EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Advertisements

Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
E) Elasticita a težní poptávka
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Teorie chování spotřebitele
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Užitek, preference a optimum spotřebitele
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Základní předpoklady lidského jednání
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Teorie chování spotřebitele
Struktura přednášky Analýza poptávky
7. Alternativní teorie spotřebitele Osnova přednášky 7.1. Teorie projevených preferencí Principy projevených preferencí Teorie projevených preferencí a.
Poptávka Rozhodování za rizika
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Úvodní seminář Národní hospodářství
Úvodní seminář Národní hospodářství
Poptávka po volném čase
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra národního hospodářství EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška

Tržní mechanismus Co vyrábět? Jak vyrábět? Pro koho vyrábět?

Prvky tržního mechanismu Poptávka Nabídka Cena Peníze umožňují směnu, zabezpečují funkčnost tržního mechanismu změna cen na trzích výrobků a služeb vede v důsledku ke změnám v alokaci zdrojů

Rovnováha spotřebitele maximalizace užitku oběť v podobě peněžního vydání spojeného s koupí užitečnost ovlivňuje rozhodování spotřebitele o tom, jak vynaloží důchod spotřebitel nakupuje různé statky, často opakovaně => celková a mezní užitečnost spotřebitel je v rovnováze, jestliže nemohl zvolit výhodnější koupi souboru statků

Indiferenční analýza Porovnává užitečnost spotřebitel rozhoduje, která kombinace spotřeby je pro něj nejužitečnější, méně užitečná a která mu přináší stejný užitek Je-li užitek u dvou produktů stejný (substituty), pak je jedno, kterou kombinaci spotřeby zvolí Kombinace stejného užitku leží na tzv. indiferenční křivce

Indiferenční křivky (IC) A (koláč) A2 K M N L A1 IC3 IC2 IC1 B1 B2 B (jogurt)

Indiferenční křivky IC = kombinace spotřeby, které poskytují stejný užitek síť IC se nazývá indiferenční mapa IC se nikdy neprotínají

Linie příjmu rozpočtové omezení tečna k indiferenční křivce všechny dostupné kombinace spotřeby produktu A a B kombinace, které leží na linii znamenají, že spotřebitel vydává celý svůj disponibilní důchod pozice v linii příjmu – spotřebitel vydává celý svůj disponibilní důchod pozice nad linií příjmu – nedostupná pozice pod linií příjmu – poskytuje nižší užitek

Linie příjmu rozpočet = 200 koláč jogurt (1 jedn. = 5) (1 jedn. = 20) 40 (1 jedn. = 20) 10 20 jogurt (1 jedn. = 10)

Linie příjmu A (koláč) A1 G E F IC3 IC2 IC1 B1 B (jogurt)

Poptávka I souhrn všech zamýšlených koupí, jež jsou kupující ochotni za určitou cenu uskutečnit závislost množství poptávaného produktu na jeho ceně efektivní koupěschopná poptávka poptávka uskutečněná v rámci rozpočtového omezení zákon klesající poptávky

Poptávka II závislost mezi dvěma proměnnými množství produkce cena produkce

Individuální poptávka po banánech Dagmar 11 8 5 3 2 1 Ondra Magda Lukáš 4 Eva Radek 6

Individuální poptávka po banánech

Celková poptávka po banánech Dagmar 11 8 5 3 2 1 Ondra Magda Lukáš 4 Eva Radek 6 Celkem 23 18 13 9 7

Celková poptávka po banánech

Křivka poptávky cena D množství

Příčiny „poklesu“ poptávky (při vyšší ceně produktu) Důchodový efekt Substituční efekt Giffenův efekt – kombinace důchodového a substitučního efektu, kdy důchodový efekt potlačuje substituční

Posun po křivce poptávky cena C Pc A PA B PB D Qc QA QB množství

Příčiny změny poptávky Změny cen substitučního zboží Změny cen komplementárního zboží Změny v úrovni důchodů Změny v preferencích (módní vlivy) Změny v populaci

Změna poptávky cena C A B PA = PB = PC D2 D1 D3 QC QA množství QB

Cenová pružnost poptávky I se změnou ceny se poptávané množství mění nepřímo úměrně intenzita, s níž se mění množství v závislosti na ceně, je u různých zboží různá cenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny

Cenová pružnost poptávky II eD = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) eD > 1 => poptávka je pružná (elastická) eD = 1 => poptávka je jednotkově pružná (elastická) eD < 1 => poptávka je nepružná (neelastická)

Cenová pružnost poptávky III cena D4 D2 D1 D D3 množství

Cenová pružnost poptávky IV ovlivněno: postavením ve spotřebním koši existence substitutů vývoj očekávání spotřebitelů

Děkuji za Vaši pozornost. 