Seznamy, aritmetika. Aritmetika v Prologu Predikát is – soucet (A,B,C) :- C is A+B. – soucin (A,B,C) :- C is A*B.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravidla pro počítání s mocninami
Advertisements

Konstrukce trojúhelníku Podle věty sss b a c 1. Přiřaď názvy stran na správné místo. C A B Kantor nejdříve nechá žáky vyřešit tuto otázku. A B.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Algoritmy I Cvičení č. 4.
Algoritmy I Cvičení č. 3.
Mgr. Ladislava Paterová
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
 př. 7 výsledek postup řešení Vypočti velikost obsah trojúhelníku ABC. A[-2;1;3], B[0;1;3], C[-2;1;-1]
Počítáme s celými čísly
VLASTNOSTI TROJÚHELNÍKŮ
SQL – základní pojmy Ing. Roman Danel, Ph.D.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Pythagorova věta.
Aritmetická posloupnost (Orientační test ) VY_32_INOVACE_22-12  Test obsahuje pět úloh.  U každé úlohy je aspoň jedna odpověď správná.  Na každou úlohu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_747.
VY_42_INOVACE_407_KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
Sčítání a násobení výrazů
Grafický zápis algoritmů (vývojové diagramy) Test na trojúhelník (trojúhelníková nerovnost) Maximum ze tří čísel s použitím pomocné proměnné Pravoúhlý.
Kombinační logické funkce
Pravidla pro počítání s mocninami.
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Procedurální (klasické) programování Popisuje algoritmus – postup, jak vyřešit úlohu.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení racionálních čísel
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Seznamy, aritmetika. Aritmetika v Prologu Predikát = – A=1 – A=1+1 Predikát is – soucet (A,B,C) :- C is A+B. – soucin (A,B,C) :- C is A*B.
Znaky dělitelnosti – teorie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Tato prezentace byla vytvořena
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Násobení celých čísel (- 5). (- 3) = 4. (- 2) = (- 10). (- 7). (+ 9). (- 3) = Obsah: 1.Titulní strana, obsahTitulní strana, obsah 2.PostupPostup 3.Určení.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Konstrukce trojúhelníku
Vlastnosti mocniny.
Rekurze Predikát predek(X,Y).
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
OBVOD ROVNOBĚŽNÍKU: Obvod rovnoběžníku vypočítáme jako součet délek všech jeho stran: a)obvod čtverce a kosočtverce (mají všechny strany stejně dlouhé)
Algoritmizace a programování Příkaz IF 2 – Příklady.
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Obvod a obsah trojúhelníku Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_069_Obvod a obsah trojúhelníku.
PYTHAGORAS ŘECKÝ MATEMATIK PYTHAGORŮV ŽIVOT Pythagoras ze Samu, okolo 570 př. n. l. ostrov Samos – po 510 př. n. l. 570 př. n. l.Samos510 př. n. l. o.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Mocniny Druhá mocnina.
Mocniny Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Mocniny Druhá mocnina.
Mocnina součinu, zlomku a mocniny
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Konstrukce trojúhelníku
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Rozdíl a součet třetích mocnin
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PROLOG PROgramování v LOGice
Gödelova(y) věta(y).
Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Fyzikální veličiny Míry fyzikálních vlastností: X = x [X]
Transkript prezentace:

Seznamy, aritmetika

Aritmetika v Prologu Predikát is – soucet (A,B,C) :- C is A+B. – soucin (A,B,C) :- C is A*B.

Zjistit, zda je číslo X sudé sude_cislo(X) :- soucin(2,Y,X).

Zjistit, zda je číslo X sudé cislo(X):-X=0. cislo(Y):-cislo(X),Y is X+1. soucet(A,B,C) :- C is A + B. soucin(A,B,C) :- C is A * B. sude_cislo(X) :- cislo(Y), soucin(2,Y,X).

Zjistit a vypsat všechny Pythagorejské trojice čísel menších než 100 trojuhelnik (X,Y,Z):- cislo(X), cislo(Y), cislo(Z), X<100, Y<100, Z<100, X*X+Y*Y = Z*Z

Zjistit a vypsat všechny Pythagorejské trojice čísel menších než 100 trojuhelnik(X,Y,Z):- cislo(X), cislo(Y), cislo(Z), X<100, Y<100, Z<100, XX is X*X, YY is Y*Y, ZZ is Z*Z, XXYY is XX+YY, XXYY=ZZ.

Zjistit a vypsat všechny Pythagorejské trojice čísel menších než 100 cislo100(X):- X=1;X=2;X=3;X=4;X=5;X=6;X=7;X=8;X=9;X=10;X=11;X=12;X=13;X=14;X= 15;X=16;X=17;X=18;X=19; X=20;X=21;X=22;X=23;X=24;X=25;X=26;X=27;X=28;X=29;X=30;X=31;X= 32;X=33;X=34;X=35;X=36;X=37;X=38;X=39; X=40;X=41;X=42;X=43;X=44;X=45;X=46;X=47;X=48;X=49;X=50;X=51;X= 52;X=53;X=54;X=55;X=56;X=57;X=58;X=59; X=60;X=61;X=62;X=63;X=64;X=65;X=66;X=67;X=68;X=69;X=70;X=71;X= 72;X=73;X=74;X=75;X=76;X=77;X=78;X=79; X=80;X=81;X=82;X=83;X=84;X=85;X=86;X=87;X=88;X=89;X=90;X=91;X= 92;X=93;X=94;X=95;X=96;X=97;X=98;X=99. trojuhelnik(X,Y,Z):- cislo100(X), cislo100(Y), cislo100(Z), XX is X*X, YY is Y*Y, ZZ is Z*Z, XXYY is XX+YY, XXYY=ZZ. vypis:-trojuhelnik(X,Y,Z),write(X),write(,), write(Y), write(,), write(Z),nl,fail.

