Podstata filozofie www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zemětřesení Název školy
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie a věda, náboženství a umění
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Podpovrchová voda Název školy
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Východoasijská náboženství
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Užití vektorového součinu
Čas a časová pásma Název školy
Filozofie období helénismu - stoicismus
Náboženství - opakování
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Filosofie úvod do problému....
Symbolismus Název školy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Socioekonomická geografie - opakování
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika
Funkcionalistický Zlín
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Geometrická abstrakce
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vývoj administrativního členění čr
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Přednáška K čemu je právní filosofie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_ROZDILY_MEZI_VYCHODNI_A_ZAPADNI _FILOZOFII_04 Název školyStřední.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Dějiny filozofie Úvod do filozofie. „PHILEIN … SOPHIA …“ Slovo „filosofie“ je odvozeno z řeckých slov „milovat“ a „moudrost“. Ivan Blecha: „Filosofie.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Literatura Filozofie. Základní literatura McGREAL,Ian,P. Velké postavy východního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, ISBN
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Filozofie osvícenství v Německu
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do filozofie.
Filosofická antropologie
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMPodstata filozofie Označení DUMVY-32-INOVACE-06_1_01 AutorMgr. Eva Adamíková Datum Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společensko vědní základ Tematický okruhDějiny světové filozofie Ročník3. ročník gymnázia

Podstata filozofie Obrázek 1.

Co se dozvíte? zda potřebuje člověk k životu filozofii, co je filozofie a filozofování, proč vznikla filozofie ve starém Řecku, co to je filozofické tázání, seznámíte se s filozofickými disciplínami

Filozofie – láska k moudrosti Přemýšlení o vlastních myšlenkách Názory na vznik světa Nauka o způsobech poznávání tohoto světa Kladení otázek Zpochybňování a prověřování všeobecně přijímaných a samozřejmých pravd Filozofie každodenní život problematizuje

Filozofie má tři zdroje: údiv – pochybování – nejistotu Svět každodennosti je svět obstarávání Vystačíme v něm se „selským rozumem“ Nástrojem myšlení je jazyk Každým jazykem vidíme svět jinak Každý člověk zažije vytržení z každodennosti, otřes, vykolejení Chvíli, kdy se život problematizuje

Na úzkost a nejistotu může člověk reagovat několika způsoby: – Útěk do anonymity (drogy, sekty atd.) – Obrat k částečnému smyslu (péče o rodinu, zájem o práci) – Posílením víry (alespoň jedna jistota) – Otevřením se světu, jeho problematičnosti, cestě hledání…

I. Kant (1724 – 1804) – Co je člověk? – Co mám dělat? – Čemu mám věřit? – V co mohu doufat?

Teleologie je filozofický názor, že společenský vývoj má svůj cíl – účel Účel, který je dán logem, Bohem, duchem či vnitřními zákonitostmi…

Vznik filozofie Mezopotámie a Egypt byly zemědělské říše Společnost byla detailně organizována Společenský řád byl považován za trvalý, neměnný Lidé byli závislí na vegetačním cyklu Ve starověkém Řecku nastává jiný způsob obživy Řemeslo a obchod

Je rozrušováno kolektivní mytologické myšlení Společnost více „experimentuje“ Více využívá individuálních znalostí, schopností, vynalézavosti Vzniká relativní nadbytek volného času Řekové volný čas nazývali „schole“ Sloužil ke sebevzdělávání a sebezdokonalování

Mýtus Řecky mýthos je vyprávění, příběh Předvědecký a předfilozofický přístup ke společnosti Mýty mohou variovat, mohou být opravovány Mýty zahánějí čas a strach Mýty něco vysvětlují, dávají člověku informace o světě, přírodě, člověku

Mýty mají kolektivní zkušenost Nemají konkrétního autora Mýty nechtějí být pravdivé, nýbrž přijatelné Mýtické myšlení žije dále Náš každodenní život je prostoupen mýty Jednoznačnost racionálního myšlení je zpochybňováno…

Mýtus se oddělil od řeči rozumu v 7. – 6. stol. př. Kr., kdy filozofové hledali pro události v kosmu jiné než mytologické zdůvodnění Hledali odpovědi na otázky po řádu tohoto světa – kosmologie Hledali odpovědi na otázky po vzniku tohoto světa - kosmogonie

Disciplíny filozofie Teoretické: Ontologie – nauka o jsoucnu, bytí – Bytí – vše, co kolem sebe vidíme, na co můžeme pomyslet, jakási síla, aktualita, intenzita, která vše udržuje v nějaké časové a prostorové určitosti – Jsoucno – vše, co má nějakým způsobem podíl na bytí – Tento podíl nazýváme existencí

Idealismus – jsoucno je ve své existenci závislé na nějakém nemateriálním, duchovním principu Materialismus – všechno jsoucí má materiální povahu, fyzikálně vykazatelné vlastnosti Monismus – jediný základní princip Dualismus – dva principy, tělesný a duchovní Pluralismus – učení o více na sobě nezávislých principů

Gnozeologie – teorie poznání Racionalismus – rozum Empirismus – zkušenost Senzualismus – smyslovost Solipsismus – z lat. solus – sám, ipse – on sám, pouhý Intuice – bezprostřední zážitek náhlého poznání

Přírodní filozofie – filozofická nauka o přírodě Filozofická antropologie – filozofická nauka o člověku Filozofická teologie - filozofické označení nauky o Bohu

Praktické disciplíny: Etika – nauka o morálních normách a jednání Poetika – nauka o tvořivé činnosti, např. estetika

Otázky: 1.Kdy a proč končí mýtické období v dějinách lidstva? 2.Vysvětli rozdíl mezi bytím, jsoucnem a existencí. 3.Jakým způsobem poznává člověk tento svět? 4.Existují dnes mýty? 5.Co to je kosmologie? 6.Co to je kosmogonie?

Odpovědi 1.V 7. – 6. století př. Kr., kdy přestaly lidem stačit mýty, jako odpovědi na jejich otázky. 2.Bytí – vše, co kolem sebe vidíme, na co můžeme pomyslet, jakási síla, aktualita, intenzita, která vše udržuje v nějaké časové a prostorové určitosti. Jsoucno – vše, co má nějakým způsobem podíl na bytí. Tento podíl nazýváme existencí.

3.Člověk poznává svět rozumem, smysly, zkušenostmi, intuicí. 4.Ano, i dnes existují mýty. (Zaručené pravdy, kdy neznáme autora výpovědi) 5.Kosmologie je nauka o řádu tohoto světa. 6.Kosmogonie je nauka o vzniku tohoto světa.

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN

TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN 8O Obrázek 1.: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ons/3/31/Anonymous_- _Diogenes_brings_a_plucked_chicken_to_Plat o.jpg