ÚKOL č. 3: Proveďte elementární sémiotickou analýzu libovolného masmediálního komunikátu. Soustřeďte se především na mechanismus dvoustupňového označování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodika hodnocení vlivu záměrů na krajinný ráz obecný postup
Advertisements

Kulturální studia: program kursu
Shrnutí metod obsahové analýzy, zadání závěrečných prací
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Strukturální analýza uměleckého díla
Kultura Zabývající vědy jsou etnografie, antropologie, kulturologie.
Jak má vypadat článek i pro zkoušku. Název (Title) stručný, výstižný Autoři Adresy Affiliation (Při více autorech bývá označen Corresponding author) Abstract:
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Mediální produkt.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.10 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. HTML - tagy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Pokyny k zadanému úkolu Knižní marketing. Dvě možné varianty 1. Analýza marketingové strategie 2. Tvorba vlastní marketingové strategie.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Jak se dělá andragogický výzkum
Tvorba snímků v PowerPointu
Rozbor uměleckého textu
MS Office PowerPoint 2007 Ing. Jaroslav Parma.
Tloušťková struktura porostu
Sociální konstruktivismus
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
ÚKOL č. 3: Proveďte elementární sémiotickou analýzu libovolného masmediálního komunikátu. Soustřeďte se především na mechanismus dvoustupňového označování.
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Média a role čtenáře: kulturální studia
Zásady správné prezentace
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Volba povolání.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Úvod to teorie a praxe překladu
PSY717 Statistická analýza dat 2010 První konzultace.
Webová propagační část RTIS - inspirativní průvodce.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Atomární (nomenklaturní) teorie významu - REKAPITULACE
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Základní elementy návrhu výzkumu a výzkumného projektu Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu.
Masmédia.
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Statistika – základní pojmy, diagramy
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Základní nastavení systému
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Pojmy internetu - test Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastInternetové technologie, programování Datum vytvoření2013.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Ověření modelů a modelování Kateřina Růžičková. Posouzení kvality modelu Ověření (verifikace) ● kvalitativní hodnocení správnosti modelu ● zda model přijatelně.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Jaroslav Kudr pro OATGM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR
Ideologie v digitálních hrách
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Vzor individuální prezentace
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

ÚKOL č. 3: Proveďte elementární sémiotickou analýzu libovolného masmediálního komunikátu. Soustřeďte se především na mechanismus dvoustupňového označování. Analýzu strukturujte za pomoci následujících kroků: I. První stupeň označování: a/denotace – identifikujte hlavní a vedlejší znaky a jejich vztahy V případě analýzy televizního zpravodajského šotu popiště strukturu celé narace (framing, focusing, realising, closing, zprostředkování, institucionalizace, vizuální i verbální mody) II. Druhý stupeň označování: - popište mechanismus multiplikace významů za pomoci analýzy využitých konotací a mýtů -identifikujte mechanismy preferovaného čtení (např. sémantickou krádež apod.) - identifikujte příklady hegemonní praxe, respektive přítomnost ideologického uzavření

HLAVNÍ STRUKTURÁLNÍ CELKY SÉMIOTICKÉ ANALÝZY Identifikace textu - úvod zkrácené shrnutá analyzovaného sdělení – o čem pojednává, kde byl publikován/odvysílán, jaká je jeho stopáž/rozsah plochy, jak je začleněn do rámce celého média/nosiče (DENOTACE). - stručně charakterizujte dané médium, žánr a kontext. formulujte cíl analýzy, ze kterého by mělo být zřejmé, které otázky jsou pro vaši analýzu důležité: a/ proč byl zvolen právě daný text b/ jaké typy znaků byly použity/převažují. V jakém vztahu jsou užité, analyzované znak/znaky k originálu. Jde o sdělení-kopii nebo sdělení-originál? c/ jak tato skutečnost ovlivní vaši interpretaci d/ co jsou klíčoví označující a co označují? e/ V jakém systému uvedené/analyzované znaky dávají smysl?

Modalita - jak se daný text definuje ve vztahu k realitě Modalita - jak se daný text definuje ve vztahu k realitě? - funguje text v realistickém nebo representačním kódu? - kým může být vnímán analyzovaný text jako realistický? - co tuto realističnost zatemňuje?' - zdůrazňuje analyzovaný text svou realistickou funkci nebo se prezentuje jako fikce? - jsou užity nějaké reference ve vztahu ke každodennímu, zkušenostnímu světu? - kdo je prezentován jako tvůrce použité modality a jak její povah ovlivňuje vztah mezi textem a vnější, žitou realitou/světem?

Paradigmatická analýza - do jaké třídy paradigmat (médium; žánr; téma) text jako celek patří? - jak by mohla změna média ovlivnit významy, které sdělení generuje? - mohl by být daný text použit v jiném žánru? - do jaké paradigmatické kategorie patří každý z užitých označujících? (např. fotografie, televize, film nebo typ záběru – celek, polocelek, detail apod). - proč byl každý z uvedených označujících zvolen z možných variant v dané paradigmatické sadě.? Jaké hodnoty volba uvedených označujících konotuje? - kteří nezvolení označující (z jednoho paradigmatu) podle vašeho názoru významně chybí? - opírá se volba jednotlivých označujících o logiku ostrého kontrastu (např. příroda/kultura)? - má některá z těchto opozitních kategorií centrální význam v rámci celého textu? - pokuste se aplikovat test záměny (komutační test), a to s cílem identifikovat klíčové označující a jejich roli. Pokuste se o imaginární substituci některých označujících a zhodnoťte efekt této záměny.

Analýza syntagmatické struktury textu - identifikujte a popište ty syntagmatické struktury v textu, které mají formu narace, argumentu nebo montáže. - v jakém vztahu jsou klíčoví označující v daném textu, který z označujících má vyšší váhu (hlavní a vedlejší znaky)? - jak sekvenční či prostorové uspořádání jednotlivých elementů v syntagmatu ovlivňuje jeho význam? - jsou v syntagmatu užity opakující se prvky/motivy? Pokud ano jak ovlivňují význam textu? - jak ovlivňuje užitý žánr syntagmatickou strukturu celého textu.

Rétorické tropy - jaké rétorické tropy byly v textu požity (metafory a metonymie)? - jak jejich užití ovlivňuje preferované pro/čtení (preferred reading) textu? Intertextualita - odkazuje text na další žánry? - odkazuje nebo srovnává se daný text s dalšími texty v rámci daného žánru?

Kódy - jaký typ kódů byl použit (analogické, digitální atd.)? - jaké žánrové konvence jsou v analyzovaném textu nejzřejmější? - které z užitých kódů jsou specifické pro dané médium? - které kódy jsou sdíleny s dalšími médii? - v jakém vztahu jsou užité kódy (např. slova a obra)? - jde o kódy s širokým či krátkým dosahem? - které typy kódů jste postrádali?

Způsob oslovení - jaký typ vztahu se snaží analyzovaný text vytvořit se svým potenciálním publikem? do jaké míry můžeme hovořit o přímém způsobu oslovení, respektive, co daná forma oslovení znamená pro vyznění celého sdělení? - jaké kulturní předpoklady formují způsob oslovení? - pro koho budou užité kódy nejsrozumitelnější? - které užité kódy svědčí pro existenci preferovaného pro/čtení? - do jaké míry se ve sdělení promítají nebo nepromítají dominantní kulturní hodnoty? - do jaké míry je analyzovaný text otevřený alternativní interpretaci? - pokuste se identifikovat příklady ideologického uzavření

Co čistě strukturální analýza postrádá. - kdo je tvůrcem užitých znaků Co čistě strukturální analýza postrádá? - kdo je tvůrcem užitých znaků? - jaký typ reality text representuje a jaký vylučuje? - komu analyzované sdělení slouží nebo může sloužit? - jak by mohla změna kontextu změnit interpretaci celého textu? - z jakého způsobu čtení textu vaše analýza vychází? (Start Hall - dominantní, dohodnutý, opoziční).