VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU GRAFIKOU, VYSVĚTLENÍ POJMU OBJEKTY, SEZNÁMENÍ S PROGRAMEM ZONER CALISTO Časová náročnost: cca 25 minut PŘEDMĚT: Informatika Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Práce s vektorovými grafikou je v porovnání s rastrovou (bitmapovou) grafikou naprosto odlišná :
Obrázek v podstatě skládáme z jednotlivých jednoduchých tvarů - obdélníků, čtverců, křivek, úseček, textu atd. Výsledkem může být velmi složitý obrázek, který je vytvořen jako skládačka z jednotlivých dílků. Jeho tvorba je náročná na trpělivost, ale výsledkem je obrázek, který můžeme libovolně zvětšovat či zmenšovat bez ztráty kvality. Není uložen v paměti počítače jako jednotlivé obrazové body (pixely), ale jako rovnice křivek.
Nelze použít pro digitální fotografie. Vektorové editory se velmi často používají pro návrh a tvorbu grafických dokumentů - letáků, vizitek, plakátů, titulních stránek časopisů atd.
PRINCIP VYTVOŘENÍ VEKTOROVÉHO OBRÁZKU JE PATRNÝ Z NÁSLEDUJÍCÍCH UKÁZEK: CELEK VYPADÁ PODOBNĚ JAKO RASTROVÁ GRAFIKA
VE SKUTEČNOSTI JE SLOŽEN Z MNOHA DÍLŮ NEBO SPRÁVNĚ ŘEČENO: OBJEKTŮ OBJEKTŮ
* Corel Draw * Adobe Illustrator * Inkscape * Open Office Draw * Zoner Callisto - český program za výhodnou cenu. Ukázky v následujícím textu budou z tohoto programu.
PANEL KRESLÍCÍCH NÁSTROJŮ PANEL VLASTNOSTÍ PANEL NÁSTROJŮ MĚŘÍTKO PALETA BAREV PRACOVNÍ PLOCHA PANEL NÁSTROJŮ GALERIE
* Na základním panelu nástrojů si vybereme objekt, který chceme nakreslit. Myší vymezíme jeho velikost a polohu. Tuto polohu můžeme měnit, stejně jako pořadí objektů.
S vloženými objekty můžeme manipulovat: měnit jejich velikost, otáčet je, měnit jejich tvar atd. POSTUP: Stiskneme nástroj pro výběr objektů (bílá šipka) a poté klikneme na objekt. Volba nástroje Pomocí LTM upravíme velikost obrazce
Pomocí dvojitého kliku LTM na objekt se dostaneme do režimu otáčení
Praktická poznámka: ShiftCtrl Shift Ctrl Zajímavé je použití kláves Shift a Ctrl. Pokud přidržíme při kreslení klávesu Shift, kreslíme objekt ze středu, při stisku Ctrl kreslíme pravidelné objekty.
Spusťte si na svých počítačích program Zoner Calisto Dle předchozích ukázek si zkusíme vložit do dokumentu všechny základní objekty a procvičíme si úpravu jejich velikosti a tvaru.
Další použité obrázky: autor materiálu. Použitá literatura: ZIKOVÁ, J. a kol. Zoner Callisto 5: Uživatelská příručka. Brno: Zoner Software, s.