BuddhisMUs.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus Prezentace v rámci předmětu Uživatelské programy František Bína.
Buddhismus.
STAROVĚKÁ INDIE.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Náboženská mapa současného světa
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
Test D6 - 1 Zpracovala: Mgr
PředmětOBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4. ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01/09-20.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Starověká Indie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
Buddhismus.
Starověká Indie 6. ročník
Náboženská mapa současného světa
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Rozšíření náboženství ve světě
Najdi na slepé mapě Asie státy podle zadání
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
ASIE - Tibet. ASIE - Tibet OBSAH Mapa Základní informace Sídla Náboženství Vlna sebeupalování Zajímavosti.
Starověká Indie Petr Machala.
Mezináboženské vztahy. Vztahy mezi vztahy?  Náboženství je vztah k transcendentní skutečnosti.  Co jsou tedy vztahy mezi náboženstvími? Vztahy vztahů?
RLB70 - Přednáška č. 4 a 5 - ( ) Monasteriologie I, II a III: klášterní síť Ladaku, školy tibetského buddhismu, život mnichů-hierarchie, sakrální.
Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi CZ 1.07/2.2.00/ ÚVOD DO NÁBOŽENSTVÍ V JAPONSKU.
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Počátky mnišství Anežka Herzánová. ► Co to je mnišství? ► Druhy mnišství.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Thajsko Zš Plaňany 1 1.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
BuddhisMUs.
Buddhismus Michaela Hrušková.
Náboženství Buddhismus.
Geografie náboženství
INDICKÁ FILOSOFIE IV. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Náboženská mapa současného světa
Buddhismus VY_32_INOVACE_1B_18 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Význam křesťanství ve středověku
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

BuddhisMUs

Přehled základních údajů název od Buddha - v sanskrtu Probuzený, buddhisté mluví o Buddha dharma (dharma – zákon, to, co věci drží pohromadě) společné kořeny s dnešním hinduismem, převzetí některých základních myšlenek, sansára – plynutí života a životů v linii karma – následky, praxe vedoucí k osvobození

Buddhův život 560 př. n. l. předpokládané narození v rodině vladaře v sídle Lumbini, blízko města Kapilavastu (dnes Nepál), kde vyrůstal; Gautama z rodu Šakjů předpovězena dvojí možná životní cesta velkého vladaře nebo toho, kdo pomůže cítícím bytostem osvobodit se ze strasti, rodiče si přejí první cestu, chrání ho před poznáním utrpení, ožení se a zplodí potomka pozná utrpení, probudí se v něm milosrdenství a vydá se hledat osvobození

Buddhův život - pokračování se skupinou šesti asketů medituje, dojde k hluboké koncentraci, ale nenalezne vysvobození a své společníky opouští dochází k prozření při meditaci pod stromem v lokalitě zvané dnes Bódhgája (Háj probuzení), stává se Buddhou (Probuzeným) pronáší první rozpravu ve Varánasí, roztáčí Kolo Dharmy, získává první následovníky, vzniká Sangha. 480 př. n. l. (ve věku 80. let) umírá

Indie a Buddha před Gautamovým narozením smíšení dvou kultur, vznik védské literatury V Gautamově době vznikají upanišady podle Karla Jasperse „axiální epocha“ možné uplatnění kuhnovské koncepce paradigmat

VÝZNAMNÉ ETAPY RANÉHO BUDDHISMU v raném buddhismu nebyl Buddha zobrazován – stopy nohou a kolo dharmy Sangha se shromažďovala na tzv. koncilech první říše se silným vlivem buddhismu: maurjská říše za krále Ašóky (vládl 273 – 232)

Buddhistické posvátné texty I. 1. stol. před n. l. první texty v jazyce pálí, zvané podle toho též pálijský kánon. Sebrány do sbírky zvané Tipitakam – Tři koše Vinája pitaka – Koš mnišské kázně Sutta pitaka – Koš rozprav Abhidhamma pitaka – Koš další Dhammy (pozdější)

Buddhistické texty II od 1. stol. n. l. texty v sanskrtu, různé sbírky, i jednotlivé sútry překlady do čínštiny, tibetštiny, korejštiny, japonštiny, vietnamštiny

Mapa šíření buddhismu z Indie

Buddhismus v dnešním světě

BUDDHISTÉ V JEDNOTLIVÝCH ZEMÍCH Počet buddhistů Procentuální zastoupení Čína 280 000 000 25 % Japonsko 100 000 000 75 % Vietnam 40 000 000 50 % Thajsko 60 000 000 90 % Myanmar 48 000 000 96 % Šri Lanka 16 000 000 71 % Korejská republika 15 000 000 35 % Kambodža 13 000 000

