NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 8., VZDĚL. OBOR, TÉMA: Český jazyk, větné členy ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4
Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku – opakování a shrnutí učiva o větných členech. ANOTACE
Větné členy shrnutí učiva
Základní skladební dvojice podmět = přísudek vyjádřený slovesný jmenný nevyjádřený se sponoubeze spony všeobecný
Přiřaď správně věty 1.Podmět nevyjádřený – přísudek jmenný se sponou 2.Podmět několikanásobný – přísudek slovesný 3.Podmět všeobecný – přísudek slovesný 4.Podmět vyjádřený – přísudek jmenný beze spony A.Včera v televizi vysílali zajímavý přírodopisný film. B.Z včerejšího fotbalového utkání jsem ještě dnes vyřízený. C.Březen měsíc knihy. D.S prvními teplými dny se na řece objevily parníčky, loďky, kajaky i kanoe.
Rozvíjející větné členy předmět příslovečné určení předmět příslovečné určení sloveso přívlastek podstatné jméno
předmět PT (pádové otázky – kromě 1. a 5. pádu) příslovečné určení PU Místa Času Způsobu Míry Příčiny Účelu… (Příslovečné otázky- kde,kdy,jak, kolik…)
Přívlastek PK (Jaký?Který?Čí?) shodnýněkolikanásobný neshodnýpostupně rozvíjející
doplněk D přes sloveso se dozvídáme něco o podst. jm. dvojná vazba Výstup vypadal zpočátku obtížný.
POUŽITÉ ZDROJE