FINANCE U MALOOBCHODU Maloobchod potřebuje ke své činnosti peníze:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Základní finanční výkazy
Financování Podstata a formy. Financování podniku = získávání, rozdělování finančních zdrojů a jejich využití k získávání potřebných statků a k úhradě.
, Chrudim Anna Chvátalová
Tvorba cen v maloobchodě
Kapitálový trh jako zdroj financování
Maloobchodní sítě Barbora Hrubcová.
Finanční analýza Michal Šimek, 4. A/1.
Opakování k maturitě.
Bilance a bilanční princip
Analýza peněžních toků – cash flow
Finanční řízení podniku
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
Financování podniku.
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Ekonomika investic.
3. přednáška Analýza rizika z provozní činnosti (operating risk)
2.Marketingové prostředí
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
Finanční analýza.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Holínská, E.: Základy účetnictví BIVŠ LS 2009/ Stručný obsah 2. přednášky předmět účetnictví majetek podniku - aktiva struktura aktiv vlastnický.
Poměrové ukazatele.
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
MALOOBCHOD 1. Maloobchod – podstata, vývoj, úloha
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
MARKETINGOVÝ MIX.
Moderní metody hodnocení výkonnosti podniku − Benchmarking
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
UC_A1_Základy účetnictví
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
Příklad Využijte níže uvedené účetní výkazy (v mil. Kč) k sestavení základních poměrových ukazatelů rentability (ROE, ROA a ROS), likvidity (L1, L2, L3),
Finanční výkazy obchodních společností
VEOLIA Voda Česká Republika, a.s.
Petráčková Jozová Cézová
Poměrové ukazatele.
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
Model strategie marketingového mixu
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Základy firemních financí (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 1,4,10,11) Ing. František Řezáč, Ph.D. Katedra financí ESF MU.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Maloobchodní sítě Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu Maloobchodní síť Obchodní obvody Rozhodování o umístění maloobchodní jednotky Získání prodejní.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Financování podniku. náklady přímé – stanoví se na jednotky (materiál, úkolová mzda, pojištění z úkol. mezd) přímé – stanoví se na jednotky (materiál,
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
Zhodnocení finanční situace konkrétního podniku
Zakladatelský projekt pilařského a dřevozpracujícího provozu
Řízení vztahu podniku k věřitelům
Výrobní faktory organizace
Podniková ekonomika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Umístění prodejny.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Majetková a kapitálová výstavba podniku
Vyhodnocení stavební zakázky
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Transkript prezentace:

FINANCE U MALOOBCHODU Maloobchod potřebuje ke své činnosti peníze: Þ  zachytit se na trhu vstupní kapitál Þ  přežít provozní kapitál Þ  růst růstový kapitál Þ  krytí osobních potřeb, neočekávaných výdajů rezervní kapitál Zdroje kapitálu · Vlastní majetek osobní účet prodej akcií a obligací hypotéka prodej nemovitosti výpůjčka na životní pojištění od příbuzných od přátel od spolupracovníků Cizí zdroje bankovní úvěr od komerční banky vlastnická spoluúčast = kmenový kapitál nabízení cenných papírů, obligací leasing (vhodný pro rozumné rozmístění disponibilního kapitálu)

UKAZATELE V MALOOBCHODĚ Ukazatelé likvidity = schopnost podniku splatit všechny své závazky oběžná aktiva (likvidní aktiva) běžná likvidita = krátkodobá pasiva   hotovost + cenné papíry + pohledávky krátkodobá likvidita = (test ohněm) krátkodobá pasiva Je-li výsledek vyšší než 1,0 dokazuje, že krátkodobé závazky je možno pohotově splatit bez prodeje zásob.

