VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.05 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici bajek, jejich hlavní znaky a představitele. Žáci se seznámí s vývojem bajek a v závěru si sami zkusí vymyslet bajku podle zadaných kritérií. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor: Mgr. Zuzana Lindovská Jazyk: český Očekávaný výstup: Rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funkci a uvede jejich výrazné představitele. Tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie. Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen : šestý ročník základní školy
Bajky
Bajky vystupují v nich zvířata, která jednají jako lidé cílem bajek bylo varovat před intrikami ve společnosti kromě hlavního děje v nich najdeme skrytý smysl a ponaučení zakladatelem bajky byl Ezop (v Řecku v 6. stol. př. n. l.)
Starověkké Řecko Ezop (řecký bajkář, zakladatel bajek)
Francouzský královský dvůr Jean de la Fontaine (francouzský bajkář)
18. až 19. století v Rusku Ivan Andrejevič Krylov (ruský bajkář)
Vyber si jedno zvíře a jedno rčení a zkus vymyslet vlastní bajku: Kdo si počká, ten se dočká. Kolik umíš jazyků, tolikrát jsi člověkem. Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se. Dvakrát měř, jednou řež.