Zásady tvorby grafů Iveta Jiruchová 3MA381.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Pro Nekonečno – RC Palouček
INSTITUT REGIONÁLNÍCH INFORMACÍ KARTOGRAFICKÉ VÝSTUPY VÝSLEDKŮ ZMAPOVÁNÍ REGIONÁLNÍCH DISPARIT 2000 – 2006 Koordinační schůzka k projektu – Poděbrady,
PowerPoint 2007: Formátování grafu Lekce 15. Úkol Pracujte s grafem na 3. snímku. – Změňte typ grafu na spojnicový. Z nabídky vyberte hned první variantu.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Grafy v Excelu.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
ŠTĚPÁN LÍSKOVEC, 4.A Prezentace. Principy úspěšné prezentace Vhodný styl pro příslušnou prezentaci S posluchači je nutné aktivně komunikovat Přednášející.
Druhy grafů 2013 O. Kánský.
RNDr. Karel Hrach, Ph.D. FZS UJEP
Vizualizace dat Jan Vágner 3MA381. Co je vizualizace dat?  Matematická nebo fyzikální nebo jiná data či informace, která jsou převedena do grafického.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C5 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2013.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Úvod  Nejdůležitější vlastností grafu je sdělit dané informace.  Grafy mohou mít různou podobu (barevné, plastické…).  Vždy je důležité, aby se z nich.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Excel – Grafy 18. května 2013VY_32_INOVACE_080210_Excel_Grafy_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Satková. Obchodní.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Tvorba grafu Vypracoval : Ing. Jiří Durďák Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Struktura kriminality v roce 2000 Kriminalita je součástí každé společnosti a v posledním desetiletí zaznamenáváme nárůst většiny forem trestné činnosti.
Závislost Vzájemný vztah dvou veličin
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Grafy v tabulkovém procesoru Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK 3. ročník oboru Kadeřník a Kuchař - číšník.
Tvorba spojnicových grafů v aplikaci MS Excel
MAPA A JEJÍ OBSAH.
VY_32_INOVACE_In 6.,7.18 PowerPoint - Zásady pro zpracování počítačové prezentace Anotace: Žák se seznámí se zásadami zpracování počítačové prezentace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Excel úpravy grafu, karta Rozložení
MS Excel 2 Martin Kotlík Brno, 20. ledna 2015 Obsah předchozího semináře 1 1.Popis programu Excel 2.Základní dovednosti 3.Typy vkládaných dat 4.Formát.
Grafy v Excelu.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Novinky ve vývoji Martin Stančík 2014.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tabulkové procesory (MS Excel) Ing. Jan Roubíček.
VŠB –TUO ATŘ Manažerská grafika Grafy v MS Excel 2003 Podešva Petr
Tabulkový procesor MS EXCEL III. TVORBA GRAFŮ, SEZNAMY, FILTROVÁNÍ DAT Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Světlana Filipová.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Tabulkový procesor 2.
VY_32_INOVACE_22-01 Posloupnosti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Grafy Studijní obor: Sociální činnost Ročník: 2 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Vytvoření a vložení Typy grafů
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Tematický celek: Microsoft Excel Kód a název materiálu:
Využití sestavy Zobrazení a typy Části sestavy Vytvoření sestavy Ovládací prvky.
EXCEL – tisk a tvorba grafů Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Materiál slouží k doplnění učiva o grafech. Součástí materiálu je i závěrečná samostatná práce na téma grafy.
Inf Příklady použití grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Doc. RNDr. František Koliba, CSc. Katedry Informatiky a matematiky OPF SU Budova A Informatika pro ekonomy II INM / BPNIE Přednáška.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ICT_II_S2_12.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZÁKLADNÍ DESATERO EXCELU
Grafické znázornění pohybu
KIV/ZD cvičení 4 Tomáš Potužák.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Jméno Příjmení, další jména Ústav konstruování
METODOLOGIE MAGISTERSKÉ PRÁCE
Vytváření grafů, úpravy
Typy proměnných Kvalitativní/kategorická binární - ano/ne
MS Excel – Vytváříme nový graf
Základní zpracování dat Příklad
MS Excel – druhy grafů Nejčastější typy grafů: Ostatní typy grafů:
Autor: Honnerová Helena
Informatika – Práce s grafy
Transkript prezentace:

Zásady tvorby grafů Iveta Jiruchová 3MA381

Obsah Vlastnosti grafu Zdrojová data pro graf Sloupcový graf Spojnicový graf Výsečový graf Formát grafů Pravidla pro tvorbu grafů Poznámky xjiri04

Vlastnosti grafu Pomůcka při zpracování výstupů z různých statistik Dokáže porovnat velké množství hodnot Zvýraznit důležité hodnoty Přehledné znázornění časového vývoje určitých hodnot vzájemné závislosti více veličin Rozlišujeme 2D (výška, šířka) 3D (výška, šířka, hloubka) Graf je názornou pomůckou při zpracování dat z různých statistik. Dokáže porovnat velké množství hodnot a jejich závislost. Grafy mohou posloužit i k analýze průběhu a prognóze budoucího vývoje. Do grafu lze zakreslit různé trendy vývoje. Data zobrazuje názorněji a přehledněji než tabulka, která poskytuje pouze jednotlivé údaje. Grafy rozlišujeme na 2D a 3D. Třetím rozměrem u 3D grafů je buď přidaná hloubka k 2D grafu (např. 3D sloupcový graf, spojnicový), nebo jsou jednotlivé proměnné umístěny za sebou, do hloubky. xjiri04

