50.1 Člověk – smyslová soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Advertisements

Smyslová soustava člověka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
OKO Marcela Hanáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Elektronická učebnice - I
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Autor: Lenka Kraváčková
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
Smyslové vnímání OKO.
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

50.1 Člověk – smyslová soustava Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 50.1 Člověk – smyslová soustava Autor: Michal Burian

50.2 Co už víš? smysly zrak hmat čich chuť sluch 1. čidlo chuti Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 50.2 Co už víš? - tvoří tzv. čidla (senzory) - jsou tvořené smyslovými buňkami smysly - vnímají okolí - dávají informace nervové s. 1. čidlo chuti - chuťové pohárky – tvořené chuť. buňkami, ve sliznici jazyka - vnímají pouze látky rozpustné ve vodě (slinách) - info z buněk chuťovým nervem do mozku *spolupracuje s trávicí soustavou zrak hmat čich 4 základní chutě sluch chuť

50.3 Jaké nové věci se dozvíme? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 50.3 Jaké nové věci se dozvíme? BĚLIMA - udržuje tvar koule - chrání vnitřní části oka 2. čidlo zraku - oko SÍTNICE - vnitřní vrstva oka - tvoří ji světločivné buňky - ČÍPKY + TYČINKY (barevné vidění) (černobílé vidění) vpředu přechází v průhlednou ROHOVKU pod ní – CÉVNATKA - vyživuje oko přídatné orgány vpředu přechází v barevnou DUHOVKU - víčka - horní a dolní – ochr. fce - spojivka - blána uvnitř víček v ní otvor - ZORNICE - tudy do oka vstupuje světlo okohybné svaly - upnuté na oční kouli tzv. slepá skvrna - chybí tyčinky i čípky - vystupuje zde zrakový nerv mezi rohovkou a čočkou – tzv. komorová voda ČOČKA - zavěšena na řasnatém tělísku - fce zaostřování - slzné žlázy - produkují slzy - při mrkání se roztírají a myjí oko, navlhčují rohovku, umožňují „klouzání“ víček tzv. žlutá skvrna - místo nejostřejšího vidění mezi čočkou a sítnicí – SKLIVEC – průhledný rosol

50.4 Co dalšího se dozvíme? 3. čidlo sluchu ucho 4. čidlo čichu nos Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 50.4 Co dalšího se dozvíme? 3 č. - vnější ucho – boltec, vnější zvukovod - střední ucho – bubínek, sluchové kůstky - vnitřní ucho (v kosti skalní) – kostěný labyrint –souč. je blanitý hlemýžď se smyslovými buňkami, odtud pak vede sluchový nerv 3. čidlo sluchu *čidla pro vnímání pohybu a polohy - vnímání p. a p. těla a hlavy – čidla v labyrintu - tekutina nebo krystalky CaCO3 se posouvají a dráždí smysl. buňky}=>rovnovážné ústrojí ucho sluchové a rovnovážné ústrojí - společný 1 nerv. kostěný labyrint - vnímání p. a p. těla umožňuje mnoho smysl. buněk – v kůži, ve svalech, šlachách, kloubech 4. čidlo čichu nos Eustachova trubice - propojuje ucho s nosohltanem nejmenší kosti lidského těla čichové buňky - sluchem vnímáme zvukové vlny - slyšíme zvuky o frekvenci 16-20tis. Hz - v horní č. nosní dutiny - pokryté hlenem - přes hlen - pachy k čich. b. - jejich výběžky pak vedou info skrze čichovou kost do mozku

50.5 Procvičení a příklady Pospojuj dvojice. černobílé vidění Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 50.5 Procvičení a příklady Pospojuj dvojice. černobílé vidění rohovka barevné vidění tyčinky čidla duhovka čípky průhledná… čočka barevná… zaostřování… senzory

50.6 Něco dalšího poruchy zraku Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 50.6 Něco dalšího poruchy zraku a. slepota – 3 příčiny – oko, nerv, mozek b. šeroslepost – porucha fce tyčinek (vit. A) c. barvoslepost – vrozená vada, čípky nebo mozek d. krátkozrakost, dalekozrakost – poruchy čočky e. šilhavost – okohybné svaly *šedý zákal – zakalení čočky – nemoc stáří *zelený zákal – odumírání zrakového nervu čich - spolupracuje s trávicí s. - podílí se na kontrole čistoty *čl. je schopen zachytit asi 4 tisíce různých pachů, ne všechny umí pojmenovat - existují příjemné či nepříjemné pachy (vůně a zápachy) sluch - u starších lidí zanikají buňky citlivé na vysoké tóny *částečné nebo úplné ohluchnutí - poškození bubínku, sluch. kůstek, hlemýždě, sluch. nervu, centra v mozku (možné po úraze n. od narození) hmat - soubor několika různých receptorů v kůži - tlaku, bolesti, chladu, tepla, atd. - nejcitlivější místo hmatu je na konečcích prstů a na špičce jazyka - naopak nejméně je jich na zádech

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Biology 50.7 CLIL

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 50.8 Test znalostí 1.Místo, kde v oku vystupuje zrakový nerv je…? a. bílá skvrna b. žlutá skvrna c. slepá skvrna d. černá skvrna 2. Otvor pro vstup světla do oka je….? a. cévnatka b. zornice c. sítnice d. rohovka 3. Která kůstka nepatří mezi sluchové kůstky? a. kovadlinka b. skalka c. třmínek d. kladívko 4. Které dva smysly mají společný nerv? a. sluchový a rovnovážný b. sluchový a čichový c. čichový a zrakový d. chuťový a čichový Správné odpovědi: c b a

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 50.9 Použité zdroje, citace 1. http://zdravi.e15.cz/clanek/priloha-pacientske-listy/jazyk-a-chut-450653 (slide 1) 2. http://www.extrafun.estranky.sk/clanky/diva/hmat.html (slide 1) 3. http://ptackova.blog.denik.cz/c/30891/Chut.html (slide 2) 4. http://www.latinsky.estranky.cz/fotoalbum/smyslova-soustava/smyslova-soustava/chutovy-poharek.jpg.html (slide 2) 5. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/Schematic_diagram_of_the_human_eye_cs.svg (slide 3) 6. http://acka.blog.cz/1105/smysly-cich-sluch-zrak (slide 4) 7. http://elperchero3.blogspot.cz/p/unit-7-five-senses.html (slide 7) 8. http://blogprimerociudaddecordoba.blogspot.cz/2011/01/five-senses-los-cinco-sentidos.html (slide 7) Obrázky z databáze klipart

50.10 Anotace Autor Michal Burian Období 01 – 06/2013 Ročník 9. ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 50.10 Anotace Autor Michal Burian Období 01 – 06/2013 Ročník 9. ročník Klíčová slova Oko, ucho, chuť, čich, hmat, tyčinky, čípky, zornice, chuťové pohárky,… Anotace Prezentace zabývající se smyslovou soustavou člověka, popisuje její jednotlivé části a jejich význam.