STATISTIKA přednáška 1 Martin Sebera, FSpS MU, 12.2.2014 Sázíte-li ve Sportce, je to hazard. Sázíte-li se, že vám v kartách přijdou tři postupky po sobě,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Základní statistické pojmy
“Jsou tři druhy lží: lži, odsouzeníhodné lži a statistiky.”
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ideový závěr Co si mám z přednášky odnést (+ komentáře k užití statistiky v biologii)
Hodnotový management Teorie rozhodování
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Analýza dat.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
ÚVOD DO STATISTIKY „Jsou tři druhy lží: lži, odsouze-níhodné lži a statistiky“ (Swoboda 1977) Význam statistiky ve vědě Základní pojmy statistiky Statistická.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
Sociologie jako věda - opakování
Věcná koordinace v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Makrozoobentos a klasifikace toků Jarkovský J. 2,3, Kubošová K. 2,3, Zahrádková S. 1, Brabec K. 1, Kokeš J. 4, Klapka R. 2,3 1) Ústav botaniky a zoologie,
Skupinové interview (Focus group)
Pohled z ptačí perspektivy
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Základy zpracování geologických dat
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Statistická šetření Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Statistická významnost a její problémy
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
STATISTICKÝ ROZCESTNÍK aneb CO S DATY Martin Sebera.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Aplikovaná statistika 2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Statistické metody pro prognostiku Luboš Marek Fakulta informatiky a statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
MARKETING Přednáška P
Vzor individuální prezentace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociologický výzkum II.
Úvod do induktivní statistiky
Statistika a výpočetní technika
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
MARKETING Přednáška P
Základy statistiky.
Metody pedagogiky.
Náhodné výběry a jejich zpracování
Transkript prezentace:

STATISTIKA přednáška 1 Martin Sebera, FSpS MU, Sázíte-li ve Sportce, je to hazard. Sázíte-li se, že vám v kartách přijdou tři postupky po sobě, je to zábava. Vsadíte-li se, že cena plynu stoupne o 10 %, je to podnikání. Vidíte ten rozdíl?

Pravidla výzkumu z pohledu analýzy dat 1.příprava výzkumného šetření je nejdůležitější část 2.sběr a analýza dat slouží k zamítnutí/nezamítnutí předem stanovených úkolů práce a hypotéz (explorační vs. konfirmační přístup) 3.vždy mít na paměti věcné hledisko výzkumu, zejména v souvislosti s interpretací statistických výsledků

Role statistiky Porozumění a zkoumání hromadných jevů Zjišťování zákonitostí V kvantitativním výzkumu (deduktivní princip) – pojítko mezi teorií a výzkumem Zpracování, popsání a analyzování dat

Základní pojmy Základní a výběrový soubor a jeho rozsah (N) Výběr: –náhodný (každý prvek má stejnou pravděpodobnost výběru - losování) –systematický (n-tý objekt, n<N) –stratifikovaný (náhodný výběr ve skupinách)

Náhodná a systematická chyba

Typy proměnných Nominální (text, číselné kódy; hodnoty jsou různé; nelze provádět aritmetické operace) Ordinální (lze seřadit; většinou se převede na čísla), Intervalová (lze říct o kolik je hodnota větší) Poměrová (lze říct kolikrát je hodnota větší) Spojité X Diskrétní

Škály (měřítka, stupnice) Nominální (temperament; národnost) Ordinální (školní známky, bodování v slopestyle; relace =, ≠, >, <,), Metrické –Intervalová (lze říct o kolik je hodnota větší) –Poměrová (lze říct kolikrát je hodnota větší) –Př. teplota, čas, hmotnost, …

První náhled na data – popisná statistika průměr, sm. odchylka, medián, kvartily aj. četnosti: absolutní, relativní, kumulativní grafy: krabicový, histogram Proč? chybná měření, extrémy homogenitu souboru chybějící data

Intervalové rozložení četností xnini riri NiNi FiFi 181 0,05 (= 1/20) 10, ,10 (= 2/20) 30, ,40 (= 8/20) 110, ,30 (= 6/20) 170, ,15 (= 3/20) 201,00 Celkem201,00 BMI: N – rozsah souboru n i – absolutní četnost r i – relativní četnost N i – kumulativní absolutní četnost F i – kumulativní relativní četnost lze usuzovat na některé vlastnosti, záleží na počtu intervalů

Základní statistické charakteristiky Míry střední hodnota –Aritmetický a geometrický průměr, modus, medián Míry variability –variační rozpětí, kvantily, rozptyl, směrodatná odchylka, variační koeficient ztrácíme mnoho cenných informací o původních datech –1; 10; 22průměr 11SD 10,53 n = 3 –11; 11; 11průměr 11SD 0 n = 3

Normalita Kolmogorov-Smirnov a Shapiro-Wilks test Proč? rozhodnutí, zda použít parametrické nebo neparametrické testy

Korelace ANEB korelace není kauzalita = vzájemný vztah mezi veličinami proměnnými, jevy (dostatečně velký rozsah) Úkol: zjistit závislost a popsat ji Př. 3 proměnné: –BMI –% fat –WHR

Korelační koeficient R: Omezení: –předpokládá 2-rozměrné norm.rozdělení –měří pouze vztahy lineární –nerozeznává, která proměnná je závislá a která nezávislá. Nelze rozhodnout o příčinnosti vztahu mezi proměnnými interpretace  dodatečné koeficienty, např. index determinace r 2 Pearsonův, neparametrický Spearmonův jednoduchý, parciální, mnohonásobný

% fatWHRBMI % fat10,360,41 WHR0,3610,85 BMI0,410,851 Nejvyšší jednoduchý korelační koeficient je mezi proměnnými BMI a WHR a to 0,85. Celkem vysvětluje 72,2 % procent celkové variability mezi těmi to proměnnými. K číslu 72,2 % jsme dospěli pomocí koeficientu determinace (r 2 = 0,85 2 = 0,722). Příklad

T-testy Testy o rovnosti středních hodnot dvou výběrů Jaký konkrétní t-test vybrat? varianta testu bude –parametrická (závislé, nezávislé soubory) –neparametrická (Wilcoxonův - závislé, Mann-Whitneyův test nezávislé hodnoty Statistická vs. věcná významnost

T-test

T-test - příklad Cohenovo d –d > 0,8  velký efekt –d z intervalu 0,5 – 0,8  střední efekt –d < 0,2  malý efekt d = 0,44 rozdíl mezi oběma disciplínami je i věcně i statisticky významný.

Zdroje: Cyhelský, L., Kahounová, J., & Hindls, R. (2001). Elementární statistická analýza. (2. dopl. vyd., 318 s.) Praha: Management Press. Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. (Vyd. 2., opr., 583 s.) Praha: Portál. Meloun, M., & Militký, J. (1998). Statistické zpracování experimentálních dat. (2. vyd., xxi, 839 s.) Praha: East Publishing. Sebera, M. Vícerozměrné statistiky, 2013 (v tisku) Sebera, M. Časové řady, 2013 (v tisku) Zvonař, M., Pavlík, J., Sebera, M., Vespalec, T. & Štochl, J. Vybrané kapitoly z antropomotoriky. Brno: Masarykova univerzita, 2010.