Půda.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PŮDA PŮDA PŮDA.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
VNĚJŠÍ PŘÍRODNÍ ČINITELÉ narušují zemský povrch dochází k pozvolnému rozpadu hornin = ZVĚTRÁVÁNÍ takto narušený povrch je postupně zarovnáván.
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Elektronická učebnice - I
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
DOTVÁŘENÍ ZEMSKÉHO POVRCHU
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
PEDOSFÉRA.
Usazené horniny Vznikají tak, že se různé drobné částečky usazují na dně moří, jezer, řek i na souši. Jednotlivé částečky ( zrnka) se navzájem spojují.
Rostliny - význam a jejich dělení.
PŮDA.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Dotváření zemského povrchu - voda
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: PŮDA
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – pedosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Půdy (pedosféra) 9. února 2006 X.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŮDA Půda zabírá jen malé množství na povrchu Země.
PŮDY.
ZVĚTRÁVÁNÍ Vítek Urban listopad 2004 prima.
Zvětrávání, eroze Zvětrávání je proces, při kterém dochází k rozpadu hornin. Zvětrávání způsobuje např. voda, rozdílná teplota, led, sníh, vítr, kořeny.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR:Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY_32_INOVACE_17_Příroda živá a neživá.
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_13_Půda
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Součásti neživé přírody
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Mineralogie.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Transkript prezentace:

Půda

Vznik půdy Horniny a nerosty tvoří pevný obal Země. Nejsou ovšem stále stejné, postupem času se mění. Působí na ně teplota, voda, vítr, sluneční záření, dokonce i kořeny rostlin.

Horniny se postupně rozpadají, drobí se na menší části Horniny se postupně rozpadají, drobí se na menší části. Tento proces se nazývá zvětrávání.

Voda se dostává do skuliny, zamrzá, hornina pod tlakem ledu praská. -15°C

Kořeny rostlin a stromů vrůstají do skulin a škvír v hornině Kořeny rostlin a stromů vrůstají do skulin a škvír v hornině. Ta se pomalu rozpadá.

Zvětrávání vápence Hornina zvětrává, vzniká půda.

Hornina se změnami teplot a působením kořenů rostlin drolí.

Zvětráváním pískovce vzniká skalní město. Voda zatéká do rýh ve skále a stále ----------------je zvětšuje. -----------------Zde vzniká půda.

Zvětrávání pískovce

Rozdrolená hornina Půda vzniká zvětráváním hornin.

? Zamysli se a řekni, co všechno tvoří půdu. Správnou odpověď najdeš na další straně.

Složení půdy částečky hornin a minerálů voda vzduch zbytky těl rostlin a živočichů živočichové žijící v půdě Zbytky těl rostlin, hub a živočichů se postupně rozpadají a tvoří HUMUS. Půda je úrodnější, čím více humusu je v ní obsaženo. Podle úrodnosti dělíme půdu na 1. černozem ( nejúrodnější) 2. hnědozem 3. podzol ( nejméně úrodná půda)

Kořeny stromů zasahují do půdy Kořeny stromů zasahují do půdy. Je-li v půdě málo vzduchu, kořeny nemohou dýchat. Rostlina pak hyne. Půda se provzdušňuje kypřením. Při kypření vznikají v půdě dutinky vyplněné vzduchem. kořen voda horniny a nerosty vzduch

Živočichové v půdě Žížala obecná Je pro nás užitečná. Prolézá půdou a tím ji provzdušňuje.

Krtek obecný Může škodit na záhonech vyhrabáváním chodbiček. Živí se hmyzem, žížalami, slimáky. Je pro nás užitečný tím, že požírá i živočichy, kteří v půdě okusují kořeny rostlin. Může škodit na záhonech vyhrabáváním chodbiček.

Význam půdy Půda má pro člověka i pro přírodu velký význam. Pomáhá udržovat rovnováhu v přírodě. Na úrodné půdě člověk pěstuje různé plodiny: zeleninu, pšenici, kukuřici, řepku olejku, brambory atd. Do půdy se vsakuje dešťová voda. Voda, která se nemá kam vsáknout, může rychle stékat do koryt řek a potoků (zvláště jsou-li regulovány) a způsobit povodně.

Autor prezentace: Mgr. Martina Hanzlíková Autor snímků ( kromě č. 8, 15): Mgr. Martina Hanzlíková snímek č. 15 : http://www.naturfoto.cz/krtek-obecny-fotografie-1502.html obrázek č. 8 - Přírodopis 4 pro 9. ročník ZŠ Mineralogie a geologie str. 43 SPN 1998, Fortuna