Mgr. Alek Lačev.  Cena: 2,7 mil. Kč  Místa: jen pro 4  Prostor k otočení: 15m  Spotřeba: 25l/100 km  Zrychlení z 0 na 100:  14s  Spolehlivost:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Identita dětí v náhradní rodinné péči
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Rodina.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Ekonomická gramotnost
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
OSOBNOST.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník.
Rozdíly mezi osobnostmi
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
Bohatství versus chudoba
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_15.
úvod pojetí a obsah marketingu
Rodinné potřeby a ekonomika
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_16.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Psychologie II Sociální psychologie
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
Dokonalá konkurence (DK)
Evoluce ženské menopauzy aneb k čemu všemu jsou nám užitečné babičky
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
MARKETINGOVÝ MIX.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
pochází z rodiny maďarského židovského obchodníka narodil se 7. února roku 1870 ve Vídni jako druhé ze šesti dětí jako dítě byl v ohrožení života, když.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
SELF-CONCEPT OF WOMEN Zuzana Brychtová. OSNOVA Self-concept a jeho užití Hledání obrazu ideální ženy Nalezení obrazu ideální ženy?? Shrnutí a rozdíly.
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Linka bezpečí a důvěry - komunikace se službami odborné pomoci
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Biopotraviny pocházejí z ekologického zemědělství.  Při jejich pěstování, produkci a výrobě je zakázáno používat chemické látky.  Geneticky modifikované.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Číslo v digitálním archivu školy
Je nízká plodnost opravdu problémem?
MOTIVACE.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Rodičovství biologické a pěstounské
Lidská přitažlivost.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Transkript prezentace:

Mgr. Alek Lačev

 Cena: 2,7 mil. Kč  Místa: jen pro 4  Prostor k otočení: 15m  Spotřeba: 25l/100 km  Zrychlení z 0 na 100:  14s  Spolehlivost: bídná ◦ - Consumer reports „N EED IS VERY SUBJECTIVE WORD.“ - Hummwee ad, 2009

 Pracovat, kupovat a usilovat o víc? ◦ Byť potěšení ze získání něčeho je obvykle jen krátké?  Lidé se vyvinuli v malých sociálních skupinách kde byl rozhodující „imidž“ a postavení. ◦ Pro přežití ◦ Pro přivábení sexuálních partnerů ◦ Pro ohromování přátel ◦ Pro výchovu dětí  Dodnes se zdobíme zbožím a službami, víc proto abychom udělali dojem na ostatní, než že bychom si užívali pocit vlastnictví.  Mnoho předmětů je primárně signálem.

 Vysvětlování ultimátních příčin lidského chování… ◦ Hledání odpovědi na otázku „PROČ?“  Proč se z polosociálních primátů s malým mozkem stali v průběhu 4 milionů let hypersociální lidé s velkým mozkem? ◦ Proč jsme ochotni zaplatit Kč za 100 g magického planktonu („mořský fytoplankton, ultimátní nutrogenomický supernabitý vysoce vibrující krystalickou skalární energii uzdravujících frekvencí“ – Ascendedhealth.com)Ascendedhealth.com

 Průměrná příslušnice kromaňonců: ◦ 30 let, matka 3 dětí ◦ Žije v těsně semknutém klanu rodiny a přátel ◦ Pracuje 20 hodin týdně – sbírá bio zeleninu a bio ovoce ◦ Za flirtování s muži získává maso ◦ Tráví většinu dne tlacháním a drbáním s přáteli, kojením svého nejmladšího dítěte a sledováním starších dětí, jak si hrají se svými bratranci a sestřenicemi ◦ Po večerech naslouchá vyprávění příběhů, mazlením, tancem, bubnováním a zpěvem s ostatními ◦ Je průměrně inteligentní a atraktivní a tak má jen průměrného přítele ale užívají si skvělý sex, protože muži vyvinuli tyhle skvělé nové formy předehry: konverzaci, humor, kreativitu a laskavost ◦ A jednou za měsíc se tajně sejde se svým tajemným milencem, který je ověnčen jedenácti potvrzenými zabitími Neandrtálce ◦ Díky nízké mortalitě po překonání dětství má šanci na dalších 40 let života během nichž bude vážena víc a víc jako žena s ◦ moudrostí a postavením

