze 3
Ke Katedře a Žákovské pro základní a střední školy se doplňují postupně moduly pro: –Neziskové organizace –Vyšší odborné a soukromé vysoké školy –Ostatní vzdělávací instituce Použitá technologie: Microsoft.NET (DotNet), SQL Server 2000 Termín: Podzim 2005 – první ucelená funkční část pro nasazení v praxi.