Vývoj dopravní obslužnosti v ČR ve vybraném období

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj metody a systému na podporu rozhodování ve financování dopravní obslužnosti státu a regionů Úkol. č. 1F44E/081/410.
Advertisements

Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Bakalářská práce Bytová výstavba v České republice 2004/2005 Michal Blažej VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA INSTITUT GEOINFORMATIKY.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Vyhledávání dopravního spojení na internetu
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Studie a zhodnocení domácích volně dostupných API mapových služeb Diplomová práce Vysoká škola Báňská – Technická univerzita Ostrava Hornicko – geologická.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně 1 Zajištění vybraných regionálních funkcí na úrovni střediskových knihoven PhDr. Zdeňka Friedlová.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
DATOVÉ SOUBORY PRO ANALYTICKÉ A PROGNOSTICKÉ PRÁCE NA ÚROVNI SPRÁVNÍCH OBVODŮ OBCÍ S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ Doc. RNDr. Alois Andrle, CSc. ÚRS PRAHA, a.s.
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Vývoj registru sčítacích obvodů České republiky jako GIS řešení.
Vyhledávání dopravního spojení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Teorie grafů → kvantitativní metody analýzy sítí:
Autor: Michal Boroň Vedoucí diplomové práce: doc. Dr. Ing. Jiří Horák
D OPRAVNÍ DOSTUPNOST Seminář z geografie dopravy Filip Chvátal.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
Porovnání tvorby DKM a KM-D pro katastrální území Antošovice
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Updating and maintenance of data models in ModelBuilder GIS Ostrava 2005 Dr. Ing. Jarmil Vyčítal Hydroprojekt CZ, a.s.
Vedoucí diplomové práce: Ing.Tomáš Peňáz Ph.D.
Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
1 INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA Děčín – Staré Město Připravte se na výzvu!
Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická.
Nástroje pro prostorovou analýzu srážek v GIS
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing. Jiří Horák
Diplomová práce Dopravní dostupnost zaměstnavatelů v okrese Jeseník ve vztahu k demografickým ukazatelům Vedoucí práce: Dr.Ing. Bronislava Horáková Zpracovatel:
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Moderní zdroj statistických informací.
Využití registru sčítacích obvodů ČSÚ pro lokalizaci subjektů na úřadech práce Vedoucí projektu: doc.Dr.Ing. Jiří Horák Konzultant projektu: Ing. Libor.
Plánování a organizace veřejné dopravy
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
Diplomová práce Diplomová práce Diplomová práce
Vysoká škola báňská-Technická universita Ostrava Fakulta hornicko-geologická Institut ekonomiky a systémů řízení Diplomová práce GIS Vliv dopravní dostupnosti.
Analýza dojížďky studentů na VŠB – TU Ostrava
Návrh metodiky pro tvorbu spádových obvodů školských zařízení s využitím geoinformační podpory Zpracovala: Lucie Tomášová Vedoucí diplomové práce: Ing.
Tvorba metainformačního systému pro prostorová data s využitím Internetových technologií Zpracovatel: Tomáš Duchoslav Vedoucí: Dr. Ing. Bronislava Horáková.
Přístupnost IDS pro OOSPO
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Tvorba informačního systému cyklotras Královéhradeckého kraje Zadavatel: Krajský úřad Královéhradeckého kraje Vypracovala: Alice Joštová, G562 Vedoucí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – II. přednáška Zásady a osnova DP Plán zpracování DP.
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní K620 – ÚSTAV ŘÍDICÍ TECHNIKY A TELEMATIKY ČVUT FD, Konviktská 20, Praha května 2016 Stávající.
Projekt KORIS Luhačovice Ing. František Brachtl.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Integrovaný dopravní systém pro oblast Českobudějovicka od
Návrh turistického informačního systému v centru Českých Budějovic
Autor: Bc. Lucie Nechvátalová Vedoucí: Ing. Ondrej Stopka, PhD.
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Efektivní dopravní obslužnost vybraného mikroregionu Jihočeského kraje
Trasování a sestavení programu zájezdu
MHD a její základní znaky
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Datová opora pro nastavení cyklu kvality
Chytré řízení dopravy v IDS JMK
Činnost společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje s.r.o. Konference IDS Žďár nad Sázavou,
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Autobusy na zavolání v Libereckém kraji
Transkript prezentace:

Vývoj dopravní obslužnosti v ČR ve vybraném období Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava Hornicko-geologická fakulta Institut geoinformatiky Vývoj dopravní obslužnosti v ČR ve vybraném období Autor: Bc. Jan Trčka Vedoucí diplomové práce: doc. Dr. Ing. Jiří Horák

