Principy interaktivního programu
Co je to interaktivní program? Jedná se o program, během kterého jsou třída i lektor v intenzivním kontaktu – nejedná se tedy o přednášku (informace jsou předávány v interakci se žáky nejlépe skrze jejich osobní zkušenosti Jedná se o program, během kterého jsou třída i lektor v intenzivním kontaktu – nejedná se tedy o přednášku (informace jsou předávány v interakci se žáky nejlépe skrze jejich osobní zkušenosti Vnější uspořádání třídy – narušení běžného zasedacího pořádku (práce v kruhu nebo aspoň přesazení do předních lavic), Vnější uspořádání třídy – narušení běžného zasedacího pořádku (práce v kruhu nebo aspoň přesazení do předních lavic), Respekt k žákům – nevystupování z pozice moci Respekt k žákům – nevystupování z pozice moci
Nejčastější omyly Stání na stejném místě po celou dobu programu (tabule…) Stání na stejném místě po celou dobu programu (tabule…) Nedostatečná práce s neverbální komunikací (tichý, monotónní hlas…) Nedostatečná práce s neverbální komunikací (tichý, monotónní hlas…) Nepracování s projevy žáků během programu (nutná pedagogická zkušenost) Nepracování s projevy žáků během programu (nutná pedagogická zkušenost) „správné odpovědi“ – lektor předkládá vlastní názor a zkušenost jako jediné možné (ztráta kontaktu se třídou) „správné odpovědi“ – lektor předkládá vlastní názor a zkušenost jako jediné možné (ztráta kontaktu se třídou) Všeobecně přijímané mýty (třída musí být tichá, jinak se nic nenaučí, normální je nebrat drogy (což je chybný základ celé drogové prevence, Mgr. Radimecký: Ústní vzdělávání) aj. Všeobecně přijímané mýty (třída musí být tichá, jinak se nic nenaučí, normální je nebrat drogy (což je chybný základ celé drogové prevence, Mgr. Radimecký: Ústní vzdělávání) aj. Nedostatečná spolupráce se školou před a po programu (chybějící závěrečné zprávy a doporučení) – efekt programu tak často končí se zvoněním, nebo dokonce motivuje k opačnému chování. Nedostatečná spolupráce se školou před a po programu (chybějící závěrečné zprávy a doporučení) – efekt programu tak často končí se zvoněním, nebo dokonce motivuje k opačnému chování.
Jak poznáme dobře fungující preventivní program? Funguje u většiny tříd bez ohledu na osobu lektora Funguje u většiny tříd bez ohledu na osobu lektora Škola vyžaduje další spolupráci – fungující vztahy mezi školou a organizací poskytující programy – možná následná péče. Škola vyžaduje další spolupráci – fungující vztahy mezi školou a organizací poskytující programy – možná následná péče. Žáci dokáži konkrétně odpovědět, co se naučili a co si odnášejí. „Líbilo se mi to“ či „super“ naprosto nestačí. Žáci dokáži konkrétně odpovědět, co se naučili a co si odnášejí. „Líbilo se mi to“ či „super“ naprosto nestačí.
Na co je třeba pamatovat? Špatně fungující třídní kolektivy potřebují naši péči nejvíce, i když se s nimi nejobtížněji pracuje Špatně fungující třídní kolektivy potřebují naši péči nejvíce, i když se s nimi nejobtížněji pracuje Dobré je problémům předcházet, než je řešit (například šikana, k níž je organizace školou volána často velmi pozdě) Dobré je problémům předcházet, než je řešit (například šikana, k níž je organizace školou volána často velmi pozdě) Pro všechny typy prevence je nezbytná interakce. Pro všechny typy prevence je nezbytná interakce.
Přeji hezký zbytek dne