REALISMUS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v sochařství Auguste RODIN
Advertisements

ROMÁNSKÉ umění.
První představitelé impresionismu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ROMANTISMUS.
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
Kultura 2. poloviny 19. století, secese
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
KLASICISMUS.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Renoir, Degas, Pisarro, Sisley
Gustave Courbet Barbizonská škola
Renesance Kristýna Strouhalová.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
AUGUSTE RENOIR Viktor Matějka, V6A.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Realismus Umění 19. století.
REALISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Claude Monet
Antický ŘÍM.
Realismus.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Raně středověké umění.
Realismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název Realismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
VY_52_INOVACE_DEK_36 Impresionisté krajináři. Datum vytvoření: Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová.
Romantické malířství ve Francii
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
Impresionisté figurativního malířství
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Umělecké směry 19. století
Starověké ŘECKO.
IMPRESIONISMUS.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Jean François Millet a Barbizonská škola Vladimír Sobota.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Renesance a humanismus
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Realismus ve výtvarném umění
Výtvarné umění starověkého Egypta
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

REALISMUS

Charakteristika Výtvarné hnutí typické pro MALÍŘSTVÍ (okrajově sochařství) Vznik: kol. r. 1850 Po r. 1860 se přelévá v impresionismus (1863 „Salon odmítnutých“). Reakce na: akademismus, svázání umění přísnými pravidly.

Realisté: kritika diktatury, snahy přiblížit umění každodennímu životu, snahy zpodobení pravdivého, skutečného; inspirace: skutečnost, realita; přímé pozorování, fascinováni FOTOGRAFIÍ, realistická skutečnost na obrazech.

Náměty 1. Scény každodenního života karikatury sociální realita 2. Realita např. chudoba, utrpení,… 3. Život venkovanů často venkovský život rolníků

„Komentátor nešvarů své doby“ HONORÉ DAUMIER (1808 – 1879) Francouzský malíř a KARIKATURISTA. Užíval techniky: litografie, malby, kresby. „Komentátor nešvarů své doby“ Často zobrazoval chudý, trpící lid,… „Láska k poníženým“ Dílo: 4 000 litografií 300 obrazů, stovky akvarelů a kreseb desítky soch http://www.abcgallery.com/D/daumier/daumier.html Některá významná díla: Ecce homo, 1849-1852, olej na plátně Rodina na barikádách, 1848, olej na plátně Uprchlíci, 1848-1850, olej na desce Stěhující se komedianti, 1847-1850, olej na desce Koupající se dívky, 1847, olej na dřevě Zloději a osel, 1858, olej na plátně Čekárna u soudu, 1860, olej na dřevě Skapín a Silvestr, 1863-1865, olej na plátně Zápasníci, 1852, olej na desce Ateliér sochaře, 1870-1873, olej na desce Z litografických cyklů: Manželské mravy, Pařížské typy, Pastorále, Lidé od justice, Lidumilové dne, Poslanci poslaní na papír a mnoho dalších

Republika (1848, 73 x 60) Muzeum Orsay

Crispin a Scapin (1858-60; Muzeum Orsay)

Don Quijote (1865-70, 52 x 32) Neue Pinakothek, Mnichov

„Rozzlobený muž“ Ratapoil

„Zachytit jen, co oko vidět může.“ GUSTAV COURBET (1819 – 1877) Francouzský malíř Jako první hovořil o nutnosti MALOVAT dle SKUTEČNOSTI. „Zachytit jen, co oko vidět může.“ 1855 hnutí pojmenoval REALISMEM. Ve své tvorbě usiloval o pravdu, ne o malebnost! Významná díla: Autoportrét s černým kokršpanělem - 1844 - Petit Palais, Paříž Pohřeb v Ornans - 1849-1850 - Musée d'Orsay, Paříž Přesívačky zrní - 1854 - Musée des Beaux-Arts, Nantes, Francie Skutečná alegorie, interiér mého ateliéru - 1856 - Musée d'Orsay, Paříž Počátek světa - 1855-1856 - Musée d'Orsay, Paříž Žena s papouškem - 1866 - Museum of Modern Art, New York Spánek - 1866 - Musée du Petit, Paříž

