Základy pedagogické metodologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistické funkce v tabulkovém kalkulátoru Excel MS
Advertisements

Základy infinitezimálního počtu
Základní statistické pojmy
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Rovnice s absolutními hodnotami
“Jsou tři druhy lží: lži, odsouzeníhodné lži a statistiky.”
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární funkce a její vlastnosti
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
ZPRACOVÁVÁME KVANTITATIVNÍ DATA II.
MĚŘENÍ, TYPY VELIČIN a TYPY ŠKÁL
Testování hypotéz (ordinální data)
Charakteristiky polohy hodnoty znaku - čísla popisující polohu znaku na číselné ose -můžeme zvolit: -Aritmetický průměr -Modus, medián -Harmonický průměr.
Hypotézy ve výzkumu.
8. listopadu 2004Statistika (D360P03Z) 6. předn.1 chování výběrového průměru nechť X 1, X 2,…,X n jsou nezávislé náhodné veličiny s libovolným rozdělením.
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Nechť (, , P) je pravděpodobnostní prostor:
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
Koncipování empirického výzkumu
Biostatistika 6. přednáška
Biostatistika 7. přednáška
Statistika 2. přednáška Ing. Marcela Čapková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Popisné statistiky. Výskyt strupovitosti se zdá být ve vztahu s obsahem některých chemických prvků “ve slupkách“ hlíz. Některé odrůdy trpí strupovitostí.
PSY717 Statistická analýza dat 2010 První konzultace.
Základy zpracování geologických dat
Vektorová pole na sférách Marie Provazníková MZLU Brno
Vektorové prostory.
Biostatistika 8. přednáška
Normální rozdělení. U 65 náhodně vybraných živě narozených dětí byla zkoumána jejich porodní hmotnost [g] a délka [cm].
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Základy pedagogické metodologie
Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
Náhodná veličina. Nechť (, , P) je pravděpodobnostní prostor:
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Funkce. Funkce - definice Funkce je zobrazení, které každému číslu z podmnožiny množiny reálných čísel R přiřazuje právě jedno reálné číslo. Funkci značíme.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VY_32_INOVACE_FCE1_01 Funkce 1 Definice funkce.
Definiční obor a obor hodnot
Neparametrické testy parametrické a neparametrické testy
Statistika - opakovací test k procvičení
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
1 Lineární (vektorová) algebra
ORDINÁLNÍ VELIČINY Měření variability ordinálních proměnných
Sociologický výzkum II.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Lineární funkce a její vlastnosti
Neparametrické testy pro porovnání polohy
Metodologie pro ISK 2 Kontrola dat Popis kategorizovaných dat
Statistika a výpočetní technika
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ.
Autor: Honnerová Helena
Grafy kvadratických funkcí
Základy statistiky.
Název vědeckého projektu
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Grafy kvadratických funkcí
Transkript prezentace:

Základy pedagogické metodologie PROMĚNNÉ

Operační definice proměnné Kvalitativní a intenzivní proměnné ORGANIZACE SEMINÁŘE Co je to proměnná? Operační definice proměnné Kvalitativní a intenzivní proměnné Závislé a nezávislé proměnné

PROMĚNNÉ Proměnná Znak Veličina

PROMĚNNÉ definujeme pozorujeme měříme vysvětlujeme vztahy mezi nimi

Operační definice Abychom mohli s proměnnou pracovat, musí se operačně definovat. Musíme jí učinit měřitelnou. Např.: na hodnotu proměnné vědomosti v přírodopisu usuzujeme např. z výsledků didaktického testu.

Proměnné nabývají různých hodnot Hodnoty proměnných Proměnné nabývají různých hodnot např.: různý věk, různé počty bodů v didaktickém testu, různý prospěch z daného předmětu, různý typ střední školy, různá četnost vyrušování žáků ve výuce, atd. data proměnných tvoří aktuální pozorované hodnoty proměnných např.: 14 let, 38 bodů, chvalitebně, gymnázium, 18 vyrušení, atd.

