Antický Řím sochařství
Antický Řím Sochařství Podobně jako architektura vychází sochařství z řeckých vzorů (časté i kopírování řeckých originálů). Římský smysl pro historii a věcnost vyžadovaly věrné napodobování skutečnosti – historický reliéf Důraz kladen na realismus. Reliéf z Titova oblouku zobrazuje věcně vítězného císaře a jeho legií nad Židy v průvodu v Římě Obr. 1 Reliéf z Titova oblouku, Řím 71 n.l.
Antický Řím Historický reliéf Reliéf z Traiánova sloupu v Římě 200 m dlouhý spirálovitě se vinoucí pás, tažení císaře Traiana na území dnešního Rumunska a vítězství nad Dáky (přelom 1. a 2. stol.). Obr. 2 Detail z Traianova sloupu, žánrové scény ze života legionářů.
Antický Řím Portrétní tvorba Podobizny císařů Svébytné umění, oslava slavných mužů a jejich činů – propagace říše Podobizny císařů Octavianus Augustus z Prima Porty První římský císař (31.př.Kr. – 14 n.l.), v životní velikosti Vliv řeckého sochařství – bosé nohy, kontrapost, bohatě řasená drapérie Pompézní (honosná) Obr. 3 Octavianus Augustus z Prima Porty.
Antický Řím Sochy císařů Obr. 4 Císař Claudius, 1.stol. Obr. 5 Císař Marcus Aurelius, 2.stol.
Antický Řím Portrétní busty Oblíbené u patriciů i obyčejných lidí Psychologický portrét s vysokou mírou realismu Obr. 6 Cato a Porcia, náhrobní dvouportrét.
Antický Řím Obr. 7 Busta císaře Caracally, poč. 3. stol.
Antický Řím Shrnutí Sochařství realistické se silnou řeckou tradicí Novinka: historický reliéf Řekové zobrazují svět bohů a hrdinů x Římané podávají zprávu o bojích legií a vítězství císařů --- propagace impéria široká obliba portrétu
Antický Řím Citování odborných informačních zdrojů Obr. 1 PIJOAN, José. Dějiny umění /2. Praha 1987: Odeon, n.p., str. 276 Obr. 2 dtto str. 278 Obr. 3 dtto str. 263 Obr. 4 dtto str. 264 Obr. 5 dtto str. 288 Obr. 5 dtto str. 291 Obr. 6 dtto str. 321