úvod Doprava svým působením umožňuje překonání bariéry prostoru. Doprava stále platí za jeden z velmi významných lokalizačních faktorů v regionálním rozvoji.

cíl práce Cílem práce je posoudit : a) změny možností dojíždění do zaměstnání b) dopady omezování spojů (regionální dopady) c) rušení nočních spojů

úkoly práce Výběr vhodných jízdních řádů, příprava na automatizované zpracování, volba časových intervalů a jiných podmínek. Zpracování pomocí specializované aplikace, vytvoření rozsáhlých databází. Analýza možnosti dojíždění do obcí v jednotlivých časových řezech. Vyhodnocení časového vývoje, interpretace výsledků. Zpracování resumé ve světovém jazyce.

data datové soubory jízdních řádů platné v období 2007 až 2011: Autobusy ČR- v rozsahu všech provozovatelů veř. linkové osobní dopravy v ČR (2007-2011) Vlaky ČR- v rozsahu úředního vydání jízdního řádu ČD (2007-2011) Autobusy SR- v rozsahu provozovatelů veřejné linkové dopravy v SR (2007-2008) Vlaky Evropa- vybrané vlakové spoje evropských provozovatelů železniční dopravy (2007-2008) MHD vybraných měst ČR (2007-2011)   číselníky obcí pro období 2007-2011 dostupné na stránkách ČSÚ registr sčítacích obvodů, poskytovatelem je ČSÚ, který data spravuje

parametry vyhledávání Základní parametry spojení pro sledování dojížďky: sledovaný den úterý období 5 let pro celou ČR doba cestování 60 minut počet přestupů 5 kombinace dopravních prostředků vlak, autobus vyhledávaní spojení mezi obcemi na základě euklidovské vzdálenosti do 100km na úrovní obcí

odpovídající aktualizace odpovídající aktualizace termíny vyhledávání příklad počet aktualizací obsah aktualizace tvorba časové řady úterý komplet všechny datové soubory úterý jízdní řád rozsah jízdní řád odpovídající aktualizace aktualizace obsahuje 9.10.2007 2006-2007 komplet 23.9.2007 všechny datové soubory 7.10.2008 2007-2008 8.9.2008 13.10.2009 2008-2009 26.9.2009 Autobusy ČR + SR, MHD Ostrava, 12.10.2010 2009-2010 14.6.2010 11.10.2011 2010-2011 5.10.2011 úterý jízdní řád rozsah jízdní řád odpovídající aktualizace aktualizace obsahuje 9.10.2007 2006-2007 komplet 23.9.2007 všechny datové soubory 7.10.2008 2007-2008 8.9.2008 13.10.2009 2008-2009 26.9.2009 12.10.2010 2009-2010 14.6.2010 11.10.2011 2010-2011 5.10.2011

odpovídající aktualizace příprava databáze Před procesem vyhledávání spojení je potřeba připravit vstupní tabulky pro program TRAM: tabulka obcí České republiky v rozsahu 5 let aktualizace seznamu obcí ÚIR – ZSJ přiřazení názvu stanice dle IDOS (název obce) tabulka kombinace obcí se vzdálenostmi mezi obcemi vytvoření kombinací obcí na základě euklidovské vzdálenosti do 100km OD - DO úterý jízdní řád rozsah jízdní řád odpovídající aktualizace aktualizace obsahuje 9.10.2007 2006-2007 komplet 23.9.2007 všechny datové soubory 7.10.2008 2007-2008 8.9.2008 13.10.2009 2008-2009 26.9.2009 Autobusy ČR + SR, MHD Ostrava, 12.10.2010 2009-2010 14.6.2010 11.10.2011 2010-2011 5.10.2011

časové intervaly analýza časů dříve vypracovaných studií stanovení časů pro vyhledávání dopravních spojení: KOD OdjezdT PrijezdT OdjezdZ PrijezdZ LimitDoba 6 4:30 5:45 14:15 15:30 60 8 6:30 7:45 16:15 17:30 9 7:30 8:45 17:15 18:30 14 12:30 13:45 22:15 23:30 22 20:30 21:45 6:15 8 (8,5) hodinová směna OdjezdT (odjezd tam) - nejpozdější čas odjezdu ze zastávky PrijezdT (příjezd tam) - čas příjezdu do cílové stanice