Typy proměnných podle měřítka intenzivní (existence uspořádání hodnot proměnné) - ordinální - existuje tam pouze uspořádání (hodnota x<y) např.: míra souhlasu s výrokem: určitě ano; spíš ano; spíš ne; určitě ne - metrické (kardinální) - čísla (intervalové, poměrové - existence absolutního nulového bodu) - diskrétní (např. body, počet bodů, celá čísla) - spojité - libovolné hodnoty (např.: tělesná hmotnost m = 53, 26 kg) kvalitativní (nominální) - neexistuje uspořádání - nemůžeme říci, že jedna kategorie je výš než druhá (např. pokud proměnná oblíbená zelenina nabývá hodnot: mrkev, kedlubna, ředkvička, paprika, zelí, cibule, celer, petržel, aj.) - dichotomické (nabývají pouze dvou hodnot; např. pohlaví) - polytomický (nabývá více než dvou hodnot; např. rodinný stav: ženatý, svobodný, rozvedený)

typy proměnných podle měřítka

Typy proměnných podle měřítka prospěl/neprospěl kvalitativní dichotomický navštěvovaný kroužek kvalitativní (polytomický) prospěch (1- 5) int. ordinální tělěsná výška int. metrický spojitý počet střelených gólů v házené int. metrický diskrétní rodinný stav kvalitativní polytomický počet učitelů ve škole int. metrický diskrétní míra souhlasu s tvrzením int. ordinální obec, ve které respondent bydlí kval. i int. (bereme-li p.o.)

Závisle proměnná (odpovědná, kriteriální, cílová) DÁLE DĚLÍME PROMĚNNÉ Závisle proměnná (odpovědná, kriteriální, cílová) Nezávisle proměnná (prediktor, intervenující, explanační) Často se mezi proměnnými předpokládá příčinný vztah: změna v nezávisle proměnné způsobí změnu v závisle proměnné např. závislost průměrného prospěchu (z.p.) na počtu žáků ve třídě (n.p.); závislost prospěchu žáka (z.p.) na jeho inteligenci (n.p.)

Manipulativní prediktor měnit můžeme DÁLE DĚLÍME PROMĚNNÉ Přirozený prediktor: nezávisle proměnná, kterou nemůžeme ovlivňovat, protože je atributem jedince, objektu nebo prostředí (např. věk, pohlaví, IQ, místo bydliště, aj.) Manipulativní prediktor měnit můžeme

kauzální charakter proměnných Abychom mohli rozhodnout, že vztah mezi dvěma proměnnými má kauzální charakter, musí platit: 1. musí existovat souběžné změny v obou proměnných 2. musíme vyloučit existenci nějaké další, vnější příčiny (což je ve spol. vědách dost problematické) a 3. změny v obou proměnných se musí objevit v logickém časovém pořadí (podle Disman 2002 s. 28)

kauzální charakter proměnných “Třetí podmínka znamená, že změny v nezávisle proměnné, tedy v té proměnné, kterou považujeme za příčinu, musí nastat dříve než v druhé, závisle proměnné. Zjistit tento fakt v sociálních vědách může být obtížné a velmi často i nemožné.“ (Disman 2002 s. 28) Nejsme schopni říci, zda čtení časopisu přispělo k vytvoření tohoto názoru, nebo zda lidé čtou časopis proto, že odpovídá jejich názorům. (podle Disman 2002 s. 28) Kauzální analýza se dělá především experimentálně. Při jiném typu výzkumu se často musíme smířit s tím, že nejsme schopni určit, jaká proměnná je příčinou (n.p.) a jaká následkem (z.p.)

operacionalizace proměnných Proměnné (uvedené ve výzkumném problému popř. v hypotézách) se poté musí ještě operačně definovat. To znamená definovat podle indikátorů, z nichž na hodnotu usuzujeme. např.: proměná: agresivita dětí předškolního věku operační definice proměnné: četnost projevů agresivity dětí předškolního věku

operacionalizace proměnných Další příklad porměnné: politická participace musíme nalézt měřitelné ukazatele - indikátory proměnné. Operační definice („V operační definici je koncept vyjádřen popisem operací, kterými bude měřen.“ (Disman 2002 s. 79): - frekvence sledování politických pořadů v TV - frekvence sledování politických pořadů v rozhlase - frekvence čtení politických úvodníků - politické debaty v rodině - politické debaty s přáteli - odebírání nebo pravidelná četba politicky orientovaných periodik (podle Disman 2002 s. 83)

POUŽITÁ LITERATURA DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-73-67-123-9. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4.

Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně