Motýlí efekt Systémový přístup a vize
Motýlí efekt
MOTÝLÍ EFEKT části – žák, učitel systémy – město, škola, rodina části = subsystémy celek = systém vzájemné působení a ovlivňování vstupy výstupy
P RIMÁRNÍ PREVENCE Práce se třídou Práce s učitelem
P RÁCE SE TŘÍDOU Rovnost a rovnoprávnost – empatie, sebeuvědomění Kolektivní práce – řešení problémů, vztahové dovednosti Skupinové práce – kritické a kreativní myšlení, efektivní komunikace Interaktivní hry – rozhodování, zvládání emocí, normativní přesvědčení
P RÁCE SE TŘÍDOU Dobrovolnická sdružení Nadace Neziskové organizace Obecně prospěšné společnosti Peer programy Nejednotnost terminologie Neucelený přístup Časové omezení
P ROČ SPOLUPRÁCE S UČITELEM ? Častěji, užší vztah Lépe děti znají Více možností Provázanost s výukou Větší důvěra
P RÁCE S UČITELEM Adaptační kurzy Informační semináře Třídní učitelé na blocích PP Interaktivní kurzy (zaměřené na PP ve spojení s výukou) Supervizní setkávání Časové důvody Obava ze změny Uzavřenost žáků Finance
R OLE UČITELE Vzdělavatel Vychovatel Facilitátor Poradce Manažer Hodnotitel Partner Přítel Stratég Prostředník
V IZE Systém a jeho interakce
P RÁCE S UČITELEM Navrácení nezaměnitelné úlohy Podpora Předávání zkušeností a informací Vedení Kongruence
M OŽNOSTI SPOLUPRÁCE Školení, kurzy, semináře, supervize Učitel na bloku PP Projekty zaměřené na lektor – pedagog Různé pracovní skupiny Centrum primární prevence Vytvoření jednotné metodiky Např. na bázi programu EU-Dap, Evropská zdravá škola a drogy, EMQ, LST
MOTÝLÍ EFEKT „malé změny mohou mít za následek velké variace v delším průběhu“ 7Hs&feature=player_embedded
Děkuji za pozornost Magdaléna, o.p.s. Včelník Mníšek pod Brdy Helena Fialová Koordinátor 3P programů