MARKETING
Různé pojetí marketingu společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím jednotlivci a skupiny uspokojují své potřeby a přání v procesu výroby a směny výrobků sociální proces, při kterém jednotlivci a skupiny získávají to, co si přejí a co potřebují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných produktů a služeb s ostatními
systém marketingových činností, jejíchž podstatou je předvídání, poznávání, ovlivňování určitých skutečností a zároveň musí firma splnit potřeby a přání zákazníka marketing by měl zvyšovat užitné vlastnosti výrobku a dosahovat kvalitnějších služeb firmy
Typy základních koncepcí v marketingu koncepce výrobní (1900 až 1920) koncepce produktová = výrobková (1920 až 1940) koncepce prodejní (1930 až 1950) koncepce marketingová (1950 až 1970) koncepce sociálně-marketingová (1970 až do současnosti)
Výrobní koncepce konečný spotřebitel dává přednost nízkým cenám u výrobků, které jsou zároveň snadno dosažitelné začalo se dosahovat vysokých objemů výroby při využívání nové techniky a technologie, která zajistila nižší náklady na jednotku produkce než konkurence neuvažuje se zde o potřebách spotřebitele
Výrobková (produktová) koncepce spotřebitelé preferují výrobky, které mají nejvyšší kvalitu, výkonnost nebo zcela nové vlastnosti a nebo se liší od konkurenčních výrobků může dojít k marketingové krátkozrakosti – manažeři se do svých výrobků „zamilují“ nebo „zahledí“ a tím přestanou vnímat potřeby cílového trhu
Prodejní koncepce zaměřena na aktivní prodej výrobku, který má pomoci spotřebiteli v rozhodnutí si výrobek koupit firma má nadbytečné kapacity, protože se zaměřují na výrobek, nikoli na spotřebitele a pouze krátkodobě plánují cílem je prodat to, co vyrobí, nikoliv vyrábět to, co si trh žádá
Marketingová koncepce manažeři se snaží pochopit potřeby, přání zákazníka a následně přizpůsobit výrobek, aby se co nejlépe prodával zaměří se na cílový trh = target market, který představuje určitou skupinu spotřebitelů, vybraných dle předem stanovených kriterií dle výběru kriterií se promítne do výběru druhu reklamních prostředků, ceny výrobků, prodejní sítě
Sociálně marketingová koncepce firmy dávají do vzájemných souvztažností potřeby a zájmy spotřebitelů s dlouhodobými etickými zájmy společnosti zaměřena na uspokojování potřeb a přání spotřebitelů, které jsou v souladu s veřejným zájmem a životním prostředím
Rentabilita zisk Nákladová rentabilita = -------------- x 100 ukazatel efektivnosti, v níž výstupem je vždy zisk a vstupem je nějaká ekonomická veličina, jejíž rentabilitu vypočítáváme zisk Nákladová rentabilita = -------------- x 100 vlastní kapitál
Faktory dlouhodobé rentability Udržet dobrou pověst firmy. Splňovat a stále dodržovat mezinárodní, ekologické normy kvůli ochraně životního prostředí. Mít vysoce kvalifikované zaměstnance a vytvářet sociální program s cílem dosažení spokojenosti ve firmě. Neustále zvyšovat podíl firmy na stávajícím trhu. Dosahovat maximálního zisku.