TRAM hlavní činností je vyhledávat všechna dopravní spojení mezi nástupními a cílovými body nástupními body mohou být obce, části obcí, nebo zastávky, které aplikace čte z databáze výsledkem je opět databáze, ve které máme všechna vyhovující spojení a můžeme ji použít pro další analýzu Tvorba databáze se skládá ze dvou fází: fáze vyhledávaní - masivní vyhledávaní dopravních spojení veřejné hromadné dopravy na základě parametrů vyhledávaní fáze analýzy (agregace dat) - analýza zjištěných dat a přehled o dopravní obslužnosti vybraných územních celků

proces vyhledávaní Import jízdních řádů (vlaky a autobusy) včetně DLL knihovny. Výběr předpřipravené databáze pro konkrétní rok (seznam obcí, seznam kombinací obcí se vzdálenostmi mezi obcemi). Automatizovaná kontrola stanic zda názvy odpovídají skutečným zastávkám v IDOS. Nastavení parametrů vyhledávaní (den, časový interval). Automatizované vyhledávání probíhalo v pěti etapách.

proces vyhledávaní Výstup TRAM DOJEZDY Název pole Datový typ Popis KODOD char kód obce, ze které se spojení hledalo (výchozí obec) KODDO kód obce, do které se spojení hledalo (cílová obec) PRIMEKM integer přímá (Euklidovská) vzdálenost v km mezi obcemi VEREJNEKM vzdálenost v km mezi obcemi s využitím VLD DOBA6 doba dojížďky vybraného spojení na 6:00 ve formátu hodiny:minuty PRESTUP6 počet přestupů pro vybrané spojení na 6:00 CENA6 cena (plná) vybraného spojení na 6:00 CENAZ6 cena zlevněná (zákaznická) vybraného spojení na 6:00 POCET5_6 počet spojení mezi 5. a 6. hodinou DOBA8 doba dojížďky vybraného spojení na 8:00 ve formátu hodiny:minuty PRESTUP8 počet přestupů pro vybrané spojení na 8:00 CENA8 cena (plná) vybraného spojení na 8:00 CENAZ8 cena zlevněná (zákaznická) vybraného spojení na 8:00 POCET7_8 počet spojení mezi 7. a 8. hodinou

zpracování VOBCI6 integer Počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na 6.hodinu VOBCI8 Počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na 8.hodinu VOBCI9 Počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na 9.hodinu VOBCI14 Počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na 14.hodinu VOBCI22 Počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na 22.hodinu VOBCI6Z Počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na 6.hodinu a vrátit se po směně zpět VOBCI8Z Počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na 8.hodinu a vrátit se po směně zpět VOBCI9Z Počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na 9.hodinu a vrátit se po směně zpět VOBCI14Z Počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na 14.hodinu a vrátit se po směně zpět VOBCI22Z Počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na 22.hodinu a vrátit se po směně zpět VP_5_6 Počet spojů, který vyjíždí z obce mezi 5. a 6.hodinou VP_7_8 Počet spojů, který vyjíždí z obce mezi 7. a 8. hodinou VP_8_9 Počet spojů, který vyjíždí z obce mezi 8. a 9. hodinou VP_13_14 Počet spojů, který vyjíždí z obce mezi 13. a 14. hodinou VP_21_22 Počet spojů, který vyjíždí z obce mezi 21. a 22. hodinou PDO6 float Podíl dostupných obcí do 100km na 6.hod. (na úrovni obcí) PDO8 Podíl dostupných obcí do 100km na 8.hod. (na úrovni obcí) PDO9 Podíl dostupných obcí do 100km na 9.hod. (na úrovni obcí) PDO14 Podíl dostupných obcí do 100km na 14.hod. (na úrovni obcí) PDO22 Podíl dostupných obcí do 100km na 22.hod. (na úrovni obcí) MNSO6 Míra nevratnosti spojení na 6.hod. (na úrovni obcí) MNSO8 Míra nevratnosti spojení na 8.hod. (na úrovni obcí) MNSO9 Míra nevratnosti spojení na 9.hod. (na úrovni obcí) MNSO14 Míra nevratnosti spojení na 14.hod. (na úrovni obcí) MNSO22 Míra nevratnosti spojení na 22.hod. (na úrovni obcí) Název pole Datový typ Popis KOD integer kód obce, ze které se spojení hledalo (výchozí obec) NAZEV string Název obce KODOK Kód okresu NAZOK Název okresu KN Kód kraje SXOB Souřadnice obce X SYOB Souřadnice obce Y OBCI100 Počet obcí vzdálených do 100 km přímou vzdáleností (maximální počet obcí, do kterých nebo ze kterých se hledá spojení) DOBCI6 Počet obcí, ze kterých lze dojíždět do výchozí obce na 6.hodinu DOBCI8 Počet obcí, ze kterých lze dojíždět do výchozí obce na 8.hodinu DOBCI9 Počet obcí, ze kterých lze dojíždět do výchozí obce na 9.hodinu DOBCI14 Počet obcí, ze kterých lze dojíždět do výchozí obce na 14.hodinu DOBCI22 Počet obcí, ze kterých lze dojíždět do výchozí obce na 22.hodinu DOBCI6Z Počet obcí, ze kterých lze dojíždět do výchozí obce na 6.hodinu a vrátit se po směně zpět DOBCI8Z Počet obcí, ze kterých lze dojíždět do výchozí obce na 8.hodinu a vrátit se po směně zpět DOBCI9Z Počet obcí, ze kterých lze dojíždět do výchozí obce na 9.hodinu a vrátit se po směně zpět DOBCI14Z Počet obcí, ze kterých lze dojíždět do výchozí obce na 14.hodinu a vrátit se po směně zpět DOBCI22Z Počet obcí, ze kterých lze dojíždět do výchozí obce na 22.hodinu a vrátit se po směně zpět DP_5_6 Počet spojů, který dojíždí do obce mezi 5. a 6.hodinou DP_7_8 Počet spojů, který dojíždí do obce mezi 7. a 8. hodinou DP_8_9 Počet spojů, který dojíždí do obce mezi 8. a 9. hodinou DP_13_14 Počet spojů, který dojíždí do obce mezi 13. a 14. hodinou DP_21_22 Počet spojů, který dojíždí do obce mezi 21. a 22. hodinou

hodnocení Podíl dostupných obcí z dané obce: 𝑃𝐷 (ℎ𝑜𝑑.) [%]= 𝑉𝑂𝐵𝐶𝐼 (ℎ𝑜𝑑.) 𝑂𝐵𝐶𝐼100 ∗100 Míra nevratnosti spojení: 𝑀𝑁𝑆 ℎ𝑜𝑑. % = 𝑉𝑂𝐵𝐶𝐼(ℎ𝑜𝑑.)−𝑉𝑂𝐵𝐶𝐼𝑍(ℎ𝑜𝑑.) 𝑉𝑂𝐵𝐶𝐼(ℎ𝑜𝑑.) ∗100 Vysvětlivky: VOBCI - počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na určitou hodinu VOBCIZ - počet obcí, kam lze vyjíždět z výchozí obce na určitou hodinu a vrátit se po směně zpět OBCI100 - počet obcí vzdálených do 100km přímou vzdáleností

výsledky - kraje

výsledky - kraje

výsledky - kraje

výsledky - kraje

výsledky - kraje

výsledky - kraje

výsledky - okresy

výsledky - okresy

výsledky - okresy

výsledky - obce

Dopravní dostupnost [%] závěr Podíl dostupných obcí v roce 2009 oproti roku 2007 vzrostl až o 78%. V roce 2010 došlo k poklesu dostupnosti o 13%. V roce 2011 oproti roku 2010 dostupnost opět narostla a to o 7%. MNS v roce 2008 narostla o 9 %, oproti roku 2007, tzn. zhoršení situace. V letech 2009 a 2010 došlo k mírnému zvýšení dostupnosti. Mezi lety 2008 a 2010, došlo k výraznému zvýšení dostupnosti, až o 77%. V roce 2011 došlo k poklesu dostupnosti o 5%, oproti roku 2010. Dopravní dostupnost [%]  rok cesta tam tam a zpět 2007 0,47 0,57 2008 0,51 (+) 0,62 (-) 2009 0,84 (+) 0,38 (+) 2010 0,74 (-) 0,35 (+) 2011 0,79 (+) 0,37 (-)

literatura české tituly: Dostupnost zaměstnavatelů v okrese Bruntál (Horák, Horáková, Peňáz, 2004) Dopravní systém České republiky: efektivita a prostorové dopady(Kraft, Vančura, 2009) Význam dopravní obslužnosti v rozvoji venkovských oblastí (Marada, Květoň, 2006) Dopravní hierarchie středisek v Česku: Vztah k organizaci osídlení (Marada, 2003) Dopravní dostupnost zaměstnavatelů v okrese Jeseník ve vztahu k demografickým ukazatelům (Šeděnková,2004) zahraniční tituly: Modelling spatial accessibility to public transport stops in Ljubljana (Modelování prostorové dostupnosti k veřejné dopravě zastávek v Lublani) (Kozina, 2010) GIS and Transportation: Status and Challenges (GIS a doprava: statusy a výzvy) (Goodchild, 2000)

Děkuji za pozornost