FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
05_1_Fyzikální veličiny a jejich měření Ing. Jakub Ulmann
Advertisements

Operace s vektory.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Podmínky používání prezentace
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
1 ÚVOD.
M e c h a n i k a Václav Havel, katedra obecné fyziky ZČU v plzni.
Úvod Fyzikální veličiny a jednotky Mezinárodní soustava jednotek Skalární a vektorové veličiny Skládání vektorů Centrum pro virtuální a moderní metody.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_22.
Základy elektrotechniky
ÚVOD DO PROBLEMATIKY 1. Fyzikální jednotky 2. Stavba hmoty
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
Síla a její měření.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_FYZIKALNI.
Fyzika první učební obory
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
1 ÚVOD.
3. Základní, doplňkové a některé odvozené jednotky soustavy SI
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Digitální učební materiál
RF Dodatky 1.Účinné průřezy tepelných neutronůÚčinné průřezy tepelných neutronů 2.Besselovy funkceBesselovy funkce Obyčejné Besselovy funkce Modifikované.
Měření fyzikálních veličin
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Fyzikální veličiny.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A JEJICH JEDNOTKY.
Mechanika a kontinuum NAFY001
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co to je?.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Fyzikální veličiny a jejich jednotky v soustavě SI
Technická mechanika Statika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Technická mechanika Hydromechanika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
VEKTORY.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Jaderné reakce (Učebnice strana 133 – 135) Jádra některých nuklidů jsou nestabilní a bez vnějšího zásahu se samovolně přeměňují za současného vysílání.
Základní chemické pojmy
Repetitorium z fyziky I
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Úvod do fyziky SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Termika, molekulová fyzika.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Hydrostatický tlak – výpočet (soustava SI) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
Fyzika – vybrané kapitoly
VY_32_INOVACE_
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Hmota Částice Interakce
PaedDr. Jozef Beňuška
Fyzika 1 Mgr. Antonín Procházka.
INTENZITA ELEKTRICKÉHO POLE.
Fyzika – Veličiny a jednotky
Soustava SI Petr Čáp KVINTA B.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Transkript prezentace:

FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává Fyzika tvoří obecný základ mnoha přírodních věd a techniky. Původně byla fyzika naukou o celé přírodě. Obsahem fyziky je studium nejobecnějších vlastností, stavů a změn hmotných objektů. Základním pojmem fyziky je hmota. Hmotné objekty mohou existovat ve dvou základních formách: 1. látka - látkovou formu mají všechna běžně známá tělesa (pevná, kapalná, plynná i plazma), molekuly, atomy i částice, z nichž se atomy skládají 2. pole - např. pole gravitační, elektrické, magnetické Pole se skládá např. z fotonů, které existují pouze v pohybu. Mají proto nulovou klidovou hmotnost. Důsledkem jejich neustálého pohybu je však nenulová energie.

FYZIKA 1.2 Metody k získávání poznatků 1. pozorování - sledování určitého jevu v jeho přirozených podmínkách, aniž by pozorovatel do průběhu jevu zasahoval (pohyb padajícího kamene, blesky při bouři, východ Slunce, …) 2. experiment (pokus) - sledování jevu v uměle připravených podmínkách v laboratoři. 3. vytváření hypotéz - buď na základě pozorování a experimentu nebo na základě základních znalostí daného jevu vytváříme vědecky zdůvodněnou představu o průběhu a příčinách zkoumaného jevu, jejíž pravdivost vždy ověřujeme . 1.3 Dělení fyziky Podle povahy zkoumaných jevů dělíme fyziku na: mechaniku, molekulovou fyziku a termodynamiku, elektřinu a magnetismus, optiku, …

FYZIKA Podle velikosti zkoumaných objektů dělíme fyziku na tyto obory: 1. fyzika mikrosvěta - poznatky z molekulové fyziky, termodynamiky, kvantové fyziky, atomové a jaderné fyziky 2. fyzika makrosvěta - poznatky o pevných, kapalných a plynných látkách 3. fyzika megasvěta - poznatky o vesmíru 1.4 Fyzikální veličiny a jejich jednotky Fyzikální veličiny označujeme značkami většinou podle prvního písmena z angličtiny (mass m, velocity v, force F) Měřit fyzikální veličinu znamená určit její hodnotu. Tu určíme tak, že ji porovnáme s určitou předem smluvenou hodnotou -jednotkou fyzikální veličiny. Např. délka stolu 1,5 m znamená, že je 1,5krát větší než jeden metr (měřící jednotka).

Fyzika – úlohy na straně 15, napsat všechny jednotky… Je-li X obecně hodnota fyzikální veličiny, platí: X = {X} .[X] {X} označuje kvantitu (množství) - číselná hodnota [X] označuje kvalitu - jednotka Příklady: F = 5 N, tzn. {F} = 5, [F] = N, U = 220 V, tzn. {U} = 220, [U] = V Fyzika – úlohy na straně 15, napsat všechny jednotky… U nás je normou zavedena Mezinárodní soustava jednotek označovaná SI (z francouzštiny Systéme International ď Unités), která je používána v mnoha zemích.

FYZIKA Mezinárodní soustavu jednotek tvoří tyto skupiny jednotek: základní - sedm jednotek: m - metr (délka) kg - kilogram (hmotnost) s - sekunda (čas) A - ampér (elektrický proud) K - kelvin (termodynamická teplota) mol - mol (látkové množství) cd - kandela (svítivost) Základní jednotky jsou přesně definovány, např.: Metr je délka dráhy, kterou urazí světlo ve vakuu za 1/299792458 s.

FYZIKA 2. odvozené – např. jednotka rychlosti, hustoty, newton, joule. Mezi jednotky odvozené patří též dvě doplňkové jednotky: radián (rad) jako jednotka rovinného úhlu a steradián (sr) jako jednotka prostorového úhlu. 3. násobné a dílčí - tvoří se ze základních a odvozených jednotek pomocí mocnin o základu 10. Je zde jedna výjimka: kilogram je jednotka základní, nikoli násobná. 4. vedlejší - jejich používání je příslušnou normou dovoleno, i když do jednotek soustavy SI nepatří. Povolení bylo uděleno na základě praktických důvodů. Jedná se např. o tyto jednotky: minuta (min), hodina (h), litr (l), tuna (t), … Fyzika – úlohy na str. 18

FYZIKA 1.5 Skalární a vektorové fyzikální veličiny 1. skalární fyzikální veličiny (skaláry) - jsou fyzikální veličiny, které jsou plně určeny jen číselnou hodnotou a měřící jednotkou. Mezi skaláry patří např. hmotnost, čas, délka, objem, teplota. 2. vektorové fyzikální veličiny (vektory) - jsou fyzikální veličiny, k jejichž úplnému určení je nutno znát nejen jejich číselnou hodnotu a měřící jednotku, ale i směr - např. rychlost, zrychlení, síla. Vektorové fyzikální veličiny zobrazujeme geometricky orientovanou úsečkou. V tištěné podobě je zapisujeme tučně, při psaní s šipkou nahoře.

FYZIKA 1.6 Operace s vektory Násobení vektoru skalárem. Vychází z matematiky. Matematika je jazykem fyziky. Učebnice str. 20 až 23 Násobení vektoru skalárem. Dělení vektoru skalárem. Sčítání dvou vektorů – můžeme sčítat pouze vektory stejné fyzikální veličiny. Rozkládání vektoru do dvou daných směrů.