Buddhismus v dnešním světě – komentář Čína a Japonsko – odhady kolísají, sdílená náboženská příslušnost, nové údaje z ČLR; otázka započítání Tibetu Údaje ze severní Koreje nespolehlivé, resp. chybí Další buddhistické země: Mongolsko; Burjati, Tuvimci a Kalmyci v Rusku Buddhismus na Západě (USA 1 200 000)

Základní myšlenky buddhismu život je prostoupen utrpením příčinou utrpení jsou nevědomost a touha utrpení se překonává vyhasnutím touhy k vyhasnutí touhy vede poznání pravého stavu věcí, že vše je prázdné, pomíjivé a proto způsobující utrpení k poznání vede cesta zahrnující etiku a meditaci

Buddhistická etika 2. nebrat, co není dáno 3. nezneužívat jazyka patero zásad (společné pro laiky i mnichy) : 1. neubližovat cítícím bytostem 2. nebrat, co není dáno 3. nezneužívat jazyka 4. nezneužívat smyslů 5. neužívat opojné prostředky rozvíjení laskavého přátelství a soucítění

Buddhistická etika v praxi I Buddhistická etika v praxi I. mozaika ze vstupní haly buddhistické nemocnice v Taipei

Buddhistická etika v praxi II Buddhistická etika v praxi II. Sulak Sivarakša – kritik etablovaného thajského buddhismu v exilu

BUDDHISTICKÁ ETIKA V PRAXI III THICH NHAT HANH – VIETNAMSKÝ EXILOVÝ ZENOVÝ MISTR, TVŮRCE ANGAŽOVANÉHO BUDDHISMU

Buddhistická meditace meditace – západní označení převzaté z křesťanství; v buddhismu nejčastěji bhavana – rozvíjení meditace jako pravé soustředění, jeho stupně: formové a bezformové vnory meditace všímavosti a vhledu pomocné metody: jóga, tantra, imaginace, mantry

Meditace v praxi théravádová meditace metodicky obnovená v různých zemích a hnutích, např. thajští lesní mniši zenová meditace: sezení, pozornost, v rinzai zenu řešení kóanů

Buddhistické umění Meditující Buddha

Buddhistické umění Švedagon pagoda stúpy a pagody – původně místa uložení Buddhových ostatků symbolické stavby znázorňující v architektuře buddhistické myšlenky

BUDDHISTICKÉ UMĚNÍ BUDDHISTICKÝ KLÁŠTER V INDII V TIBETSKÉM STYLU

BUDDHISTICKÉ UMĚNÍ ZENOVÝ KLÁŠTER V JAPONSKU

Buddhistické umění Zenová „zahrada“ z písku a kamenů

BUDDHISTICKÉ UMĚNÍ BUDDHISTICKÝ CHRÁM V THAJSKU

BUDDHISTICKÉ UMĚNÍ BUDDHISTICKÝ CHRÁM V INDII

Buddhistické umění Čínské vyobrazení bódhisattvy Kuan Jin v ženské podobě

ZE ŽIVOTA BUDDHISTICKÝCH MNICHŮ MNICH PODÁVÁ VÝKLAD BUDDHISTICKÝM NOVICŮM

ZE ŽIVOTA BUDDHISTICKÝCH MNICHŮ shromáždění théravádových mnichů (obrázek) thajské královské kláštery (střeží památky, centra vzdělanosti) lesní kláštery – praxe, chudoba osudy kambodžských mnichů obnova mnišství na Sri Lance mnišské zásady navíc: celibát, omezení v jídle, žebrání

ZE ŽIVOTA BUDDHISTICKÝCH MNICHŮ VIETNAMSKÝ BUDDHISTICKÝ OBŘAD

ZE ŽIVOTA BUDDHISTICKÝCH MNICHŮ BUDDHISTICKÝ MNICH PŘI OBŘADU V CHRÁMU V BANGKOKU

ZE ŽIVOTA BUDDHISTICKÝCH MNICHŮ BUDDHISTIČTÍ LAICI V THAJSKU OBDAROVÁVAJÍ ŽEBRAJÍCÍ MNICHY

PRAKTICKÁ ZBOŽNOST BUDDHISTICKÝCH LAIKŮ BUDDHISTICKÁ MODLITBA V THAJSKU