Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Genetika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Genetika člověka.
Mendelistická genetika
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základy genetiky.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Dědičnost základní zákonitosti.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Úvod do obecné genetiky
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
Příklady z mendelovské genetiky
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
3. Mendelovy zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G Genetické příklady I. Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/02.0048 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Příklad č. 1 Proveďte křížení heterozygotních dihybridů hrachu. Sledovanými znaky jsou: barva semene: zelená – L, žlutá – l struktura semene: kulatá – R, svraštělá – r

Příklad č. 1 - řešení F2: LlRr x LlRr šlechtitelská novinka úhlopříčka homozygotů heterozygotů Gamety LR Lr lR lr LLRR LLRr LlRR LlRr LLrr Llrr llRR llRr llrr

Příklad č.1 - řešení Křížením dostaneme semena následujících fenotypů: 9 zelených kulatých 3 zelené svraštělé 3 žluté kulaté 1 žlutý svraštělý

Příklad č. 2 U skotu je bezrohost dominantní nad rohatostí. Jaké je potomstvo z bezrohého býka s rohatými kravami, když jedna z nich již dříve při stejném křížení vrhla rohaté tele. Alely označte písmenem B,b.

Příklad č.2 - řešení Možný býk kráva BB nebo Bb bb Tele bb Vyloučíme tedy býka BB Zkřížíme býka Bb x kráva bb Dostaneme 50% bezrohých a 50% rohatých potomků.

Příklad č. 3 Černá barva B je u skotu dominantní nad červenou b. Při křížení s jedním a tímtéž černým býkem porodila červená kráva Zorka černé telátko, černá kráva Majka černé telátko a černá kráva Bětka červené telátko. Co můžeme říci o genotypové sestavě býka, Zorky, Zorčina telátka, Bětky a Bětčina telátka. Vyskytuje se u Majky a jejího telátka alespoň jedna dominantní alela?

Příklad č.3 - řešení Možný býk Zorka Zorčino telátko BB nebo Bb bb Bb Majka Majčino telátko BB nebo Bb BB nebo Bb Bětka Bětčino telátko BB nebo Bb bb Podle Bětčina telátka vyřadíme býka BB a Bětku BB. Býk: Bb, Zorka bb, Zorčino telátko: Bb, Bětka: Bb, Bětčino telátko: bb. Majka a její telátko jsou nositeli minimálně jedné dominantní alely.

Příklad č. 4 Modrooký muž, jehož oba rodiče měli oči hnědé, se oženil s dívkou, která má hnědé oči a jejíž otec byl modrooký, zatímco matka hnědooká. Jejich zatím jediné dítě má oči hnědé. Jaké jsou genotypy dítěte, rodičů a všech prarodičů, víme-li, že hnědá barva H je dominantní nad modrou h.

Příklad č.4 - řešení Modrooký muž hh, tudíž jeho hnědoocí rodiče Hh a Hh Dívčin modrooký otec hh, tudíž matka HH nebo Hh, a proto hnědooká dívka Hh. Dítě potom Hh.

Příklad č. 5 Jaké děti mohou mít rodiče, jsou-li tmavoocí praváci, jestliže jsou v obou příslušných párech alel heterozygotní. Praváctví P je dominantní nad leváctvím p, hnědá barva očí H je dominantní nad modrou h. Geny pro oba znaky leží na různých chromozómech.

Příklad č.5 - řešení Genotyp obou rodičů je HhPp Vytvořením mendelistického čtverce dostaneme 9 hnědookých praváků, 3 hnědooké leváky, 3 modrooké praváky a 1 modrookého leváka.

Příklad č. 6 Genotyp jedinců tetrahybridů v F1 je AaBbCcDd. Tyto čtyři geny leží na různých chromozomech. Jaká je pravděpodobnost, že potomci v F2 budou mít následující genotypy: aabbccdd AaBbCcDd AABBCCDD AaBBccDd AaBBccdd

Příklad č.6 - řešení Při křížení Aa x Aa dostaneme genotypy AA, Aa, Aa, aa. Genotyp aa vzniká ve 25%, tedy ¼. Stejně tak při křížení Bb x Bb vzniká genotyp bb v ¼ případů atd. Pravděpodobnost vzniku genotypu aabbccdd je tedy 1/4 * 1/4 * 1/4 * 1/4 = 1/256. Obdobně je to u dalších příkladů. 2) 1/16, 3) 1/256, 4) 1/64, 5) 1/128.

Příklad č. 7 Jaká je pravděpodobnost, že rodičovský pár následujících genotypových sestav bude mít potomka uvedeného genotypu? AABBCC x aabbcc = AaBbCc AABbCc x AaBbCc = AAbbCC AaBbCc x AABbCc = AaBbCc aaBbCC x AABbcc = AaBbCc

Příklad č.7 - řešení Postupujeme obdobně jako v předchozím příkladě, tedy v prvním případě 1/1 * 1/1 * 1/1 = 1 (100%). 2) 1/2 * 1/4 * 1/4 = 1/32 3) 1/8 4) 1/2.

Příklad č. 8 Je dána chromozómová výbava rodičovských gamet (každá nese tři chromozómy). Schematicky zakreslete genetickou výbavu hybrida a všechny možné kombinace gamet, které se mohou vyskytnout v gametách tohoto hybrida při meioze.

xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx Příklad č.8 - řešení Rodičovské gamety x x x x x x Hybrid F1 x x x x x x Gamety hybrida F1 xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx

Příklad č. 9 Rodiče mají krevní skupiny A a B. Jaké krevní skupiny mohou mít jejich děti?

Příklad č.9 - řešení V závislosti na genotypech rodičů se mohou u potomků vyskytnout všechny krevní skupiny – A, B, AB i O. Bez znalosti genotypů rodičů nelze přesněji určit.

Příklad č. 10 Chlapec má krevní skupinu 0 a jeho sestra krevní skupinu AB. Jaké krevní skupiny mají jejich rodiče?

Příklad č.10 - řešení Jeden z rodičů má krevní skupinu A (genotyp IAI0) a druhý rodič krevní skupinu B (genotyp IBI0)

Příklad č. 11 V porodnici zaměnili dva chlapce. Rodiče jednoho z nich měli krevní skupiny A a 0, rodiče druhého měli krevní skupiny A a AB. Rozbor krve ukázal, že jeden z chlapců má krevní skupinu 0, zatímco druhý má krevní skupinu A. Kterým rodičům který chlapec patří?

Příklad č.11 - řešení Chlapec s krevní skupinou 0 patří prvnímu rodičovskému páru, chlapec s krevní skupinou AB patří druhému rodičovskému páru.