Pohřeb v Ornans (1849-50, 313 x 668 Muzeum Orsay)

Dělníci

Odpoledne v Ornans (1848) Pohřeb v Ornans (1850) Skandál – „kult ošklivosti“ Naprostá autenticita realistické události ze života = typický realismus

tzv. „barbizonští vousáči“ BARBIZONSKÁ ŠKOLA tzv. „barbizonští vousáči“ Barbizon = francouzské městečko nedaleko Fointainebleau Jean Francois MILLET (1814 – 1875) Camille COROT (1796 – 1875) BIDAULT (1758 – 1846) D. de la PEŇA (1807 – 1876) Theodor ROUSSEAU (1796 – 1875)

Do okruhu barbizonské školy patřili: Narcisse-Virgile Diaz de la PEÑA 1807–1876 Jules DUPRÉ 1811–1889 Charles Francois DAUBIGNY 1817–1878 Constant TROYON 1810–1865 Camille FLERS 1802–1868 Jules Jacques VEYRASSAT 1808–1893 Théodore ROUSSEAU 1812–1867 Charles Emile JACQUE 1813–1894 Paul Desire TROUILLEBERT 1829–1900 Homer DODGE MARTIN 1836–1897

Význam Jednalo se o skupiny: malířů, sochařů, spisovatelů (časem se tam někteří usadili a postavili si tam i domy). Spojovalo je: pobavení, přátelství, spory, hovory,… PŘEDCHŮDCI MODERNÍHO malířství: práce v PLENÉRU Jejich žáky: impresionisté.

Inspirace Vlámská tvorba (žánrové obrazy) Anglická škola krajinomalby – hl. CONSTABLE; technika: akvarelu Revolta vůči autoritám – odmítají: akademismus, romantismus Hovory o literatuře

Jean Francois MILLET (1814 – 1875) Maloval žánrové obrazy z venkova. Život rolníků v jeho podání je tvrdý, bez radosti – za toto pojetí se stal terčem kritiky a jeho nejvýznamnější obrazy jako Sběračky klasů (1857), Anděl Páně a Stloukání másla (1866-68) byly doceněny až s odstupem času.

Sběračky klasů (1857)

Anděl Páně

Camille COROT (1796 – 1875) Sám odmítal patřit k barbizonům. Velmi poetický styl KRAJINOMALBY. V jeho dílech najdeme prostor pro: sny, fantazii.

SOCHAŘSTVÍ Typické obrácení tvorby k člověku. Řada umělců byla nepochopena ve své době. Významní: Auguste RODIN (1840 – 1917) Emile Antoine BOURDELLE (1861 – 1929)

AUGUSTE RODIN (1840 – 1917) Byl jeden z největších sochařů 19. století, ústředním představitelem směru Beaux-arts. Vycházel ze studia antiky, gotiky, renesance a orientálního umění. Za základ své umělecké činnosti pokládal přírodu. Z ní vycházel a zůstával jí věrný až do smrti. Lidské tělo bylo pro něj nejvhodnějším prostředkem, kterým je možné vyjádřit každý duševní stav. Rodinem začíná éra moderního sochařství.

Občané Calais (Londýn)

Balzac (1898, bronz)

Kovový věk

Zdroje a literatura http://www.artmuseum.cz/smery_list.php?smer_id=93 (charakteristika realismu) VLČEK, Tomáš (ed.). Francouzské umění 19. a 20. století. Praha : NG 2003 BAUER, Alois. Dějiny výtvarného umění. Olomouc : Rubico 2003, s. 138 – 144. ODEHNALOVÁ, Alena. Vybrané kapitoly z dějin kultury. Brno : CERM 2005, s.196 –20.1