UKAZATELE V MALOOBCHODĚ Ukazatelé ziskovosti čistý zisk (po zdanění) poměr zisku k tržbám = * 100 (%) čisté tržby míra návratnosti aktiv = * 100 (%) celková aktiva míra návratnosti jmění = * 100 (%) jmění vlastníka

UKAZATELE V MALOOBCHODĚ Analýza nulového bodu Při plánování otevření nové maloobchodní jednotky je nutné si ověřit, jak vysoký objem tržeb pokryje objem nákladů tak, aby nevznikla ztráta. Bod, kdy nevzniká ani ztráta, ani zisk, se nazývá nulový bod. Ten nastane, když bude hrubé obchodní rozpětí rovno nákladům (fixním i variabilním). fixní náklady + variabilní náklady “bod zlomu” = hrubé obchodní rozpětí v procentu z tržeb

UKAZATELE V MALOOBCHODĚ Ukazatel celkové zadluženosti celkové dluhy   celková aktiva Zadluženost vlastního kapitálu čistá hodnota

ŘÍZENÍ VÝDAJŮ významným prvkem řízení podniku. součástí je sestavování rozpočtů maloobchod plánuje obvykle na dobu 3 měsíce příp. 6 měsíců sledování splnění rozpočtu vede k hodnocení obchodních operací a k rozpočtové politice podniku. plánovaný rozpočet rovněž napomáhá přípravě plánu zásob, reklamy, výstav, mezd, ... apod. je základem pro souhrnný provozní rozpočet podniku.

ŘEŠENÍ MALOOBCHODNÍ SÍTĚ = soubor jednotek zaměřených na konečnou realizaci zboží a umístěných na určitém území Hlavní funkce maloobchodní sítě: tvorba nákupních podmínek pro uspokojování poptávky po spotřebním zboží a službách zajištění ekonomické a společenské efektivnosti spojené s jejich realizací Nákupní podmínky by měly odpovídat kapacitě tak, aby zabezpečily konkrétní potřeby domácností (obyvatel).

ŘEŠENÍ MALOOBCHODNÍ SÍTĚ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ KAPACITU V MALOOBCHODNÍ SÍTI: dostupnost provozoven (jednotek) sítě velikost a struktura osídlení nákupní zvyklosti obyvatele charakter bydlení nástroje marketingového mixu Faktory jsou těžko kvantifikovatelné, umístění jednotek záleží marketingovém výzkumu trhu. Důležité je předvídat vývoj spotřebitelské poptávky, směry v obchodní technologii a ve struktuře osídlení.

ŘEŠENÍ MALOOBCHODNÍ SÍTĚ Metoda na řešení maloobchodní sítě je založena na 3 řešitelných úkolech: 1.   stanovení kapacity sítě 2.   umístění sítě 3.   počet jednotek (i konkurenčních)

VLIVY NA STANOVENÍ KAPACITY SÍTĚ řešení poptávky vesnic a malých měst je založeno na umožnění kvantifikace výše nákupů obyvatel těchto obcí pomocí výpočtů nákupního spádu je nutné řešení krátkodobých přesunů poptávky - jedná se zejména o rekreační oblasti (chalupáři, chataři) řešení umístění sítě a propočet počtu jednotek je založeno na propočtech nákupního spádu, který vystihuje určitou hierarchii mezi místy osídlení Vlivy na intenzitu nákupního spádu struktura obyvatelstva (rozdílnost kupních fondů) mikrostruktura regionu nákupní zvyklosti

METODIKA ŘEŠENÍ NÁKUPNÍCH PODMÍNEK Počet obyvatel v regionu K rozděleným územím vypočítat: · počet obyvatel v rozdělených územních celcích % obyvatel z celkového počtu obyvatel v regionu Počet současných maloobchodních jednotek v rozdělených územních celcích Výpočty obratů maloobchodních jednotek v tis. Kč Výpočty nákupního spádu

URČENÍ POČTU A VÝMĚRY MO JEDNOTEK ve středisku místního významu (osídlení) = obci, která má předpoklady pro: + nákupní spád u zboží denní a časté poptávky nákupní spád u zboží občasné poptávky CHARAKTERISTIKA OBCE - současné maloobchodní sítě - urbanistika (př. lánový charakter) - počet obyvatel v okolních osadách ANALÝZA MO JEDNOTEK - sortiment - MO obrat - prodejní plocha - charakteristika jednotky: ·        pronájem plochy v cizí budově ·        nevyhovující plocha ve vlastní budově ·        provozovna je v asanačním pásmu ·        vyhovující plocha v technicky nevyhovující budově ·        provozovna plně vyhovuje