 Single třicetiletá prodavačka ◦ Vlastní Ford Focus a žije v Rochesteru ◦ Průměrně inteligentní (IQ 100), měla trojky z pár předmětů než ji vylili z mistní college ◦ Prodává 40 hodin týdně v Piercing Pagoda v EastView Mall, asi 60 km od místa kde žijí její rodiče a sourozenci ◦ Je jen průměrně inteligentní a atraktivní a tak má pár přátel a žádného stálého přítele ◦ Bere antikoncepci, aby neotěhotněla při mírně přiopilých sexuálních avantýrách s cizinci, kteří pak neopětují její SMS ◦ Její emocionální stabilita je jen průměrná a v Rochestru je celou zimu tma, tak bere Prozac, aby překonala sebevražedné tendence ◦ Každý večer kouká osaměla na TV a sní o milování s Johnny Deppem a přátelství s Gwen Stefani. ◦ Díky moderní medicíně se může těšit na dalších 45 let života během nichž se stane méně váženou jako překážející přívažek zdravotní péče ◦ Ale alespoň vlastní iPhone.

Vykázání rysů a statusu Uspokojení potěšení i když jej nedáváme na odiv Jiné specifické adaptace

 Signály kvalit a vlastností jedince, vnímatelné druhými ◦ Přilákání partnerů/partnerek ◦ Zastrašení rivalů ◦ Odstrašení predátorů ◦ Získání pomoci od rodičů a příbuyných  Příklady: ◦ Ocasy rybiček Paví očko ◦ Lví hříva ◦ Slavíčí píseň ◦ Loubí lemčíků ◦ Luxusní zboží lidí  Signalizace dobrých genů, dobrého zdraví, dobré sociální inteligence

 Zvířata si nejsou „vědoma“ znaků své zdatnosti  Lidé ano  Kupujeme produkty zvyšující zdání zdatnosti (zdraví, krásy, plodnosti, inteligence) na úkor skutečné zdatnosti (reprodukce) ◦ Antikoncepce Ortho Tri-Cyclen zvyšuje kvalitu pleti  Naše mozky se nevyvinuly k vědomému sledování reprodukčního úspěchu, ale ke sledování signálů, zkušeností, lidí které v historických podmínkách vedly k evolučnímu úspěchu

 Muži zvyšují nápadnost své spotřeby když hledají partnerku. =

 U zvířat mají samičky méně často důvod dávat na odiv indikátory zdatnosti. Vyjma těch druhů, kde soutěží o zdroje a partnery.  U vyšších primátů a zejména lidí ženy soupeří o status mezi sebou.  Kabelek Prada či bot od Manolo Blahnik si heterosexuální muži sotvakdy všimnou.

 Na rozdíl od jiných zvířat lidé si vyvinuli schopnost vynalézat, vymýšlet, vykazovat a imitovat nové typy indikátorů zdatnosti, které mají kulturní nikoliv jen genetický základ. ◦ Tituly, zaměstnání, zboží a služby typické pro moderní ekonomii  Mladí lidé mají neukojitelnou žízeň nekonečně diskutovat, co je „cool“, „hustý“, „krutopřísný“, „drsný“ apod. ◦ Čili: „Jaké produkty vykáží mé vlastnosti, chutě a dovednosti nejefektivněji vzhledem k současné taktice mé vrstevnické skupiny?“

 Příbuzenský altruismus (nepotismus) ◦ William Hamilton (60. léta)  Reciproční altruismus (já pomůžu tobě a ty zas mně) ◦ Robert Trivers (70. léta)  Altruismus vůči cizincům (např. charita)? ◦ Společné znaky s „nápadnou spotřebou“, ale je tomu tak opravdu? ◦ Geoffrey Miller & Vladas Griskevicius (2010)

 Čím větší procento stejných genů dva jedinci sdílí, tím víc přírodní výběr upřednostňoval vzájemné altruistické chování.  Daří se produktům jako: ◦ Životní pojištění ◦ Spoření na univerzitní vzdělání potomků Jedním z nejsilnějších psychických mechanismů je chovat se nesobecky ke svým příbuzným.“ William D. Hamilton, 1964 Jedním z nejsilnějších psychických mechanismů je chovat se nesobecky ke svým příbuzným.“ William D. Hamilton, 1964

