Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityVI/2 inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti AutorMgr. Blanka Janková Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_2N_30_11 NázevPodnikatelský záměr Druh učebního materiáluPrezentace s výkladem učitele PředmětEkonomika Ročník2. ročník nástavbového studia Provozní technika Tématický celekPříjmy z podnikání AnotaceZákladní vysvětlení a popis podnikatelského projektu Metodický pokynPrezentace s komentářem, řízená diskuse a názory žáků k vybraným tématům, pod vedením učitele pochopit základní pojmy.. Klíčová slovamarketing, popis výrobku, služby, popis podniku, časový harmonogram, personální zajištění Očekávaný výstupSeznámit se s návodem na postup zpracování podnikatelského projektu Datum vytvoření11. února 2014
Podnikatelský záměr Podnikatelský záměr - plán - projekt je základní plán podnikání. Je zacílen především na tzv. jádro podnikání - jeho hlavní, stěžejní činnost. Každý rok je třeba ho upravovat!
Části podnikatelského plánu: 1. Titulní strana : jméno společnosti, sídlo, jména společníků, kontakty a IČO. 2. Shrnutí Jasné, stručné a výstižné shrnutí celého podnikatelského plánu. Hlavní myšlenka, přínosy podnikání. Ten, kdo ho bude číst se zde rozhoduje, zda projekt bude číst celý. Mělo by obsahovat podnikatelský záměr stručný popis, o jaký produkt, službu jde, jakým zákazníkům bude sloužit), faktory úspěchu (proč firma uspěje) a podnikové cíle (za rok i deset let).
Části podnikatelského plánu: 3. Profesní a osobní údaje o vlastnících firmy Je nezbytné představit všechny osoby, které za projektem/firmou stojí. Řada bank a investorů posuzuje podnikatelské plány právě podle osob, které jsou zodpovědné za vedení projektu. Důležité je uvést zkušenosti z oboru. 4. Popis podnikatelské příležitosti Jaký výrobek či službu chcete poskytovat, jak velký je váš trh, v čem vidíte přidanou hodnotu pro zákazníka, investora a především čím se odlišíte od konkurence.
Části podnikatelského plánu: 5. Popis podniku * Právní forma podnikání se vybírá podle počtu společníků, organizační struktury, oblasti podnikání nebo počtu zaměstnanců. O vhodné formě je dobré poradit se s odborníkem, který posoudí výhody i nevýhody jednotlivých typů podnikání pro konkrétní činnost. * Představa o vedení společnosti a o rozdělování pravomocí pro jednotlivé oblasti. * Místo podnikání - při výběru objektu je důležitá nejen výše měsíčního nájmu a předpokládaná výše kauce, ale také to, kolik je nutno do provozovny investovat před otevřením. * V podnikatelském plánu se uvádí sídlo společnosti i adresa provozovny, popis lokality, kde se nachází, a důvody, které vedly k výběru daného místa - velikost a koupěschopnost cílové skupiny rozsah a produkty konkurenčních firem
Části podnikatelského plánu: 6. Popis výrobku, služby * Vlastnosti, technické parametry, náročnost výroby a materiály, ze kterých bude výrobek vyráběn. (Podrobnější popis se uvádí v technické dokumentaci v příloze.) * U služby je nutná specifikace, co bude k jejímu poskytování potřeba, kde se bude poskytovat. * Definice konkurenční výhody na základě průzkumu - při vstupu na trh je vždycky důležité nabídnout zákazníkovi „něco navíc“. Může být z oblasti kvality, dostupnosti, šíře doplňkových služeb, nemusí to být a neměla by to být pouze nižší cena.
Části podnikatelského plánu: 7. Zajištění potřebných vstupů a dodavatelů Nutno vybrat hlavního dodavatele pro každý potřebný vstup a to zejména pro ty vstupy, které jsou významné, a tvoří velkou část nákladů nebo jsou pro výrobu klíčové. Uvádí se i náhradní řešení. 8. Časový harmonogram Harmonogram plánovaných činností i s odhadem, jak dlouho asi budou trvat. Užitečné je stanovit si kontrolní milníky, podle kterých lze poznat, že vše běží podle plánu. 9. Konkurence Je nutno zmapovat trh, sledovat trendy v konkrétní oblasti, nároky zákazníků dobrá a jaké mezery má konkurence, způsob, jakým své služby/výrobky propaguje a na jakou cílovou skupinu se zaměřuje. Srovnání cen konkurence.
Části podnikatelského plánu: 10. Marketing Vhodná formu, množství investovaných peněz a plánované cíle, např. tržní podíl nebo třeba procento zákazníků 11. Stanovení ceny Správné nastavení cen je jeden z klíčových faktorů úspěchu. Postup: * odhad všech potřebných nákladů * stanovení minimální a průměrné marže, aby byl projekt ziskový * rozhodnout i o tom, zda cena bude nejnižší z konkurentů, nebo vyšší při lepší kvalitě * nalezení argumentů, které přesvědčí zákazníka, proč má takovou cenu respektovat * srovnání cen konkurence 12. Personální zdroje Personální plán je vhodný tehdy, pokud projekt vyžaduje někoho dalšího mimo vlastníků společnosti, popis kompetencí vlastníků i zaměstnanců, odpovědnosti a organizační struktura
Části podnikatelského plánu: 13. Finanční plán Finanční plán má dvě části: zakladatelský a provozní rozpočet. V zakladatelském rozpočtu je shrnutí výdajů potřebných k rozjezdu projektu a výdaje/příjmy, náklady a výnosy v prvním roce. Provozní rozpočet se pak stanoví na začátku každého účetního období dle skutečností minulého období upravených o plánované změny. Průběžné sledování skutečných výdajů a příjmů v průběhu roku. Nákladovou a výnosovou stránku hospodaření sleduje systém nebo účetní. 14. Rizika projektu Na závěr se uvádí zhodnocení rizik. Čím podrobněji a kvalitněji je sestaven podnikatelský plán, tím spíše se podaří riziko snížit. Kdo zajistí preventivní opatření a přípravu krizových scénářů včetně stanovení termínů.
Podnikatelský záměr
Zdroje informací podnikatelskeho-zameru/ sepsat-podnikatelsky-plan/ _informace- Produkty/Ostatni_produkty_a_sluzby/Podnikat ele_a_male_firmy/Prilohy/Podnikatelsky_plan_ vzor_web.pdf