Fašismus x nacismus Totalitní režimy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Mgr. Lenka Zedníková 20. století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Totalitní režimy projekt.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Čtvrtek Středozemní moře & historie holocaustu v českých zemích.
Totalitní ideologie 20.století
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
NÁZEV: PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA
Kdo mohl být nepřítelem nacistů? Proti komu mohli nacisté vystupovat?
příprava na 2. světovou válku
Nástup nacismu v NĚMECKU
Totalitní režimy.
Nástup fašismu.
Jak se podařilo Adolfu Hitlerovi dostat k moci?
Totalitní režimy svět mezi dvěma válkami
Číslo v digitálním archivu školy
Světová hospodářská krize
Totalita nedemokratická, autoritativní forma vlády ( masivní ideologická propaganda, teror a brutalita) usiluje o „totální“, naprostou moc (zasahuje do.
HOLOCAUST Dějepis Radim Liška 6.A.
Nástup fašismu Itálie.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM srpen 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
Hannah Arendtová Politická teorie
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
Politická socializace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Terezín Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
FAŠISMUS.
VY_32_INOVACE_SVF32460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
HOLOKAUST Obr.2: foto z archivu autora, Osvětim 2009
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Nacismus Michal Kolář.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI. genocida = vyvražďování celých národů za druhé světové války se to týkalo hlavně Židů a Romů ze strany nacistů.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
FAŠISMUS.
Znaky totalitních režimů Totalitarian regimes. Total (or totalitarian rule) is a political system where the state, usually under the control of a single.
Protektorát Čechy a Morava
Nedemokratické státní režimy OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.8 Pronásledování Židů. Holocaust a jiné pojmy Název sady:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Fašismus - opakování Název sady: Moderní dějiny 1914.
NÁSTUP FAŠISMU V NĚMECKU Německo a hospodářská krize nadvýroba => krize Německo 2. nejvíce postižená země krizí (prům.výroba pokles o 41%) krize průmyslu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.6 Situace v Německu v předvečer nástupu nacistů k moci.
PROBLÉMY LIDSKÉ NESNÁŠENLIVOSTI
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
T o t a l i t a r i s m u s Italský fašismus.
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Nacismus NACISMUS V NĚMECKU árijec = příslušník „vyšší rasy“ (Němci)
VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Komunismus a fašismus.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola Čelákovice
FAŠISMUS V ITÁLII.
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
T o t a l i t a r i s m u s Italský fašismus.
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Fašismus x nacismus Totalitní režimy

„Nemůžeme pochopit jedno, aniž bychom se zabývali druhým, natolik jsou vzájemně závislé ve svých reprezentacích, ve svých vášních a v celkové historické realitě…“ 1 (Francois FURET o komunismu a nacismu)

Totalita nedemokratická, autoritativní forma vlády ( masivní ideologická propaganda, teror a brutalita) usiluje o „totální“, naprostou moc (zasahuje do všech stránek veřejného života a vylučuje z něho ty, kteří nejsou schopni či ochotni akceptovat jeho ideologizovanou podobu ) Totalita vyžaduje aktivní souhlas Fašizmus, nacizmus a komunizmus

Totalita Totalitární režimy drží politickou moc skrze ideologii a propagandu šířenou přes státem ovládaná média a kult osobnosti. Totalitní stát plně: ovládá ekonomiku potlačuje svobodu slova potlačuje kritiku režimu

Fašismus x nacismus - důvody vzniku Proč? Demokracie nestačila zaujmout místo starých autoritářských hodnot. Vliv světové krize a růst nezaměstnanosti. První světová válka nevyřešila mezinárodní spory a nepřátelství.

Definice „Způsob politického jednání vyznačujícího se obsesivními (vtíravé) představami o rozkladu společenství, o národním potupení, o tom, že se národ stal obětí, a kompenzačními kulty sjednocení, síly a ryzosti, v nichž masová politická strana složená z militantních nacionalistů nepříliš spokojeně, ovšem výkonně spolupracující s tradičními elitami, opouští demokratické svobody a za pomoci spásného násilí a bez jakýchkoli etických nebo zákonných omezení usiluje o vnitřní očistu a vnější expanzi.“2

Základní východiska vzniku fašismu www.modernidejiny.cz Základní východiska vzniku fašismu Pocit pošlapané národní hrdosti („poražení mezi vítězi“) Pocit poválečné hospodářské nejistoty Poválečné politické nejistoty – obavy ze socialistického převratu, revoluce a občanské války Nekritická láska k vlastnímu národu č.1

Základní východiska vzniku nacismu Vysoké reparace po první světové válce Ekonomická krize, vysoká inflace, chudoba Nedostatečně vyvinutá demokracie, osud v rukou "elit", touha autoritativní vládě Neexistence alternativy k socialistickým ideologiím

Symboly- fašismus www.modernidejiny.cz č.2 č.3 Fasces – svazky jilmových prutů svázané červenou páskou s vyčnívající vetknutou sekerou (původní znak úředníků římského impéria)

Charakteristika fašismu Nadřazuje zájmy celku (národa, státu) nad zájmy jednotlivce Proklamuje snahu o udržení disciplíny a plynulého chodu státu Vše je podřízeno jedinému zájmu: stát musí fungovat „jako hodinky“

Stojí v opozici vůči demokracii a liberalizmu, spolu s cizinci a přistěhovalci je považuje za původce všeho špatného V čele státu požaduje silného vůdce (vůdcovský princip) K potlačení opozice využívá násilí a moderní metody propagandy a cenzury

Znaky fašismu Sociální darwinismus - agresivní militarismus Fašistický elitismus - autoritativní vůdce Korporativismus rozdělení společnosti nikoli na třídy, ale na korporace podle dělby práce – vytvářeny státem, prostředek soc. kontroly, členství povinné

Symboly- nacismus Je totalitní ideologie oficiálně uplatňovaná diktaturou v Německu v letech 1933–1945 (tzv. Třetí říše) č.4 Nacistická ideologie kombinuje prvky socialismu, nacionalismu, pangermanismu , fašismu, antisemitismu)

Znaky nacismu Rasizmus Antislavizmus a antisemitizmus, který nakonec vyústil v holocaust ŠOA Teorie nadřazenosti árijské (germánské, nordické) rasy Uplatňování tzv. rasové hygieny, což značí genocidu, např. Konečné řešení židovské otázky Antimarxizmus, antikomunizmus, antibolševizmus, antianarchizmus, antiliberalizmus, antidemokratizmus Odstranění politické plurality, demokracie Vůdcovský princip

Nacismus - následky 78 000 000 OBĚTÍ 56 000 000 2. SVĚT. VÁLKA 20 000 000 Rusů, 6 000 000 Židů ŠOA č.5

ŠOA x Holocaust ŠOA - hromadné vyvražďování Židů během druhé světové války. Toto hebrejské slovo má význam „zničení“ nebo „velké neštěstí/zlo“.3 HOLOKAUST - systematické vyvražďování etnických, náboženských a politických skupin4 . V překladu znamená „zápalná oběť“

Terezín 1780- jako pevnost- 2 části nacházel se na hranicích protektorátu žilo zde 7300 obyvatel - prošlo 155 000 lidí, 35 000 zemřelo První transport - 24.11.1941 č.6

Terezín - ghetto Zavazadlo 50 kg Členové rodin žili odděleně Nedostatek hygieny, jídla Mnoho nemocí, hmyzu, epidemie tyfu, Židé z Evropy Židovská samospráva Evakuační transporty č.7

Terezín – Malá pevnost Věznice gestapa Dozorci - Heinrich Jöckel, Stefan Rojko Speciální „režim“ pro Židy Po válce internační tábor pro Němce č.8

Zdroje Citace: Totalitarismus v zásadních obrysech . 2014. [14-03-03]. Dostupné z: file:///C:/Users/manak/Downloads/Totalitarismus_v_zasadnich_obrysech.pdf (PAXTON, Robert O.. Anatomie fašismu. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2007). ŠOA. 2014. . [cit.14-03-03].Dostupné z: http://www.annefrankguide.net/cs-CZ/bronnenbank.asp?oid=2813 Holokaust. 2014. . [cit.14-03-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Holokaust Obrázky: č. 1. Historie fašismu. 2014. Dostupné z: http://internetovy-obchod.msbox.cz/FotoCache/60/160x160/historie-fasismu-cast-prvni- zrod-zla-v-italii-117172.jpg č.2 Svazky. 2014. Dostupné z: https://lh3.googleusercontent.com/- opuG8XQYZTs/UmDSkf8PXcI/AAAAAAAAAwU/gdONhRqw_Ic/w305-h612-no/Fasces_%2528PSF%2529.png č.3. 2014. Dostupné z: http://bigbloger.lidovky.cz/blog/2034/87910/clanok_foto_694.jpg č.4. Nacismus. 2014. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Flag_of_the_NSDAP_(1920%E2%80%931945).svg/220px- Flag_of_the_NSDAP_(1920%E2%80%931945).svg.png č.5. Jude. 2014. Dostupné z: http://www.znakyznackyznameni.cz/000_zzz/hvezda/judenstern.jpg č.6. Terezín. 2014. Dostupné z: http://www.hotel-cascade.cz/wp-content/uploads/2012/12/terezin.jpg č.7. Ghetto- 2014. Dostupné z:http://czechfolks.com/plus/wp-content/uploads/2009/12/terezinske-deti.jpg č.8. Malá pevnost. 2014. Dostupné z: http://www.stopin-praha.cz/images/articles/terezin.jpg