 Romantická skupina ◦ Prezentovány obrázky atraktivních příslušníků opačného pohlaví ◦ Měli napsat popis perfektního rande s jedním z těch lidí  Romantická skupina ◦ Prezentovány obrázky atraktivních příslušníků opačného pohlaví ◦ Měli napsat popis perfektního rande s jedním z těch lidí  Kontrolní skupina ◦ Prezentovány obrázky budov ◦ Měli napsat o počasí  Kontrolní skupina ◦ Prezentovány obrázky budov ◦ Měli napsat o počasí Představte si, že máte v bance dolarů. Zač z následujících věcí je utratí? (Nové auto, večírek v restauraci, dovolená v Evropě…) Máte 60 hodin volného času v měsíci. Kolik z něj věnujete dobrovolnictví? Muži: Velké utrácení; Ženy: Spousta dobrovolnictví Muži: Šetření Ženy: Málo dobrovolnictví Jde o signalizaci – chceme být vidět. Muži kupují věci, které mohou nosit nebo řídit. Ženy se věnují aktivitám jako práce v útulku pro chudé nikoliv osamělému sbírání odpadků…

 Preference sladkého ◦ Vysoký obsah živin ve zralém ovoci ◦ Též souvisí s konzumací alkoholu (sladké plody  fermentace)  Preference slaného ◦ Vysoký obsah minerálů  Preference tučného ◦ Omezená dostupnost zdrojů jídla  Adaptace v minulosti se dnes stává maladaptací.  Je vydatně zneužívána fast-food řetězci ◦ Více jak ¼ amerických dětí dnes je obézních

Cabbage Patch doll © % trhu s hračkami v roce 1983 V roce 1986 obrat víc jak miliarda dolarů…

 Lidské děti vyžadují hodně péče a jejich výrazný křik a pláč by mohl provokovat násilné reakce. ◦ Adaptace ke zvýšení péče a snížení agrese vůči malým dětem ◦ Fyzické rysy novorozenců stimulují náklonost a péči  Hlava proporčně větší k tělu  Výrazné čelo  Velké oči posazené nízko na tváři  Vypoulené tváře  Krátké tlusté končetiny

Frederic Edwin Church, 1849

 Prostředí v němž vznikl lidský druh a na nějž je přizpůsobený  Charakteristiky savany: ◦ Otevřená, travnatá krajina ◦ Vodní tok, vodní plochy ◦ Zvířata (zvláště býložravci) ◦ Roztroušené stromy ◦ Hory na obzoru ◦ Mračna na nebi

 Post-1945: Podniky by měly produkovat to, po čem lidé touží, nikoliv se je snažit přesvědčit, aby kupovali to, co produkují.

.. když loni stálo 40 Kč/m? Jak se cítíte, když po Vás letos chce prodavač 60 Kč/m?

 Lidé věří, že správná cena za zboží je cena, za které jsou zvyklí jej kupovat. ◦ Nesnáší, když musí platit víc ◦ Pokoušejí se potrestat ty, kteří jim účtují víc  Z pohledu ekonomické racionality to nedává smysl. ◦ Lidé nemají zdání co určuje cenu kupovaného zboží (jak určit, co je správná cena) ◦ K čemu je mi nekoupit si zboží, když ho potřebuji (a cena je pořád nižší než užitek z něj)? ◦ Jaký mám důvod hněvat se na prodejce a vyjádřit jej tím, že se vyvaruji dalších transakcí s ním? (Ve světě velkého množství anonymních zákazníků to nemá dopad.)

 Před miliony let probíhaly transakce v rámci malých uzavřených skupin. ◦ Situace bilaterálního monopolu ◦ Vy jako kupec chcete získat zboží pod obvyklou cenu prodávající naopak ◦ Oba mají vnímají emocionálně citlivě (jako ošizení) odchýlení se od obvyklé ceny není-li dobře ospravedlněn ◦ Lidé, kteří se necítili „ošizeni“ se připravovali o zdroje, měli méně potomků…

 Racionální ekonomická úvaha je, že s ubíhajícím časem je potřeba nabídnout vyšší zisk, aby byl člověk ochoten odložit spotřebu…  Realita je jiná… ◦ Většina lidí volí Kč teď než Kč za týden ◦ Většina lidí volí Kč za rok a týden než Kč za rok

 Dnešní svět má instituce (banky apod.), které podobný scénář činí věrohodným. Prehistorie nikoliv. ◦ Jídlo dnes mělo výrazně větší význam než jídlo za týden, protože dnešní jídlo je už tady a zítřek přinese bůhvíco. ◦ Jídlo za rok a jídlo za rok a týden se od sebe už tolik neliší. Obojí jsou přísliby, které se mohou nebo nemusí stát a šance na selhání už ten týden navíc moc nemění.

