Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 19Číslo DUM 06 PředmětMatematika Tematický okruhMatematika 1. ročník Název materiáluČíselné množiny AutorIng. Miluše Nováková Datum tvorbyzáří 2013Ročník první Anotace Prezentace seznamuje studenty s označením množin, číselnou osou. Věnuje se řešení příkladu. Metodický pokyn Studenti se seznámí s označením množin, číselnou osou a poté samostatně řeší příklady.
Číselné množiny
Označení číselných množin N – množina všech přirozených čísel 1,2,3,…,n,… N₀ - množina všech přirozených čísel včetně nuly 0,1,2,3,…,n,… Z – množina všech celých čísel…,-n,…,-1,0,1…,n,… Q – množina všech racionálních čísel (čísla lze zapsat ve tvaru zlomku,kde m Є Z a n Є N) R – množina všech reálných čísel C – množina všech komplexních čísel
Příklad Vypočtěte a výsledek přiřaďte do číselné množiny: a)16-(-8)+5+(-3)16-(-8)+5+(-3) Postup: = = 26 Číslo 26 je číslo N, N₀, Z, Q, R.
Příklady k procvičení Vypočtěte a výsledek přiřaďte do číselné množiny:
Číselná osa přímka, na které se znázorňují čísla
Počátek osy obraz čísla nula vpravo od nuly se zobrazují čísla kladná vlevo od nuly se zobrazují čísla záporná ∞∞
Čísla opačná Čísla, jejichž obrazy jsou na číselné ose umístěny souměrně od počátku. Mají od počátku stejnou vzdálenost a liší se pouze znaménkem. Jejich součet je roven nule.
Příklad Na číselné ose znázorněte následující čísla (měřítko 1 cm): 4; -5,2; 9; -0,6; 3; -1; -2,5; 2
Zdroje HUDCOVÁ, Milada, KUBIČÍKOVÁ, Libuše. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2005, s. 9. ISBN