Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Počítačová grafika.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Základy počítačové grafiky
Barva těles.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony a klíčové aktivity.
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Základní pojmy grafiky
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Objektová tvorba - asambláž
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Měření světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
Body art - ruce Název školy
Počítačová grafika.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Barvy z fyzikálního a psychologického hlediska
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Pravěk II - Věstonická venuše
Eduard Manet Název školy
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Symbolismus Název školy
Sníh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Základní pojmy Grafiky
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Autoportrét Název školy
Grafické techniky Název školy
Písmo obrázkové Název školy
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Geometrická abstrakce
Portrét - anfas Název školy
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Batika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Počítačová grafika.
Masky Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Barvy Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Teplé a studené barvy Název školy
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Inf Barevné ladění dokumentů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
Transkript prezentace:

Barva www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Barva Označení DUM VY_32_INOVACE_07_1_01 Mgr. Vlastimil Hrbáček Datum 30. 8. 2013 Vzdělávací oblast Umění a kultura Vzdělávací obor Výtvarná výchova Tematický okruh Výtvarné techniky, materiály a náměty Ročník Kvarta, 1. ročník a kvinta, 2. ročník www.zlinskedumy.cz

Vnímání barvy vzniká dopadem viditelného světla na sítnici lidského oka. Barva objektu záleží na jeho fyzikálních vlastnostech a na vnímání pozorovatele. Z hlediska fyzikálního můžeme říci, že povrch má barvu světla, které odráží nebo vyzařuje. Barevné vidění lidského oka zprostředkují receptory zvané čípky, které jsou citlivé na tři základní barvy: červenou, zelenou a modrou (RGB). Existují i živočichové se čtyřmi nebo jen dvěma typy čípků v sítnici.

Fotoreceptory lidského oka jsou citlivé na světelné vlny v rozsahu 400–760 nm. Za hranicemi na straně červené resp. fialové barvy již lidské oko nevnímá – zde leží infračervené a ultrafialové záření Výzkumy ukazují, že naše vizuální vnímání ovlivňuje mozková činnost, která se řídí např. zkušeností nebo očekáváním. Proto může docházet k různým optickým klamům, které se týkají i barev.

Ukázka tonálního kontrastu Výsledkem je dojem, že bílý čtverec je větší, ale ve skutečnosti jsou stejné (optický klam) http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ABlack_and_white_squares.svg

Možnosti rozdělení barev Teplé barvy: oranžová, červená, žlutá, zelenožlutá, zelená. Jejich společným znakem je, že obsahují žlutou. Tradičně se spojují s ohněm a sluncem. Studené barvy: modrá, modrozelená, fialovomodrá, fialová, červenofialová. Obsahují modrou. Jejich charakter určuje voda. Syté barvy jsou neředěné černou, šedou nebo bílou. Pastelové barvy jsou odstíny, které jsou velmi rozředěné bílou nebo šedou. Velmi obtížně se reprodukují. Kontrastní barvy jsou jakékoliv dvě barvy, které jsou na protilehlých stranách barevného kruhu. Umístíme-li je vedle sebe, zvýrazní sytost obou. Harmonické barvy jsou barvy, které spolu ladí, hodí se k sobě (tento dojem může být i individuální). Příbuzné barvy leží na barevném kruhu vedle sebe. Mají podobný účinek, tedy zcela opačnou vlastnost, než mají barvy kontrastní.

Základní barvy Z hlediska vnímání našeho oka je to červená, modrá a zelená (RGB) Z hlediska míchání barev (tiskárna, paleta apod.) je to červená, modrá a žlutá. barevný odstín pak řeší přítomnost černé - bílé – šedé (podklad - pozadí). Další možné barvy či odstíny vznikají skládáním základních barev. Tak např. pozorujeme bílou barvu v případě, že dopadající záření vnímají všechny tři druhy čípků, a černou, pokud záření nevnímají žádné z nich (tma)

Spektrum barev (duha)

RGB neboli červená-zelená-modrá (red – green – blue) je aditivní způsob míchání barev používaný ve všech obrazovkách, monitorech, projektorech (jde o míchání vyzařovaného světla), tudíž nepotřebuje vnější světlo (monitor zobrazuje i v naprosté tmě) na rozdíl např. od CMYK modelu. Část plátna, která je osvětlená rovnoměrně všemi třemi reflektory, je bílá. Když smícháme jen dvě barvy světla, např. červené a zelené, dostaneme barvu žlutou. Modrá a zelená barva ve stejném poměru dávají azurovou barvu, červená a modrá dávají barvu purpurovou. Smícháním dvou základních barev vznikne třetí, základní barva, která je barvou komplementární (doplňkovou).

RGB http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AAdditiveColorMixiing.svg

CMYK je barevný model založený na subtraktivním míchání barev (odečítání) CMYK se používá především u reprodukčních zařízení nebo na malířově paletě, která barvy tvoří mícháním pigmentů (např. inkoustová tiskárna). Model obsahuje čtyři základní barvy: azurovou (Cyan), purpurovou (Magenta), žlutou (Yellow), černou (Key) Světlo prochází jednotlivými barevnými vrstvami a je stále více pohlcováno. Výsledná barva se skládá z vlnových délek, které zbudou po odrazu nebo průchodu filtrem. Míchání barev Smícháním modrozelené (azurové) a žluté barvy vznikne barva zelená, žluté a purpurové barva červená a purpurové a modrozelené barva modrá. Smícháním všech tří základních barev dostaneme barvu černou.

CMYK http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASynthese-.svg

Úkol 1: Doplň kontrastní barvu

Úkol 1 řešení

Úkol 2: Doplň kontrastní barvu

Úkol 2 řešení

Úkol 3: Doplň kontrastní barvu

Úkol 3 řešení

Ukázka barevného kontrastu v kombinaci s písmem

Převrácení - inverze barev

Vincent van Gogh: Slunečnice – všimni si pozadí kytice – jednou je kontrastní, podruhé pracuje s podobnými barvami http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AVincent_Willem_van_Gogh_128.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AVincent_Van_Gogh_0010.jpg

Úkol I Která barva má pro Goghovy obrazy? zásadní význam Která je k ní kontrastní barva?

Úkol I - řešení žlutá žlutá - modrá

Úkol II – symbolika barev Jakou barvu představují slunečnice? Představuje slunečnice další symbolické významy? Připomeňme si symbolický význam jiných barev a jejich spojení se skutečností, popř. s uměleckým dílem

Úkol II – možnosti řešení Především žlutou, ale můžeme jmenovat i okrovou a tóny hnědé či oranžové barvy Slunce, světlo, láska, pokora, věrnost Například Modrá = nebe, moře, dálka, neděje, modrá krev, blues (hudba) apod.

Zdroj – fotografie a obrázky 12 - 19 – archív autora