 Strach ◦ Snaha přežít ◦ Snaha ochránit svoje potomky a příbuzné ◦ Citlivost k podvedení  Bažení ◦ Napomáhá přežití ◦ Umožňuje spolupráci a obchod (reciproční altruismus)  Sex (atraktivita, status…) ◦ Předání genů do další generace ◦ Předmět směny

 Sedm smrtelných hříchů ◦ Lenost ◦ Závist ◦ Obžerství (poruchy příjmu potravy) ◦ Chtíč (pornografická závislost) ◦ Pýcha ◦ Msta ◦ Hrabivost (patologické hráčství)  Univerzální lidské slabiny, které se objevují zejména kvůli nesouladu mezi současnosti a EEA.

 Přehnaná konzumace ◦ Poruch příjmu potravy, kouření jedné cigarety za druhou, nezřízená konzumace alkoholu, závislost na pornografii, slunění se ◦ Adaptace, které v dnešní době už nefungují  Konzumace pokoutního zboží (padělků) ◦ Konzumenti aspirující na nákup luxusního zboží, které si nemohou dovolit si kupují zboží, které je (někdy vědomě) falešné, aby vytvořili falešnou identitu své sociální úspěšnosti

 Vyšší úroveň rodičovské investice žen ◦ Zaměření reklam s věcmi pro děti na matky  Preferované atributy potenciálních partnerů ◦ Muži preferují mladé (reprodukčně zdatné) partnerky. Proto je snazší prodávat zkrášlující (omlazující) produkty ženám. ◦ Ženy preferují zaopatřené partnery. Je proto snadné cílit muže s produkty posilujícími profesionální a finanční status.  Pohlavně-specifické hračky ◦ Více mechanické hračky pro chlapce a větší zájem o krásu, barevnost a celebrity u dívek

 Deprese?  Schizofrenie?  Post-traumatická stresová porucha?  Narcisismus ◦ Intenzivní potřeba obdivu ostatních ◦ Nedostatek empatie pro ostatní

 Naricisté se vnímají jako hvězdy svého životního příběhu v němž jsou ostatní vedlejší role. ◦ Sobectví ◦ Arogance ◦ Pocit výjimečnosti (víra, že jsem výjimečný a ostatní si toho všimnou) ◦ Pocit nároku (očekávání zvláštního zacházení) ◦ Fantazírování o úspěchu (obsesivní ambice neomezené moci, sexuální síly, ideální lásky, atd…) ◦ Vyhledávání obdivu (potřeba výrazné pozornosti…) ◦ Grandióznost (přehánění talentů, úspěchů, statusu) ◦ Mentalita oběti (obviňování okolí za své selhání) ◦ Anhedonie (neschopnost užít si jednoduché radosti) ◦ Emoční nestabilita

 Veřejné vyhledávání statusu ◦ Pocit výjimečnosti a nároku na lepší zacházení ◦ Vyhledávání obdivu ◦ Grandióznost  Soukromé uspokojování potřeb ◦ Propast mezi nafouklým egem a nestabilním pocitem vlastní hodnoty a opakovanými sebepochybnostmi a depresí. ◦ Nevyhledávání potěchy v neformálních sociálních interakcích s druhými na stejné úrovni, ale sebestimulací (čtení beletrie, televize, drogy, masturbace…) a předvádění se uctívačům s nižším postavením

 Status ◦ Design ◦ Značka ◦ Relativně vysoká cena ◦ Úprava vzhledu ◦ Doplňky  Sebestimulac e ◦ Přehrávaní hudby/videa jen pro sebe ◦ Poskytování slasti ◦ Odříznutí se od světa kolem