Seznam seznamhlavatělo [a,b,c,d,e]a[b,c,d,e] [[a,c],b,d,e][a,c][b,d,e] [[a,[b,c]],d,e][a,[b,c][d,e] [a]a[] --

Je element prvkem seznamu?

prvek(H,[H|_]). prvek(X,[_|T]):-prvek(X,T).

Spojení dvou seznamů spoj([ ],Sez,Sez). spoj([X|T1],T2,[X|T3]):-spoj(T1,T2,T3).

Jaké budou odpovědi? ?- spoj([1,2,3],[a,1,b],X). ?- spoj(X, [1,2,3],[1,2,3,4,5],X). ?- spoj([1,2],[4,5,6],[1,2,4,5,6]).

Generování seznamu čísel mezi M a N gen(M,N,[M|Ns]):-M<N,M1 is M+1,gen(M1,N,Ns). gen(N,N,[N]).

Řešení problému s trojúhelníky gen(M,N,[M|Ns]):- M<N,M1 is M+1,gen(M1,N,Ns). gen(N,N,[N]). prvek(H,[H|_]). prvek(X,[_|T]):-prvek(X,T). cislo100(X):-gen(1,100,S), prvek(X,S). trojuhelnik(X,Y,Z):- cislo100(X), cislo100(Y), cislo100(Z), XX is X*X, YY is Y*Y, ZZ is Z*Z, XXYY is XX+YY, XXYY=ZZ. vypis:-trojuhelnik(X,Y,Z),write(X),write(,), write(Y), write(,), write(Z),nl,fail.

Ukázka diagnostického expertního systému rule(1,zvire,obratlovec,[1]). rule(2,zvire,rak,[2,3,4]). rule(3,zvire,krab,[2,3,5]). rule(4,zvire,hmyz,[2,6]). rule(5,hmyz,brouk,[7]). rule(6,hmyz,motyl,[8,9]). rule(7,obratlovec,teplokrevny,[10]). rule(8,obratlovec,studenokrevny,[11]). rule(11,teplokrevny,savec,[12,13]). rule(12,teplokrevny,ptak,[14]). rule(13,savec,selma,[15]). rule(14,savec,kopytnik,[16]). rule(15,savec,tlustokozec,[17,18]). rule(16,savec,opice,[19]). rule(17,selma,kocka,[20]). rule(18,selma,pes,[21]). rule(19,selma,tygr,[22,23]). rule(20,selma,jaguar,[22,24]). rule(21,kopytnik,zebra,[23]). rule(22,kopytnik,zirafa,[25,26,24]). rule(23,kopytnik,koza,[27,28]). rule(24,kopytnik,ovce,[27,29]). rule(25,tlustokozec,slon,[30]). rule(26,tlustokozec,nosorozec,[31]). rule(27,tlustokozec,hroch,[32]). rule(28,ptak,pstros,[33,25,26]). rule(29,ptak,tucnak,[33,32]). rule(30,ptak,albatros,[34]). rule(31,ptak,papousek,[8]). rule(32,studenokrevny,ryba,[32]). rule(33,studenokrevny,plaz,[35]). rule(34,ryba,kapr,[36,38]). rule(35,ryba,uhor,[37,38]). rule(36,ryba,zralok,[22]). rule(37,plaz,had,[22,37]). rule(37,plaz,zelva,[39]). rule(37,plaz,krokodyl,[22,40]).

Ukázka diagnostického expertního systému cond(1,'ma pevnou kostru'). cond(2,'nema pevnou kostru'). cond(3,'ma klepeta'). cond(4,'leze pozpatku'). cond(5,'leze do strany'). cond(6,'leta'). cond(7,'ma krovky'). cond(8,'je barevny'). cond(9,'seda na kvetiny'). cond(10,'ma stalou telni teplotu'). cond(11,'nema stalou krevni teplotu'). cond(12,'ma srst'). cond(13,'saje mleko'). cond(14,'ma peri'). cond(15,'zere maso'). cond(16,'ma kopyta'). cond(17,'je hodne velky'). cond(18,'ma tlustou kuzi'). cond(19,'je podobny cloveku'). cond(20,'mnouka'). cond(21,'steka'). cond(22,'je nebezpecny'). cond(23,'ma cerne pruhy'). cond(24,'ma cerne skvrny'). cond(25,'ma dlouhe nohy'). cond(26,'ma dlouhy krk'). cond(27,'ma rohy'). cond(28,'meci'). cond(29,'beci'). cond(30,'ma chobot'). cond(31,'ma na nose roh'). cond(32,'zije ve vode'). cond(33,'neleta'). cond(34,'leta dobre'). cond(35,'plazi se'). cond(36,'ji se k vanocum'). cond(37,'je dlouhy a uzky'). cond(38,'zije v rybniku'). cond(39,'ma krunyr'). cond(40,'preplaval Nil').

Ukázka diagnostického expertního systému – inferenční mechanismus zvirata:- go(zvire). zvirata:-write('Jsem zmaten, nevim, co to je'). go(Odhad ):- not(rule(_,Odhad,_,_)),!,nl, write('Myslim, ze to je:'),write(Odhad). go(Odhad ):- rule(_,Odhad,Novy_odhad,Podminky), kontrola(Podminky), go(Novy_odhad). kontrola([Podminka|Zbytek] ):- cond(Podminka,TEXT), zeptejse(TEXT), kontrola(Zbytek). kontrola([]). zeptejse(TEXT):- write('je pravda ze '), write(TEXT), write(' (a./n.) :'), read(ANSWER),!, ANSWER='a'.