URČENÍ POČTU A VÝMĚRY MO JEDNOTEK Výpočet (určení) kapacity a struktury MO sítě se uskutečňuje na základě doporučených plošných standardů maloobchodní sítě.  norma pro jednotlivé sortimentní skupiny vypočítaná pro předpokládaný počet obyvatel Plošný standard je představitel hmotných (kvantifikovaných) ukazatelů, který určuje potřebu jednotlivých sortimentních skupin/1000 obyvatel Hodnotové ukazatele: kupní fondy – celkový obrat provozovny maloobchodní obraty / obyvatele nákupní spád / sortimentní skupiny zkoumaného zboží

Pojem “správné umístění” je determinován následujícími znaky: UMÍSTĚNÍ PRODEJNY Pojem “správné umístění” je determinován následujícími znaky: soulad s nabídkou firmy a potřebami zákazníků podpora prodeje atraktivnost sousedících obchodů síla konkurence,……. ASPEKTY umístění provozovny: spojeno s oblastí, kde lidé rádi žijí nebo kam se nastěhovali posuzuje se koncentrace obyvatel a jejich struktura posuzuje se dostupnost budoucí prodejny posuzuje se vhodnost uvažovaného sortimentu v maloobchodě

UMÍSTĚNÍ PRODEJNY Retailingové společnosti, přistupují k problematice umístění provozoven pragmatičtěji: -    zřizují nebo mají zřízeno “oddělení nemovitostí” -    používají vhodné počítačové modely (software) -    zaměstnávají analytiky, logistiky a zkušené odborníky na lokalizaci prodejen popř. si objednávají agentury na marketingový průzkum trhu Rozlišují se dvě velké kategorie MO nákupních obvodů: 1. starší neplánované obvody uvnitř měst 2. novější plánovaná nákupní centra

LOKALIZACE PROVOZOVEN 1.     Starší kategorie: centrální obchodní obvod (“COO”) 2.      sekundární obchodní obvody (“SOO”) 3.      místní nákupní ulice (“MNU”) Mladší kategorie Nákupní střediska regionální obvodní místní

METODY LOKALIZACE Gravitační metody Negravitační modely vymezení spádové oblasti pomocí např. rovnice zlomového bodu Negravitační modely 4    analogové metody 4    modely vybavenosti území (soubor kvantifikovatelných faktorů) 4    regresní analýza (soubor proměnných – demografické,….) metody sektogramů (prostorové modely x potenciál populace) 4    mikroanalytické modelování (prostorové modely)

MALOOBCHODNÍ LOKALITY Maloobchodní lokality je možné rozdělit do 5 různých skupin: interní uvnitř centrálního obchodního obvodu axiální podél hlavních tříd středová místo, kde se protínají dvě nebo více hlavních ulic periferní na vnějším okraji města, obce externí poblíž rušné silnice spojující obce

ÚROVNĚ VÝZKUMU UMÍSTĚNÍ OBCHODU OBEC charakteristika populace, ekonomické faktory, kvalita života veřejná doprava, spolky, parky, veřejné školy, kultura   BEZPROSTŘEDNÍ OKOLÍ přitažlivost, velikost obchodní oblasti, parkovací možnosti, místní předpisy MÍSTO SAMO dostupnost, slučitelnost sousedních obchodů, prostorové podmínky, ... apod.

ZÍSKÁNÍ PRODEJNÍ JEDNOTKY 1. Výstavba obchodu 2. Koupě obchodu 3. Pronájem obchodu

ZÍSKÁNÍ PRODEJNÍ JEDNOTKY Ekonomické faktory k umístění prodejní jednotky 1.   dostupná pracovní síla 2.   disponibilní příjmy obyvatelstva 3.   rozdělení kupní síly 4.   rozsah zaměstnanosti 5.   sezónní příliv návštěvníků 6.   daňové zatížení 7.   druhy podniků ve městě 8.   celkové tržby v maloobchodě (celkový maloobchodní potenciál)

ZÍSKÁNÍ PRODEJNÍ JEDNOTKY Na kvalitu života -   dostupnost veřejné dopravy -     občanské supiny -     podnebí -     spolky -     náboženství (bohoslužebné budovy) -     možnosti využití volného času -     parky, rekreační oblasti -     kvalita policejních a protipožárních služeb -     silnice, cesty -     divadla