ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Literární věda.
Advertisements

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
18. století Podle kompozice máme 2 základní typy literárních děl: Díla s nečekaným střídáním událostí bez jakéhokoliv řádu.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Funkční styly Marcela Jurková.
Obecné poučení o literatuře
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_312_Satira AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Září 2011 Ročník: 7. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva druhy a funkce literatury.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Co možná nevíte aneb 5 zajímavých faktů ze světa literatury
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Rozdělení fantastické literatury
Název Česká literatura Název projektu: OP VK
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
O útvarech, žánrech a textech
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: ČESKÝ JAZYK NÁZEV DUMu: LITERATURA - ÚVOD POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 1 KÓD DUMu: HK_CJ1R_01 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): 1.ročník Materiál slouží k seznámení žáků s pojmy literatura, s dělením literatury, funkcemi literatury. Obsahuje kontrolní úkoly týkající se funkcí literatury a vnitřního dělení literatury. Součástí prezentace jsou i základní informace o třech disciplínách literární teorie. METODICKÝ POKYN: ----

ÚVOD

 z lat. littera – písmeno litterae – písemné záznamy, písemnictví  LITERATURA je souhrn všech písemných jazykových projevů (textů) (širší význam slova)

 umělecká (krásná – beletrie)  odborná (vědecká)  administrativní (jednací)  publicistická  náboženská (liturgická)

 LITERATURA (v užším slova smyslu) zahrnuje jen literaturu krásnou a s ní i ústní lidovou slovesnost

 Které funkce literatura plní?

 estetická  citový vliv  informativní  formativní  společenská  zábavná

 V jakých typech písemných záznamů převažují jednotlivé funkce?

 estetická  citový vliv  informativní  formativní  společenská  zábavná  umělecká (krásná – beletrie)  odborná (vědecká)  administrativní (jednací)  publicistická  náboženská (liturgická)

např.  nauková literatura - informativní  publicistika – formativní  umělecká (krásná) literatura neboli beletrie – estetická

ústní lidová slovesnost umělá literatura světová národní regionální

Uveďte příklady autorů, žánrů či konkrétních děl.  ústní lidová slovesnost  umělá literatura  světová  národní  regionální

Uveďte příklady knih, které lze považovat za oddychovou literaturu.

 humoristická  dobrodružná  detektivní  horor  fantasy literatura  utopie  science-fiction

PŘIŘAĎTE:  humoristická  dobrodružná  detektivní  horor  fantasy literatura  utopie  science-fiction  Agatha CHRISTIE  Jules VERNE  Eduard BASS  George ORWELL  J.R.R.TOLKIEN  Mark TWAIN  Alexandre DUMAS  Zdeněk JIROTKA  Alfred HITCHCOCK  Karel POLÁČEK  Jack LONDON  Ray BRADBURY  Daniel DEFOE

 humoristická - Zdeněk JIROTKA, Eduard BASS Karel POLÁČEK  dobrodružná - Mark TWAIN, Daniel DEFOE, Jack LONDON, Alexandre DUMAS  detektivní - Agatha CHRISTIE  horor - Alfred HITCHCOCK  fantasy literatura - J.R.R.TOLKIEN  utopie - George ORWELL  science-fiction - Ray BRADBURY, Jules VERNE

Doplň názvy tří disciplín: LITERÁRNÍ T-O-I- LITERÁRNÍ K-IT-KA LITERÁRNÍ -IS-O-IE LITERÁRNÍ -IS-O-IE

 3 disciplíny: LITERÁRNÍ TEORIE LITERÁRNÍ KRITIKA LITERÁRNÍ HISTORIE

1) LITERÁRNÍ TEORIE (z řec. theórion – pozorovat, poznávat)  kořeny už ve starověku  zkoumá: podstatu literatury, zákonitosti vzniku díla, jeho funkce, strukturu, žánry, útvary, umělecké prostředky, …

2) LITERÁRNÍ HISTORIE (DĚJINY LITERATURY)  zkoumá vývoj konkrétních literatur  vnímá literární dílo jako součást procesu  zařazuje dílo konkrétního autora do kontextu jeho tvorby, do kontextu regionální či národní literatury dané doby

3) LITERÁRNÍ KRITIKA  nejmladší literárněvědní disciplína  posuzování a hodnocení literárních děl  prostředník mezi autorem a čtenářem  žánry: recenze, referát, kritická studie, kritický esej

Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN