Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Empedoklés a Anaxagoras
Aristotelés – část druhá
Filosofie a kultura Aristoteles.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-000
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aristotelés ze Stageiry
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ARISTOTELES OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-M 
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ARISTOTELES FILOZOFIE
ARISTOTELES.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
(384 – 322 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofie úvod do problému....
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Filozofie 20. století - Fenomenologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofie křesťanského středověku
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Platón & „objektivní idealismus“
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Dějiny evropského myšlení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz VY_32_INOVACE_52_17 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělání Vzdělávací obor Nauka o společnosti Tematický okruh Filozofie Téma Tematická oblast Název Aristotelova filozofie Autor PaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročník Srpen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 4.ročník Anotace Aristotelova filozofie a její dopad na formování myšlení starověku i novověku Přínos/cílové kompetence Pochopení základních myšlenek a přínos jeho díla www.zlinskedumy.cz

Velká trojice

Aristotelés ze Stageiry

Aristotelés ze Stageiry ( 384-322 př.n.l. ) Narodil se 384 př. n. l. v osadě Stageira na poloostrově Chalkidiké. Jeho otec Nikomachos byl osobní lékař makedonského krále Filipa II. (Amynty). Do smrti Platóna je členem: Platónské Akademie. Po smrti Platóna odešel vyučovat do Assu v Malé Asii a na Lesbos do Mytilény.

Roku 343 před n.l. jej povolal makedonský král Filip k výchově svého syna: ALEXANDRA MAKEDONSKÉHO /Velikého/

LYKEION - 335 př.n.l. zakládá v Athénách PERIPATETICKOU ŠKOLU Peripatos = znamená sloupořadí - v háji LYKEION, kde se žáci učili, nebo podle slovesa peripatein (περιπατεῖν) = (procházet se) se Aristotelés údajně se svými žáky při výuce procházel. Během 13ti let, které strávil v Athénách, vznikla naprostá většina jeho spisů, často spíše poznámkového charakteru. Po smrti Alexandra Velikého je obžalován z bezbožnosti a rouhání k bohům, jde mu o život a musí uprchnout. Ale po svém útěku 322 př.n.l. zcela osaměn umírá v Chalkidu.

JEHO DÍLO JE VELMI ROZSÁHLÉ: Aristoteles se snažil obsáhnout a uspořádat i všechno předmětné vědění své doby a výsledky vlastních pozorování Země, oblohy, přírody, jazyka, společnosti, politiky a umění. Jmenujme např.: filozofie = Metafyzika etika = Et. Nikomachova sociální = Politika estetické = Poetika logika = Organon základ budoucí vědy- Spisy o přírodní filozofii

Spisy: Spisy o logice: kategorie, dvoje Analytiky (nauka o soudu a o důkazu), Topiky (Aristotelova “dialektika”), tyto spisy byly již ve starověku shrnuty po názvem “Organon”, tj. “nástroj” (nástroj ke správnému filosofickém myšlení). Spisy metafyzické: pod tímto názvem jsou uspořádány spisy pojednávající o obecných příčinách věcí – „ Metafyzika “. Spisy přírodovědné: Fyzika (8 knih), O nebi, O vzniku a zániku, Meteorologie. O živých bytostech pojednává několik spisů : O duši, O zkoumání živočichů, O částech živočichů, O chůzi živočichů, O vzniku živočichů. Spisy etické: 10 knih tzv. Etiky Nikomachovy, nazvané podle svého otce Nikomacha, který je po smrti otce vydal. Spisy politické: 8 knih Spisy o literatuře a rétorice: 3 knihy o řečnictví, jedna o básnictví

PRINCIP FILOZOFICKÉ KRITIKY ...nestačí pouze určitou myšlenku odmítnout, ale je nutné odhalit její kořeny, podmínky za jakých vznikla, příčiny proč spatřila světlo světa... (dílo -Metafyzika) jeho filozofie má DUALISTICKÝ CHARAKTER (existují v ní výrazné rysy materialismu i dialektiky, ale je završena jako systém objektivně idealistický) hmota i idea existují podle Aristotela objektivně a věčně hmota: uznává ji jako pasivní látku /HYLÉ/, která je nezbytná pro existenci věcí k pasivní látce musí přistoupit aktivní forma /EDIOS/

// Pohyb je proces, v němž látka nabývá formy. // Při hledání podstaty hybné síly, působící na pasivní látku, předpokládá Aristoteles duchovní hybný princip, který ačkoli se sám nepohybuje = JE HYBATELEM VŠEHO = Tímto principem je " Účel " / TELOS / - vnitřní příčina věcí! Existencí ÚČELU: vysvětluje veškeré děje v přírodě, že v přírodě vše hledá svůj „cíl - účel – sílu“ (energii). // Pohyb je proces, v němž látka nabývá formy. // POHYB: existuje mimo věci a je věčný. PRVOHYBATEL: nazývá jej = BOHEM = je to čistá forma ideje. Nejvýše všeho stojí původce veškerého pohybu a uspořádání ve světě, první hybatel, účel všeho = Bůh.

Gnoseologické a sociologické otázky SMYSLOVÉ POZNÁNÍ: " BEZ POČITKŮ NENÍ POZNATKŮ " je důvěryhodné - protože nás informuje o objektivních věcech, = ale nemůže odhalit podstatu těchto věcí =  DUŠE: "Duše sídlí v srdci" ( rozděluje duši: rostlinou a lidskou ).  LIDSKÁ DUŠE: Jedině lidská duše je obdařena ROZUMEM. Vyjádřil také etapy společenského vývoje: vznik rodiny (řecky: oikia) vznik obce (řecky: kome) vznik státu jako vrcholu společenství, vrcholu lidského spolužití

v každém politickém zřízení. Jako první oddělil politiku od etiky. Politika se řídí určitými pravidly, která jsou spojena s formou vlády, a která je možno použít v každém politickém zřízení. Podle toho, kdo vládne, rozlišuje tři právní formy státu: 1. monarchii 2. aristokracii 3. politeu a tři pokleslé právní formy státu: 1. tyranii 2. oligarchii 3. demokracii Za nejlepší právní formu považoval politeu, tedy umírněnou demokracii. Ovlivnil Helénskou a římskou kulturu, bez jeho myšlenkového odkazu si nelze představit ani vědecký přínos arabských myslitelů ve středověku.  Díky vlivu T. Akvinského = byl přijat i křesťanskou církví.  

Pokus se odpovědět: Objasni pojem TELOS. Vyjmenuj tři nepokleslé formy státu podle Aristotela. Jak se nazývá A. dílo z oblasti Etiky a proč ? Pro koho byl Aristoteles určen za vychovatele? Jak se jmenuje škola, jež založil Aristoteles?

Zdroje a prameny Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990 Blecha, I.: Filosofie, Nakladatelství Olomouc 1998 Fürst, M.: Filozofie, Fortuna, Praha 1994 Jaspers, K,: Úvod do filozofie, Praha 1991 Kratochvíl, Z.: Mýtus, filozofie, věda. Praha 1993 Liessmann, K.-Zenaty, G.: O myšlení – Úvod do filosofie, Votobia, Olomouc 1994 Michálek, J.: Co je to filozofie, Oikúmené, Praha 1992 Osborne, R.: Filozofie, Portál, Praha 2006 Popkin, R.-Stroll, A.: Filozofie pro každého, Nakladatelství Ivo Železný, Praha 2005 Petříček, M. Jr.: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1992 Sláma, M.: Kapitoly ke studiu základů filosofie. Praha 1991 Šmajs, J. – Krob, J.: Úvod do ontologie. Brno 1994 Störig, H.J. Malé dějiny filozofie, Zvon, Praha 1996 Weischedel, W.: Zadní schodiště do filozofie, Votobia, Praha 1992 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotelesbunt.jpg 24.8.2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotle_Altemps_Inv8575.jpg 24.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aristoteles_Louvre.jpg 24.8.2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Reggio_calabria_santuario_san_paolo_particolare_nicchia_destra.jpg 24.8.2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alexander_and_Aristotle.jpg 24.8.2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotle_tutoring_Alexander_by_J_L_G_Ferris_1895.jpg 24.8.2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotle_and_Phyllis.jpg 24.8.2012