Ladislav Chytka, Pavel Linhart

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dráha, rychlost, čas.
Advertisements

O historii poznatků o stavbě atomu
Radiační příprava práškových scintilátorů Jakub Kliment Katedra Jaderné chemie FJFI ČVUT Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika ročník
Elektrický proud ve vakuu
TERMOEMISE ELEKTRONŮ.
Razimová Jana 01/2009 Obrazová elektronka. Nejrozšířenějším zařízením, které využívá katodové paprsky je obrazová elektronka – obrazovka. V obrazovce.
Fyzika Účinky síly.
Struktura atomu.
Jan Čebiš Vývoj modelu atomu.
Schémat. značky Poznej fyzika Fyzik.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Přímá metoda VSTUPVÝSTUP PRO JEZDCE ŽÁROVKAREZISTOR.
Miniprojekt Fyzikálního týdne na FJFI ČVUT
Od Démokrita po kvantově mechanický model atomu
Měření měrného náboje elektronu
MAGNETICKÉ POLE.
André Marie Ampére 1775 – 1836 FRANCOUZ MATEMATIK A FYZIK
ELEMENTÁRNÍ ELEKTRICKÝ NÁBOJ
Částice s nábojem v magnetickém poli
Mechanika I. Druhý pohybový zákon VY_32_INOVACE_10-14.
4. DISPLEJE.
WEHNELTOVA TRUBICE.
PRÁCE V RADIOCHEMICKÉ LABORATOŘI
supervisor: Marie Svobodová
Od Demokrita ke kvarkům
29.1 Elektrický proud Základní fyzikální veličina Značka I
KATODOVÉ ZÁŘENÍ.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_17 Tematická.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Skutečně vaše sluneční brýle nepropouští UV záření?
Využití moderních laboratorních metod v metalografii a fraktografii
Měření měrného náboje elektronu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Měření rentgenového spektra Mo anody
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Millikanův pokus Michal Jex, gym. Jaroslava Heyrovského, Praha
ELEKTRONIKA Název školy
Měření rychlosti světla Foucaultovou metodou
Měření rychlosti světla
Fyzikální týden 2006, ČVUT v Praze, FJFI Cavendishův experiment J.Macháček - Gymnázium Jeseník J.Nowaková - Gymnázium Třinec Z.Mouchová - Gymnázium Václava.
Fyzikální týden 2005, FJFI při ČVUT v Praze Měření rychlosti světla Blechta, V. – gymn. Jeseník Burian, I. – gymn. Vídeňská 47, Brno Labounek, R. – gymn.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluStacionární magnetické.
VLNOVÉ VLASTNOSTI ČÁSTIC. Foton foton = kvantum elmag. záření vlnové a zároveň částicové vlastnosti mimo představy klasické makroskopické fyziky Louis.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM OTÁČIVÝ ÚČINEK STEJNORODÉHO MAGNETICKÉHO POLE NA CÍVKU S ELEKTRICKÝM PROUDEM.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Pevný disk. Co to je? Zařízení, které se používá v elektrotechnice k uchování dat Využívá k tomu magnetickou indukci Magnetická indukce je vektorová fyzikální.
Elektromagnetické záření. Elektromagnetická vlna E – elektrické pole B – magnetické pole Rychlost světla c= m/s Neviditelné vlny, které se.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_16 Značky.
Složení atomů a „PSP“ ??? Bohrův model Rutherfordův model
MODEL ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_32.
e/m Měření měrného náboje elektronu
Millikanův experiment
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_10
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
TERMOEMISE ELEKTRONŮ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Měrný náboj elektronu Borovec O. Jarosil L. Stejskal J.
WEHNELTOVA TRUBICE.
ČÁSTICE S NÁBOJEM V MAGNETICKÉM POLI.
Měření měrného náboje elektronu
e/m měření měrného náboje elektronu
Transkript prezentace:

Ladislav Chytka, Pavel Linhart Měření e/m Ladislav Chytka, Pavel Linhart

Obsah Charakteristika veličiny, aneb wo co go Historie Metody měření Měření e/m v podélném magnetickém poli Měření e/m v kolmém magnetickém poli Jak jsme měřili Ukázka Shrnutí

Charakteristika veličiny e/m – měrný náboj elektronu Poměr elektrického náboje elektronu a jeho hmotnosti Propojuje 2 fundamentální fyzikální veličiny Tabulková hodnota: e/m = 1,75882015 . 1011 C/kg

Historie John Joseph Thomson Zabýval se studiem katodových paprsků Objevil elektron a určil jeho měrný elektrický náboj Posléze určil hmotnost elektronu

Metody měření Měrný náboj elektronu lze určit studiem chování elektronů v magnetickém poli Podélném Kolmém

Měření e/m v podélném magnetickém poli Založeno na účinku podélného magnetického pole na divergující svazek elektronů vyletujících z anody osciloskopické obrazovky

Měření e/m v podélném magnetickém poli

Jak jsme měřili v podélném poli

Výsledky e/m = (1,868±0,015).1011 C/kg U [V] I [A] B [T] e/m [C/kg] 500 3,275 0,0019082 1,74868E+11 700 3,8 3,45 750 3,9 0,0022525 1,88237E+11 3,25 3,925 550 3,375 0,0019369 1,86697E+11 3,95 3,4 800 4,025 0,0023243 1,88583E+11 3,35 4,0625 600 3,5125 0,0020206 1,87147E+11 3,5 850 4,2 0,0023912 1,89306E+11 3,55 4,15 650 3,625 0,0020899 1,89512E+11 3,65 900 4,275 0,0024629 1,88935E+11 4,3 0,0021760 1,88261E+11 3,775 e/m = (1,868±0,015).1011 C/kg

Měření e/m v kolmém magnetickém poli Založeno na účinku magnetického pole kolmého na směr rychlosti svazku elektronů

Měření e/m v kolmém magnetickém poli

Jak jsme měřili v kolmém poli

Výsledky e/m = (1,68±0,02).1011 C/kg k = 7,81.10-4 T.A-1 U [V] I [A] r [m] e/m (C/kg) 200 1,5 0,042 1,65225E+11 1,75 0,035 1,74802E+11 2 0,031 1,70598E+11 2,25 0,028 250 0,049 1,51738E+11 0,04 1,67291E+11 1,68492E+11 300 0,05 1,74875E+11 0,044 1,65908E+11 0,037 1,79633E+11 0,033 1,78425E+11 350 0,047 1,69638E+11 1,62644E+11 1,65587E+11 2,5 1,68612E+11 k = 7,81.10-4 T.A-1 e/m = (1,68±0,02).1011 C/kg

Ukázka

Shrnutí Měrný náboj elektronu poprvé změřil J. J. Thomson Princip stanovení e/m v podélném magnetickém poli Princip stanovení e/m v kolmém magnetickém poli Naše výsledky: Podélné: e/m = (1,868±0,015).1011 C/kg Kolmé: e/m = (1,68±0,02).1011 C/kg

Reference [1] Kolektiv katedry fyziky: Fyzikální praktikum II: Měrný náboj elektronu, Skriptum FJFI, Vydavatelství ČVUT, Praha, 1989 [2] I. Štoll: Elektřina a magnetismus, Skriptum FJFI, Vydavatelství ČVUT, Praha, 2003, strana 171 až 179 [3] Kolektiv autorů: John Joseph Thomson, http://www.quido.cz/osobnosti/thomsonj.htm [4] Kolektiv autorů: Electron charge to mass quotient, http://physics.nist.gov/cgi-bin/cuu/Value?esme