Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
Početí Ke vzniku nového života je třeba splynutí ženské pohlavní buňky – vajíčka a mužské pohlavní buňky – spermie. Tomuto splynutí říkáme oplození
Prenatální vývoj Období od početí do porodu
Novorozenecké období (od porodu do 1 měsíce) Reflexy – sací, úlekový, uchopovací…. Neudrží hlavičku, zaťaté pěsti Spánek zaujímá většinu dne (až 20 hodin) Nepříjemné – reaguje křikem
Kojenecké období (do 1 roku) Dovede záměrně uchopovat a pouštět věci (9 měsíc) Postupně ovládá své tělo – hrubá motorika Na konci 1. roku – vzpřímený postoj Od 2 - 3 měsíce - úsměv Od 7- 8 měsíce - jasné rozlišení známe osoby
Batolecí období Rozvoj hrubších a jemných pohybových schopností Začíná chodit, běhat, lézt do schodů Rozvoj hygienických návyků a sebeobsluhy První slůvka – rychlý rozvoj řeči Mezi 2 - 3 rokem - významné osamostatňování Kolem 3 roku – období vzdoru
Batole - hra Začínají konstrukční hry – stavění z kostek …. Funkční hry – ježdění na tříkolce, běhání, skákání… Symbolické hry – klacík jako puška…… Na počátku batolecího období paralelní, souběžná hra (děti si hrají vedle sebe), ke konci období kooperativní hra (spolupráce)
Předškolní období Dítě nabývá obratnosti rukou, nohou a trupu Je třeba dbát na správné držení těla Chápání času, prostoru a počtu Rozvoj fantazie – nepravé lži Velký význam pohádky – rozvoj řeči, myšlení, fantazie, Mizí dětská patlavost
Mladší školní věk Období „střízlivého realizmu“ Nástup dítěte do školy – nová sociální role - žák Školní zralost Cílenější pohybová aktivita Škola velký vliv na rozvoj osobnosti dítěte. Rozumové chápání světa – hledání souvislostí a vztahů
Rozvoj paměti a představivosti Děti jsou impulzivní – rychlé střídání emocí Malá sebekritičnost Nedokáží systematicky sledovat svůj cíl Rozvoj pohybové aktivity, rytmu, energičnost…
1. – 5. třída Proces socializace – začlenění do kolektivu Autorita – učitel, trenér …. Hledání idolů Soutěživost
Starší školní věk - dospívání Prudký růst těla Pohlavní zrání Bouřlivý emoční vývoj – emoční labilita – impulzivnost Nevyzrálost postojů Prudký vývoj svalstva – síla Kritika rodičů - revolta
6. - 9. třída Skupinová identita Sebehodnocení – kolísání Schopnost rychle se učit novým pohybovým dovednostem Rozšiřují se obzory – chápání abstrakce Zvyšuje se rychlost učení Vznikají hluboké zájmy Prohloubení citového života - náladovost
Vývojová stadia člověka – přírodověda – 5 Vývojová stadia člověka – přírodověda – 5. ročník Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Přírodověda – Mgr. Helena Holovská, Ing. Antonín Rükl – Alter Přírodověda – Jiří Matyášek, Věra Štiková – Nová škola Přírodověda – Jarmilá Mladá, Ladislav Podroužek – SPN Přírodověda – Danuše Kvasničková, Jiří Froněk – Fortuna Obrázky z internetu Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz)