Ondřej Sekora Český jazyk 6. ročník ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropské vlajky 5. ročník
Advertisements

Doplněk Český jazyk 7. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_III/2_INOVACE_85_Ondřej Sekora
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU STŘEDNÍHO Český jazyk 4. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Ivan Andrejevič Krylov
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_16.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
J. K. ROWLINGOVÁ - HARRY POTTER
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Zdeněk Svěrák Český jazyk 6. ročník ZŠ
Velká písmena Český jazyk 6. ročník ZŠ
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Velká písmena 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Naše vlast Prvouka – 3. ročník
Ondřej Sekora ( – ) autor: Kateřina Marková.
Příslovečná spřežka Český jazyk 7. ročník ZŠ
Spisovatelé dětské literatury
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Procenta 1 - úvod Matematika 7. ročník
LITERÁRNÍ VÝCHOVA 1. ročník
Rožmitál pod Třemšínem OSOBNOSTI
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Člověk v rytmu času Výchova k občanství 6. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Pravopis přídavných jmen tvrdých
Prvouka – 2. ročník ZŠ „Rožmitál pod Třemšínem“
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zaokrouhlování – 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_36.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Ondřeje Sekory Anotace: Seznámení s ilustracemi Ondřeje Sekory Autor: Mgr.
VÝZNAMNÉ OSOBNOSTI Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_36.
ONDŘEJ SEKORA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Transkript prezentace:

Ondřej Sekora Český jazyk 6. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ondřej Sekora Český jazyk 6. ročník ZŠ

Ondřej Sekora (1899 – 1967) Ondřej Sekora byl kreslíř a spisovatel pro děti, autor mnoha úspěšných knížek. Ondřej Sekora se narodil v rodině odborného učitele. V sedmi letech mu zemřel otec a rodina žila v bídných poměrech. Sekora vychodil v Brně - Králově Poli obecnou školu, poté studoval na gymnáziu, nejdříve v Brně, pak přešel do Vyškova, kam se rodina přestěhovala.

V roce 1918 složil Ondřej Sekora urychlenou válečnou maturitu a jako jednoroční dobrovolník byl do konce války ve Vídni. Na přání rodiny začal Ondřej Sekora studovat práva a dva roky se studiem neúspěšně zápasil. Přitom už kreslil a přispíval svými kresbičkami do Lidových novin. V roce 1921 zanechal studií a stal se redaktorem Lidových novin jako sportovní novinář, kreslíř a karikaturista, soudničkář a fejetonista. Kromě toho působil v časopise Sport.

V letech 1924 a 1927 strávil Ondřej Sekora vždy celý rok ve Francii na studijním pobytu. Psal tam sportovní reportáže, přispíval kresbami i do francouzských časopisů. Ve Francii poznal ragby a doma je pak začal propagovat. Napsal a nakreslil jeho první česká pravidla a později působil jako trenér a rozhodčí.

Ondřej Sekora se ve Francii seznámil a navázal přátelství s českými umělci, kteří tam v té době žili - např. J. Zrzavý, B. Martinů aj. V roce 1928 se Ondřej Sekora dostal do pražské redakce Lidových novin, ve kterých mu přibyla rubrika pro děti. V roce 1941 musel z redakce odejít, protože jeho manželka byla židovka. Od roku 1944 až do konce války byl internován v pracovních táborech v Polsku a Německu.

Po válce působil Ondřej Sekora jako redaktor deníku Práce a satirického časopisu Dikobraz. Od roku 1949 přešel do Státního nakladatelství dětské knihy a od roku 1952 žil jako volný spisovatel a ilustrátor. Za své knihy získal Onřej Sekora různá ocenění a roku 1964 byl jmenován zasloužilým umělcem.

Dílo Ondřeje Sekory Onřej Sekora patří mezi autory dětských knížek, kteří rovnocenně spojovali a rozvíjeli složku malířskou a literární. Autor nejvíce sází na vtip a žert. Svět mravenců, brouků a motýlů je polidštěn a alegorizován, občas se zapojují do děje také lidé a domácí a divoká zvířata. Když se Ondřej Sekora dostal do pražské redakce Lidových novin, staral se o rubriku pro děti. Zde v té době psali pro děti známí a dobří autoři, např. Karel Čapek, Eduard Bass, Josef Čapek, E. Pilař aj. Ondřej Sekora psal seriály pro děti, z nichž později vznikly i knihy: Jak Crvček honil pytláka; Ferda Mravenec.

Knížky pro děti: Jak Cvrček honil pytláka - 1932 Ferda Mravenec - 1936 Ferda Mravenec v cizích službách - 1937 Ferda v mraveništi - 1938 Slavnost u broučků - 1938 Slabikář Ferdy Mravence - 1939 Trampoty brouka Pytlíka - 1939, Ondřej Sekora přidal k Ferdovi dobráckého a nešikovného brouka Pytlíka Malířské kousky brouka Pytlíka - 1940 Kuře Napipi a jeho přátelé - 1941 Uprchlík na Ptačím stromě - 1943 Kronika města Kocourkova - 1947 Veselá knížka seriálů - 1982, výběr z novinových a časopiseckých seriálů

Námětově se Sekorova tvorba stává mnohem mnohostrannější: Žertíky pro malé čertíky - 1948 Pohádka o stromu a větru - 1949 Jak se uhlí pohněvalo - 1949 O traktoru, který se splašil - 1951 Štědrý večer - 1951 Malované počasí - 1951 Na dvoře si děti hrály - 1955 Čmelák Aninka - 1959 Chcete se podívat? - 1959 Hurá za Zdenkou - 1960 O psu vzduchoplavci - 1961 Nápady kuřete Napipi - 1961 Pošta v ZOO - 1963 Sedm pohádek - 1964

V letech před smrtí zrevidoval Ondřej Sekora literární text prvních tří svazků o Ferdovi, namaloval k nim nové ilustrace a sloučil je do knihy: Knížky Ferdy Mravence - 1968 Sekorovy knihy znamenaly od třicátých let 20. století v dětské literatuře značné oživení. Vycházejí od té doby stále v nových nákladech.

Jak vznikl Ferda Mravenec „Potřeboval jsem hlavního hrdinu pro mnoho a mnoho obrázků a pro velmi mnoho různých příhod. Že to bude mravenec, to jsem ovšem nevěděl. Podíval jsem se tedy na jeho skutečnou podobu a hned jsem všechno nakreslil.Ouha! Mravenčí hlava nelákala ke kreslení. V trojbokém tvaru hlavy nebylo na obličej a oči mnoho místa. A právě obličej hlavního hrdiny musí zářit zdaleka, a to, co je na něm psáno, musí vést celý obrázek. Proto jsem se rozhodl pro velký bílý prostor pro ústa, pro veliké oči a pro kulatou hlavu. Nyní šlo o mravenčí trup. Ten je ve skutečnosti představován jakousi pomačkanou tyčinkou. Zkusil jsem kreslit. Také velmi málo lákavé pro kresbu a tak neohebné! Tu jsem si vzpomněl, jak se nám vždy zdá, že se mravenčí tělo vždy skládá se samých kuliček.

Nahradil jsem tedy skutečnost dojmem a už to v tom tělíčku hrálo Nahradil jsem tedy skutečnost dojmem a už to v tom tělíčku hrálo. Jenže figurka byla ještě příliš černá. Vymyslel jsem si nakonec puntíčkovanou kravatu. Schválně jsem ji ovšem udělal se špičkami, které se dají různě natáčet a zaměřovat a mohou všechny mravencovy pohyby doprovázet a zdůrazňovat stejně dobře jako zadeček. I velmi rafinované grimasy, které bych v obličeji úplně vystihnout nedovedl, podaří se mi vyjádřit, doprovodím-li je vhodným nasazením zadečku a růžků kravaty. A jsem rád, že tyto nejdůležitější věci jsou tak jednoduché. Stačilo si jen představit a nakreslily se už takřka samy.“

Ondřej Sekora 6. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional obrázky z internetu Vladimíra Gebhartová – Tvůrci dětské knihy Autor: Mgr. Květa Jeníčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)