Automatizační technika Synchronní motory Automatizační technika
Synchronní motory Rotor stroje je tvořen magnetem nebo elektromagnetem, stator, na nějž je přiveden střídavý proud, vytváří pulzní nebo častěji rotující magnetické pole. Rotor se snaží uchovat si svoji konstantní polohu vůči otáčivému magnetickému poli vytvářenému průchodem střídavého proudu ve statoru, drží se v synchronismu až do kritického kroutícího momentu. Synchronní alternátory jsou téměř výhradní generátory střídavého proudu do sítě.
Ukázka 3 fázový synchronní elektromotor v pohybu, vektory ukazují výsledné magnetické pole vytvořené statorem.
Synchronní motory - nevýhody Synchronní motory mají řadu nevýhod - je třeba je roztočit na pracovní otáčky jiným strojem nebo pomocným asynchronním rozběhovým vinutím (především rozběh jako hvězda, samotný chod pak zapojen do trojúhelníku), pokud pod zátěží ztratí synchronizaci s rotujícím polem, skokově klesne jejich výkon a zastaví se. Proto jsou využívány jen ve speciálních případech (např. pohon gramofonu, kdy jsou nevýhody vyváženy požadavkem na pravidelnost otáček o celočíselném násobku frekvence elektrické sítě (za předpokladu, že frekvence napájecí sítě je skutečně konstantní). V současné době se ovšem uplatňují i v pohonu dopravních prostředků.[1] Ze synchronního motoru se vyvinul krokový motor a střídavý servomotor.
Krokový motor Krokový motor je speciální druh vícepólového synchronního motoru. Využíva se především tam, kde je potřebné přesně řadit nejen otáčky, ale také konkrétní polohu rotoru. Používají se v přesné mechanice, regulační technice, robotice apod. Základní princip krokového motoru je - proud procházející cívkou statoru vytvoří magnetické pole, které přitáhne opačný pól magnetu rotoru. Motor je schopný v této poloze přesně stát. Vhodnou kombinací zapojení cívek vznikne rotující krokové magnetické pole, které nejenže otáčí rotorem, ale zabezpečuje i jeho přesnou polohu vůči statoru.
Rozdělení – krokové motory Krokové motory s pasivním rotorem Jsou označované jako reakční či reluktanční, protože rotor je opatřen výstupky (zuby), takže magnetický obvod motoru má po obvodu vzduchové mezery proměnnou magnetickou vodivost. Krokové motory s aktivním rotorem Obsahují magnetický aktivní část, tj budící vinutí nebo permanentní magnet, jehož póly mohou být uspořádány dvojím způsobem s radiálně polarizovaným permanentním magnetem s axiálně polarizovaným permanentním magnetem
Ukázky Krokový motor Krokový motor s pasivním rotorem s aktivním rotorem
Lineární elektromotor Lineární elektromotor je elektrický motor (druh elektrického stroje), který nevykonává pohyb rotační, ale posuvný. Je to mnohapólový motor, jehož stator je rozvinut do přímky. Využívá se například: v dopravě pro pohon vlaků, například i na magnetickém polštáři, maglev. V poslední době se lineární motory hojně využívají i pro rozhoupávání zvonů pro přeměnu elektrické energie na mechanickou energii ve formě zvuku – reproduktory. v přesných CNC obráběcích strojích (typicky brusy), kde jemný magnetický pohyb vítězí nad mechanickými převody, jež trpí vůlemi.
Ukázky