Test Vznik člověka Kosterní soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD BUŇKY K ČLOVĚKU 8. ročník.
Advertisements

BIOLOGIE ČLOVĚKA KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA
Lidská kostra – 1. část Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Biologie a somatologie člověka Páteř člověka
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Chrání vnitřní orgány (plíce, srdce, mozek) Umožňuje pohyb
Stavba kostry člověka l
VY_32_INOVACE_9C4 OPĚRNÁ SOUSTAVA
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
Základní anatomie krční páteře
VY_52_INOVACE_PŘ.9.27 –VÝVOJ ČLOVĚKA– pracovní list
Soustava kosterní, opěrná a pohybová
Opěrná soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci opěrné.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
Opěrná soustava Úvod.
Kosterní soustava Přírodopis Autor : Mgr. Irena Hudcová
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
KOSTRA 5. ročník.
KOSTERNÍ SOUSTAVA.
Kostra.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování opěrná soustava
Čepový kloub Kulovitý kloub Elipsovitý kloub.
Bi5125c Antropologie pro archeology I – cvičení Kostra osová
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
PÁTEŘ Hrudní obratel - Je složená z obratlů Plochy pro žebra
Opěrná soustava člověka
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Stavba kostry člověka Kostra= osová kostra =páteř, žebra, hrudní kost, lebka + kostra končetin LEBKA: chrání mozek a smyslové orgány, tvoří ji mozková.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
OSOVÝ SKELET. KOSTRA HRUDNÍKU.
Opěrná (kosterní) soustava
KOSTRA Prvouka 3.ročník. KOSTRA Prvouka 3.ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
TEST Pohybová soustava Septima A. 8. listopadu 2006.
Číslo v digitálním archivu školy
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
Původ a vývoj člověka.
Opěrná soustava Funkce: opora, tvar těla chrání vnitřní orgány
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_22_PATER_OBRATLE
Obecná osteologie J. Riedlová.
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_KOSTRA.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_07_Páteř a hrudník.
Lidské tělo - kostra.
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
Opěrná soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_01_Kostra
Tvar a pohyb těla Lebka a kosti.
Opěrná soustava pokračování.
OPĚRNÁ SOUSTAVA (kostra osová - opakování)
Procvičování základních znalostí
Kosterní soustava.
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
ČLOVĚK.
Základní škola, Hradec Králové
Výukový materiál VY_52_INOVACE_29_Kloub, lebka, páteř
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Test Vznik člověka Kosterní soustava
Pohybový aparát (C) Mgr. Martin Šmíd.
Opěrná soustava Autor: Mgr.Diana Mücksteinová
Původ a vývoj člověka.
Opěrná (kosterní) soustava Kostra lidského těla
Transkript prezentace:

Test Vznik člověka Kosterní soustava Septima B

1. Do řádu „Primáti“ patří lemur, gibon, šimpanz, orangutan lemur, rejsek, gorila, člověk poloopice, giboni, ježci, lidoopi poloopice, kočkodani, orangutan, letuchy ani jedna z odpovědí není správná

2. Na obrázku označ: 4 3 2 1 Australopithecus afarensis; b. Australopithecus africanus c. Homo habilis; d. Homo erectus

3. „Lucy“ patří do druhu: V 1974 nalezeno 40% kostry. Stáří Lucy je asi 3,2 miliónů let Lucy byla asi 1 m vysoká a chodila po dvou Hlava velikosti softballového míčku Homo habilis; b. Homo erectus; c. Orrorin tugenensis; d. Australopithecus afarensis

4. Následující popis se hodí nejlépe na (doplň): = člověk vzpřímený (1,8 milionů let – 250 000 let) užíval již oheň Nálezy i z oblastí mimo Afriku (Jáva). Tyto migrace nutně nemusí být podmíněny nějakou výraznou příčinou: kdyby se teritorium ………… rozšiřovalo rychlostí „míle za rok“, za 15 000 let by na Jávu doputoval. Větší objem mozku než H. habilis (…………. má 1200 cm3) Australopithecus afarensis Australopithecus africanus Homo habilis Homo ergaster Homo erectus Homo sapiens neanderthalensis

5. Tento typ kostry se nazývá (napiš): většina žahavců, ploštěnek, nematod a annelid ploštěnky opírají svaly proti tělní stěně zpevněné hydrostatickým tlakem u nematod je celý pseudocoelom pod velkým tlakem u annelid je coelom rozdělen v jednotlivá septa, která mohou být pod různým tlakem obecně výhodná u vodních organismů, kostra rovněž jak polštář chrání vnitřní orgány a umožňuje hrabání a plazení se… …není výhodné pro pohyb, pokud je tělo nad zemí, jak je u chůze nebo běhu

6. Přiřaďte čísla k písmenům periosteum (okostice) substantia compacta substantia spongiosa medulla (dřeň) 2 4 1 3

7. Přiřaď čísla k písmenům 2 substantia spongiosa epifýza diafýza medulla 3 4 1 2

8. Tyto buňky se nazývají vylučují matrix bohatou na kolagen, do které bude později uložen fosforečnan vápenatý osteoblasty osteocyty osteoklasty chondroblasty chondrocyty

9. Doplň počty obratlů A =… B = … C =… D =… E =… A obratlů krčních (vertebrae cervicales) C1 – nosič (atlas) C2 – čepovec (axis) B obratlů hrudních (vertebrae thoracicae) C obratlů bederních (vertebrae lumbales) D obratlů křížových (vertebrae sacrales) srostlé v kost křížovou (os sacrum) E obratlů kostrčních (vertebrae coccygeae) srostlé v kost kostrční (os coccygis) A =… B = … C =… D =… E =…

10. Přiřaď čísla k písmenům kyfóza křížová kyfóza hrudní lordóza krční lordóza bederní 1 2 3 4

11. Přiřaď čísla k písmenům tibia fibula patella femur 1 2 3 4

12. Přiřaď čísla k písmenům radius ulna humerus scapula clavicula 1 2 3 4 5

13. Následující popis se hodí nejlépe na: je pevná, ohebná, nenatahovatelná tkáň u Agnatha a Chondrichthyes tvoří celou kostru u člověka konec nosu, ušní boltce, povrchy kloubů, páteřní ploténky, larynx (hlasový aparát), trachea a několik dalších struktur kost chrupavku vazivo ani jedna z odpovědí není správná

14. Přiřaďte čísla k písmenům os temporale os occipitale os frontale os parietale 1 2 4 3