Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací :
Vzdělávací obor: Kroužek Třída: 6.D Vyučující: Mgr.Daniela Gongolová Datum: Téma vyučovací hodiny : „ Veselá matematika„ „ Veselá matematika„ Vybavení učebny : PC – notebook PC – notebook dataprojektor dataprojektor
Zdroje informací LOUKOTA,Jiří, Veselá matematika,nakladatelství Votobia,1998 LOUKOTA,Jiří, Veselá matematika,nakladatelství Votobia,1998 IQ MENSA, Briliantové mozky,2001 IQ MENSA, Briliantové mozky,2001 IQ MENSA, Matematické úlohy,2001 IQ MENSA, Matematické úlohy,2001 IQ MENSA,Postřeh,2001 IQ MENSA,Postřeh,2001 BACHELOVÁ, Zdena, Touha, trpělivost, tvořivost, talent, BACHELOVÁ, Zdena, Touha, trpělivost, tvořivost, talent, Když už se chcete zamilovat,zkuste to do matematiky, Kargo,1992 Když už se chcete zamilovat,zkuste to do matematiky, Kargo,1992
Co se dnes naučíme? 1) Tangramy 2) Matematické řady 3) „ Devítky „ 4) Magické obrazce
1. Tangramy stará čínská hra stará čínská hra skládačka skládačka čtverec je rozdělen na 7 dílů – 5 trojúhelníků a 2 čtyřúhelníky čtverec je rozdělen na 7 dílů – 5 trojúhelníků a 2 čtyřúhelníky z těchto dílů se skládají různé figury z těchto dílů se skládají různé figury
Zkus složit šipku Šipka
Zkus složit labuť Labuť
Dokážeš složit i kočku? kočka
A co plameňáka ? Plameňák
Náměty – pracuj ve skupince můstek, kovadlina, pistole, čapka, domeček, žena před zrcadlem, mladá žena, žena se šátkem, starší žena, plameňák, klokan, kočka, osmička, ryba, zajíc, svíčka, jezdec, dýmka, sele, pštros, slepice, husa, tendr, lokomotiva, kladivo můstek, kovadlina, pistole, čapka, domeček, žena před zrcadlem, mladá žena, žena se šátkem, starší žena, plameňák, klokan, kočka, osmička, ryba, zajíc, svíčka, jezdec, dýmka, sele, pštros, slepice, husa, tendr, lokomotiva, kladivo
2. Matematické řady Mohou být tvořeny pouze čísly Mohou být tvořeny pouze čísly Doplňte co patří místo otazníku? Doplňte co patří místo otazníku? 1 – 4 – 7 – 10 – 13 - ? 1 – 4 – 7 – 10 – 13 - ? (řešení je 16 – vždy + 3) (řešení je 16 – vždy + 3) Nebo čísly a písmeny (vždy bez diakritiky a písmena ch) Nebo čísly a písmeny (vždy bez diakritiky a písmena ch) Doplňte co patří místo otazníku? Doplňte co patří místo otazníku? 4 - B – 6 – C – 9 – A - ? 4 - B – 6 – C – 9 – A - ? (řešení je 10 – dosadíme za písmeno jeho pořadové číslo v abecedě a přičteme k předcházejícímu číslu. (řešení je 10 – dosadíme za písmeno jeho pořadové číslo v abecedě a přičteme k předcházejícímu číslu. Nebo pouze písmeny Nebo pouze písmeny Doplňte co patří místo otazníku? Doplňte co patří místo otazníku? A – B – D – G – K - ? A – B – D – G – K - ? (řešení je P - +1, +2,+3 +4, +5, …) (řešení je P - +1, +2,+3 +4, +5, …)
Pracuj samostatně Doplň místo otazníku Doplň místo otazníku 3 – 7 - ? – – 7 - ? – – 7 - ? – 16 – 22 – – 7 - ? – 16 – 22 – C - ? – F – I – M – R C - ? – F – I – M – R D R – 2 – S – 4 - ? – 8 – U - ? T,16 11 – 17 - ? 32 – 41 – – 96 - ? – 89 – 84 – S – Q - ? – M – K O
3. „9“ „Devítky“ jsou klasické úlohy v IQ testech, psychotestech. Prověřují schopnosti logické úvahy, práce s čísly a písmeny,znalosti matematických operací - +, -, *, :. „Devítky“ jsou klasické úlohy v IQ testech, psychotestech. Prověřují schopnosti logické úvahy, práce s čísly a písmeny,znalosti matematických operací - +, -, *, :. Co patří místo otazníku? Co patří místo otazníku? 7337 ? ABCDEF F
Pracuj ve dvojicích Co patří místo otazníku? Co patří místo otazníku? ? ABCDEF F
Zkus sám Co patří místo otazníku? Co patří místo otazníku? ? ABCDEF E
4. Magické obrazce Jaké číslo doplníte ? Jaké číslo doplníte ? Pracujte ve dvojicích Pracujte ve dvojicích Do kroužků doplňte čísla 1, 2,3 tak, aby součet v libovolných dvou sousedních kroužcích byl roven číslu napsanému mezi nimi. Do kroužků doplňte čísla 1, 2,3 tak, aby součet v libovolných dvou sousedních kroužcích byl roven číslu napsanému mezi nimi.
Zkus sám Jaké číslo doplníte ? Jaké číslo doplníte ? Do kroužků doplňte čísla 1, 2, 3 tak, aby součet v libovolných dvou sousedních kroužcích byl roven číslu napsanému mezi nimi. Do kroužků doplňte čísla 1, 2, 3 tak, aby součet v libovolných dvou sousedních kroužcích byl roven číslu napsanému mezi nimi.
Nakonec něco obtížnějšího Jaké číslo doplníte ? Jaké číslo doplníte ? Do kroužků doplňte čísla 1, 2, 3, 4 tak, aby součet v libovolných dvou sousedních kroužcích byl roven číslu napsanému mezi nimi. Do kroužků doplňte čísla 1, 2, 3, 4 tak, aby součet v libovolných dvou sousedních kroužcích byl roven číslu napsanému mezi nimi.
Hodnocení vyučovací hodiny Názornost Názornost Atraktivnost pro žáky(efekty) Atraktivnost pro žáky(efekty) Netradiční forma výuky Netradiční forma výuky Postupné zobrazování textu Postupné zobrazování textu Klady Zápory Klady Zápory
Poznámky k prezentaci Toto téma připraveno pro žáky 6. třídy s rozšířenou výukou matematiky Toto téma připraveno pro žáky 6. třídy s rozšířenou výukou matematiky Žáci měli připraveny tangramy(skládačku), také měli nafoceny materiály k řešení magických obrazců Žáci měli připraveny tangramy(skládačku), také měli nafoceny materiály k řešení magických obrazců Využití laserového ukazovátka usnadňuje žákům orientaci v textu Využití laserového ukazovátka usnadňuje žákům orientaci v textu