Zdrojová data Datová tabulka s příslušnými hodnotami Typ grafu volíme na základě charakteru zpracovávaných dat Nejpoužívanější - sloupcový, spojnicový, výsečový, bodový Příslušné hodnoty pro vytvoření grafu jsou uložená v datové tabulce. Tato tabulka je s grafem stále propojena, tudíž pokud změníme některá data v tabulce, graf se automaticky upraví. V tabulce by neměli být prázdné řádky tam kde být nemají. Nejdůležitější je zvolit vhodný typ grafu. Ten se odvíjí od charakteru zpracovávaných dat. Nejpoužívanějšími jsou grafy sloupcový, spojnicový a výsečový. Jednotlivé grafy lze také kombinovat. xjiri04

Sloupcový graf poměrné porovnání většího množství dat Sloupcový graf se používá k porovnání většího objemu dat. Pro příklad jsem použila data z Českého statistického úřadu. Graf znázorňuje nejčastější jména dívek narozených v lednu 2008. U sloupcového grafu můžeme libovolně měnit například barvu jednotlivých sloupců. Stačí dvakrát poklepat myší na graf a poté dvakrát na daný sloupec a otevře se Formát datového bodu a na záložce vybereme požadovanou barvu. xjiri04

Spojnicový graf znázornění trendu, vývoje v čase Spojnicový graf znázorňuje vývoj v čase. Na příkladu je uveden trend kurzu CZK/USD v jednotlivých letech od roku 1993 do roku 2007. V jednom grafu je možné zobrazit dvě osy y pro porovnání hodnot s jiným měřítkem přes Formát datové řady na záložce osa přes položku na vedlejší ose. xjiri04

Výsečový graf pro menší počet dat Výsečový graf slouží pro zpřehlednění menšího počtu dat. Na příkladu je uvedena průměrná spotřeba vajec na obyvatele v ČR za čtyři roky a to 2002,2003,2004 a 2005. U výsečového grafu je možné například vysunout jeden dílek. Dvakrát pomalu poklepeme na výseč a posuneme do požadované polohy myší. xjiri04

Formát grafů Název grafu Popisky os + mřížky Zobrazení a umístění legendy Popisky dat Tabulka dat Jednotlivé barvy kontrastní, ale harmonické vhodné 3 základní barvy a jejich odstíny Každý graf musí být pro přehlednost vhodně pojmenován. Název by se měl týkat obsahu grafu a typ písma by měl být shodný s normálním textem. Graf by neměl obsahovat příliš mnoho číselných hodnot a popisek. Vše by mělo být dobře čitelné. Každá osa grafu má mít svůj popis, jednotku a veličinu. Mřížky lze zobrazit hlavní a vedlejší u obou os, ale pro přehlednost se doporučuje použít pouze hlavní mřížky. Legendu lze zobrazit dole, v rohu, nahoře, vpravo nebo vlevo. U grafů lze zobrazit také popisky dat a to: název řady, kategorie nebo hodnoty, ale pro přehlednost je lepší nezobrazovat. Barvy použité v grafu by měly být ve vzájemné harmonii, ale dostatečně kontrastní, aby se odlišily jednotlivé oblasti grafu. Doporučuje se použít na jednom snímku jen tři základní barvy a jejich odstíny. xjiri04

Základní pravidla Sloupcový graf Spojnicový graf Výsečový graf Bodový graf Sloupcový graf by neměl obsahovat více než 7 sloupců odlišených barevně nebo texturou. Horizontální orientace sloupců po­skytuje více místa na legendu. Spojnicový graf by neměl obsahovat více než tři křivky. Výsečový graf by neměl obsahovat více než 7 výsečí. Číselné údaje je možno umístit dovnitř a popisky vně kruhu. Bodový graf vyjadřuje závislost veličin. Pokud je vztah významný, je vhodné uvést korelační koeficient, regresní křivku, případně regresní rovnici. xjiri04

Poznámky 3D vypadají působivěji U 3D sloupcových grafů se překrývají řady, které jsou za sebou U výsečového grafu se zakresluje jen jedna proměnná Některé 2D grafy lze kombinovat mezi sebou Nelze kombinovat různé 3D grafy mezi sebou 3D grafy vypadají působivěji, ale jsou hůře čitelné. U 3D sloupcových grafů se překrývají řady, které jsou za sebou. Proto by prvními sloupci měli být proměnné s nejmenšími hodnotami. Výsečové grafy zachycují pouze jednu proměnnou, více jich zachycují prstencové grafy, ale jsou hůře čitelné. Některé grafy lze kombinovat mezi sebou, např. spojnicový a sloupcový. Naopak nelze kombinovat různé 3D grafy mezi sebou. Ani 2D a 3D do jednoho grafu. xjiri04

Zdroje http://www.czso.cz/ web.vscht.cz/krotkap/prvni/navod.ppt http://www.zsstrz.cz/ecdl/pracden/14.htm#_Toc507798333 http://skoleni.abecedapc.cz/ http://falabella.lf2.cuni.cz/~feberova/word/powerpoint1.doc xjiri04

Děkuji Vám za pozornost!