Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Sada č. XIV Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XIV _ SP, DUM č.12 Vzdělávací oblast: Svět práce Vzdělávací obor: Svět práce Název: Pracovní konkurz Autor: Ivana Skalická Stručná anotace: Prezentace informuje žáky o účelu a průběhu konkurzu na pracovní místo, tím připravuje žáky na jeho absolvování v budoucnu, až se budou ucházet o zaměstnání. Metodické zhodnocení: Žáci si uvědomili, že nestačí mít kvalifikaci, schopnosti a dovednosti, ale je nutné umět je i odpovídajícím způsobem prezentovat. Využito SP-VP 8.A Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Skalická
Pracovní konkurz Svět práce 8.ročník Volba povolání
Konkurz = soutěž nebo výběrové řízení →slouží k vybrání nejlepšího uchazeče o pracovní místo o funkci ( ředitel, vedoucí…)
Průběh konkurzního řízení: 1.Vyhlášení konkurzu 2.Ustavení konkurzní komise 3.Příprava otázek (a praktických úkolů) 4.Vlastní konkurz 5.Zasedání komise (Další kolo) 6. Vyhlášení výsledků ( v závorkách je uvedeno, co nemusí být součástí každého konkurzu )
1. Vyhlášení konkurzu → v novinách, plakát, na internetu… nabízená pracovní pozice (od kterého data) požadavky na pracovníka (kvalifikace, praxe…) co je třeba poslat předem (přihláška do konkurzu, životopis, ověřená kopie dokladu o kvalifikaci, výpis z rejstříku trestů, nějaké vlastní práce…→ určuje zaměstnavatel) podmínky, za kterých bude vítěz pracovat dokdy se přihlásit ( datum, místo, čas konání konkurzu)
2. Ustavení konkurzní komise kdo bude rozhodovat (hlasování →lichý počet členů) podle jakých kritérií systém hodnocení uchazečů
3. Příprava otázek (a praktických úkolů) ke konkurzu → pověření členové komise, nebo celá komise zajištění místa, kde proběhne konkurz zajištění potřeb pro konání prostudování dodaných materiálů uchazečů
4. Vlastní konkurz určení pořadí, v jakém předstoupí uchazeči před komisi →postupné předvolání uchazečů prokázání totožnosti předložení vyžádaných dokladů otázky a úkoly pro uchazeče informace, jak a kdy se dozví uchazeč výsledek
5. Zasedání komise diskuze o uchazečích výběr vhodného uchazeče hlasování o vítězi buď je uchazeč vybrán, nebo je vyhlášeno další kolo konkurzu
Vícekolový konkurz podle počtu a kvality přihlášených se vždy nepodaří vybrat v prvním kole do dalšího kola jsou pozváni nejvhodnější kandidáti z předchozího kola bod 4. a 5. se opakuje
6. Vyhlášení výsledků podle dříve stanovených podmínek ( osobní, telefonická, mailová, písemná…) informace vybranému uchazeči, že uspěl Pak následuje přijetí uchazeče do zaměstnání ( jmenování do funkce)
Otázky a úkoly: 1. Vytvoř text, kterým vyhlásíš konkurz na tebou vybranou pracovní pozici ve firmě, kterou vymyslíš. Pak společně ve skupině zhodnoťte. 2. Záleží v textu, kterým vyhlašujeme konkurz, na úplnosti a přesnosti údajů? 3. Na které údaje nesmíš zapomenout? 4. Je možné, aby při konkurzu na každé místo byly praktické úkoly? 5. Jmenuj aspoň 5 pracovních míst, kde bude záležet na praktických úkolech, které má uchazeč splnit (nebo doložit své výsledky). 6. Ve skupině (minimálně 4 žáci) připravte a zinscenujte konkurz na různé pracovní pozice tak, aby se osoba uchazeče střídala. 7. Diskutujte o zdařilosti předvedení konkurzů a o svých pocitech uchazeče.
Odpovědi: 2. Ano 3. Nesmíš zapomenout na údaje uvedené na snímku s názvem Vyhlášení konkurzu. 4. Praktické úkoly u konkurzu nejsou vždy využívány. 5. Pracovní místa, kde bude záležet na splnění praktických úkolů: herec, zpěvák, modelka, architekt, hráč na hudební nástroj, tanečník, moderátor, novinář, moderátor, tlumočník….
Zdroje Klipart MS Office